Tips til oppskrift på første brygg på Speidel 20L

Hei folkens!

Da er også jeg den lykkelige eier av en splitter ny, funklende Speidel 20L.
I den regi lurer jeg på om noen av dere kunnskapsrike og erfarne bryggere har en forholdsvis enkel og god oppskrift på en Ale.

Jeg er helt fersk i gamet, og tar i mot alle tips og veiledninger med åpne armer.

Trenger litt tips om:

* Desinfisering ( hvilke kjemikalier er enklest og best å bruke? Forklar gjerne hvordan dere starter fra scratch til slutt).
* Malt ( Hvor fint knuser dere dette til Speidel? Er Corona mølle brukendes, eller bør man ha valsemølle?)
* Humle ( Er pellets det enkleste å bruke i en Speidel, eller foretrekkes blomst?)
* Gjær (Dersom jeg vil bruke flytendes gjær, på hvilken måte lager jeg enklest en god løsning på dette?).

Veldig interessant lesning og ekspertise på dette forumet.

På forhånd takk.

En god start, er å gå til annskaffelse av boken: "Moderne hjemmebrygging" Da er det også lettere og stille eventuelle spørsmål. Jeg tror de fleste vil være ening om at boken er et must.  :yes:

Velkommen inn!

OEM77 skrev:
* Desinfisering ( hvilke kjemikalier er enklest og best å bruke? Forklar gjerne hvordan dere starter fra scratch til slutt).

I forhold til selve Speidelen er det nok mer vask en desinfisering, da alt blir kokt. Skyll med varmt vann, vask med alkalisk vaskemiddel, som utstyret eventuelt får stå en stund i (jeg foretrekker PBW eller stoutrens, men krystallsoda og kaustisk soda kan også brukes). Desinfisering av alt som kan komme i kontakt med nedkjølt vørter og øl, gjøres gjerne med Star San eller Sterkrens, som du ikke trenger å skylle av etterpå.

OEM77 skrev:
* Malt ( Hvor fint knuser dere dette til Speidel? Er Corona mølle brukendes, eller bør man ha valsemølle?)
Passe grovt. Jeg har aldri vært borti Coronamøllene, så jeg skal ikke uttale meg om den. Kanskje bor du i nærheten av noen med valsemølle også...

OEM77 skrev:
* Humle ( Er pellets det enkleste å bruke i en Speidel, eller foretrekkes blomst?)
Jeg synes pellets fungerer fint i Speidel, den legger seg fint i bunnen etter kjøling. Men vær obs på at den også kan legge seg oppå temperaturføleren, så et eksternt (desinfisert) termometer kan være greit å ha for hånden f.eks ved kjøling.

OEM77 skrev:
* Gjær (Dersom jeg vil bruke flytendes gjær, på hvilken måte lager jeg enklest en god løsning på dette?).
Beregn mengde ut ifra MrMalty.com, og lag en starter noen dager i forveien.
100g spraymalt per liter vann (1 liter inkludert spraymalt), med en teskje gjærnæring og gjerne noen dråper Foam Control for å unngå overkoking (hvis du bruker Erlennmeyerkolbe, og koker 15 min direkte på kokeplaten), kjøles ned til romtemperatur, gjæren tilsettes og får stå 1-1,5 døgn før den kjøles ned. Settes i romtemperatur på bryggedag, "restølet" dekanteres av, og eventuelt tilsettes det noe vørter for å få den igang igjen en stund, før du heller den i gjæringskaret som er ristet eller har fått oksygen/luft i seg på annet vis.

Her finner du et lite lass med oppskrifter som har vunnet i Norbryggs konkurranser:
http://norbrygg.no/forum/index.php/board,19.0.html

Her er det mer diskusjoner rundt oppskrifter, samt noen fra mikrobryggeriene:
http://norbrygg.no/forum/index.php/board,10.0.html

Lykke til!  :brygging:

Du sparer deg selv mye smerte, blod og tårer hvis du hopper over coronamøllen og rett til en valsemølle. Crankandstein eller monstermill er vel det de fleste bruke her med meget stor fornøyelse. Jeg personlig har en crankandstein 2A.
Bryggselv.no selger monstermill :)

Her har du en oppskrift som fikk veldig gode skussmål av både kona og naboer. Levert ett brygg til et stort selskap og alle ville ha mer.
Denne oppskriften er laget med bryggeprogrammet Beer Smith og er vel antagelig det mest brukte blant bryggerne her.  :godtoel:

Type: All Grain Date: 04.09.2004
Batch Size (fermenter): 21,00 l Brewer: Per Neverdal
Boil Size: 24,61 l Asst Brewer: 
Boil Time: 75 min Equipment: My Equipment
End of Boil Volume 21,84 l Brewhouse Efficiency: 75,00 %
Final Bottling Volume: 21,00 l Est Mash Efficiency 75,0 %
Fermentation: My Aging Profile Taste Rating(out of 50): 42,0
Taste Notes: Really a nice balanced rasberry.
Ingredients

Ingredients
Amt Name Type # %/IBU
5,00 kg Pale Malt (2 Row) US (3,9 EBC) Grain 1 89,2 %
0,60 kg Carafoam (3,9 EBC) Grain 2 10,8 %
30,00 g Saaz [4,00 %] - Boil 60,0 min Hop 3 14,3 IBUs
25,00 g Goldings, East Kent [5,00 %] - Boil 25,0 min Hop 4 10,3 IBUs
20,00 g Goldings, East Kent [5,00 %] - Boil 8,0 min Hop 6 3,6 IBUs
0,28 tsp Irish Moss (Boil 10,0 mins) Fining 5 -
1,1 pkg German Ale/Kolsch (White Labs #WLP029) [35,49 ml] Yeast 7 -

Beer Profile

Est Original Gravity: 1,060 SG Measured Original Gravity: 1,052 SG
Est Final Gravity: 1,010 SG Measured Final Gravity: 1,010 SG
Estimated Alcohol by Vol: 6,5 % Actual Alcohol by Vol: 5,5 %
Bitterness: 28,2 IBUs Calories: 484,7 kcal/l
Est Color: 8,1 EBC 
Mash Profile

Mash Name: Decoction Mash, Triple Total Grain Weight: 5,60 kg
Sparge Water: 2,84 l Grain Temperature: 22,2 C
Sparge Temperature: 75,6 C Tun Temperature: 22,2 C
Adjust Temp for Equipment: FALSE Mash PH: 5,20

Mash Steps
Name Description Step Temperature Step Time
Acid Rest Add 23,38 l of water at 36,2 C 35,0 C 45 min
Protein Rest Decoct 6,24 l of mash and boil it  50,0 C 60 min
Saccharification Decoct 7,81 l of mash and boil it  64,4 C 15 min
Saccharification Decoct 4,22 l of mash and boil it  70,0 C 15 min
Mash Out Heat to 75,6 C over 10 min 75,6 C 10 min

Sparge Step: Fly sparge with 2,84 l water at 75,6 C
Mash Notes: Authentic Germany mash schedule. Attempt to draw decoction from the thickest portion of the mash. Some sources recommend that each decoction amount be given a 15 minute saccharification rest at 158 F (70 C) before boiling it.
Carbonation and Storage

Carbonation Type: Keg Volumes of CO2: 2,4
Pressure/Weight: 94,56 KPA Carbonation Used: Keg with 94,56 KPA
Keg/Bottling Temperature: 7,2 C Age for: 28,00 days
Fermentation: My Aging Profile Storage Temperature: 11,1 C
Notes

Satt til gjæring 07.05.11 kl 1700. Tappet på fat for carbonering 23.05.11 
Created with BeerSmith

Tilbake
Topp