tips til pumpeopsett

Har tenkt å skaffe en pumpe til brygginga etterhvert nå, bruker en 36l kjel og kommer til å gjøre det en god stund tipper jeg før noe oppskalering.

Hva trenger jeg og hvilken pumpe vil være å anbefale? Regner med noe slags filter trengs og, bazooka eller bedre løsning?

Målet er jo klinkendeklart øl :) har intill nå vært litt uklart, men ser at brygg nr.2 er klarere allerede :)

Tips til klarningsmiddel? Har brukt protafloc tabletter til nå, handlet meg irish moss på bakkebrygg her i trondheim, tenkte å teste det og.

:skitbra:

Man kan få brilliant klarhet i mange øltyper uten å bruke en hel del med forskjellige klarningsmidler, så utforforsk heller litt og litt og finn ut hva som gir uklarhetene :)

Bjarte H skrev:
Man kan få brilliant klarhet i mange øltyper uten å bruke en hel del med forskjellige klarningsmidler, så utforforsk heller litt og litt og finn ut hva som gir uklarhetene :)

+ 1

Hvis prosessen ellers i bryggeriet ikke er bra, hjelper det ikke nødvendigvis med klarningsmidler.

Bruker kun whirlfloc siste 10 min av koking (ikke alltid jeg bruker det heller), og har ingen problemer med uklart øl. Så det skal gå meget fint uten å ha masse ekstrasteg/virkemidler. :)

Selv på fat? Synes flaskeøl alltid blir klare, men tungt tørrhumlede øl på fat krever lang tid og gelatin.

Er jo ipaer jeg har drevet med til nå da, så har jo tørrhumlet brygg 2 :) er jo helt fersk så mye å utforske. Rørte for mye i førstebrygg, litt stresset. Men brygg nr 2 ble mye penere behandlet.

Men! Har bruk av pumpe noe for seg i jakten på klarhet? Evt noe filterbruk?

frevev skrev:
Er jo ipaer jeg har drevet med til nå da, så har jo tørrhumlet brygg 2 :) er jo helt fersk så mye å utforske. Rørte for mye i førstebrygg, litt stresset. Men brygg nr 2 ble mye penere behandlet.

Men! Har bruk av pumpe noe for seg i jakten på klarhet? Evt noe filterbruk?

Vet ikke om du får et klarere sluttprodukt, men kanskje når ønsket klarhet raskere med disse to teknikkene. Ingen av dem krever pumpe, men pumpen letter prosessene litt.

1. Resirkulering av vørteren før skylling/koking. Lar maltsengen filtrere bort grove partikler slik at disse ikke blir med i kokingen.

2. Malstrøm (Whirlpool) under og etter kjøling. Bidrar til bedre utfelling av kjøletåke med dyppkjøler, i tillegg får man samlet trub i midten av kokekjelen slik at det blir lettere å unngå trub i gjæringskaret.

Mine hardest humlede øl blis sjelden klar på fat, før de siste glassene tappes. Jeg tror det er fordi fatene er høyere en flaskene og fordi man tapper fra bunnen av et fat. Øltåken må falle en lengre distanse for å felle ut av ølet, samt at intill det er harpakket i bunnen så kommer de ut gjennom stigerøret. For å forsøke å få fatølet klart har jeg prøvd beerfinings. Ølet ble raskere klart, dog ikke krystallklart, men mye av humlearomaen ble borte. For meg er det da meningsløst å benytte klarningsmiddel når jeg heller kunne brukt mindre humle og fått samme resultat. Jeg synes det er viktigst at ølet smaker og lukter godt, og det synes jeg mine IPA/APA gjør når de er ganske fersk men litt uklar. Dersom jeg må ha klart øl så får jeg heller flaske det og vente et par uker, da får jeg klart øl på flaskene.

Sammenlignet netopp ipa nr.2 med første ipabrygg, flaske mot lys, vesentlig forskjell. Spent på å se senere i kveld og smake. Satte ett til nedkjøling for smaking og sjekk om karboneringen er ferdig. :)

Antar dette kokes ned til at pumpe = kjekt? Whirpool vil si å sirkulere rett fra kran til toppen av kjel, slik at en får en fin malstrøm nedover? Samme som meskesirkulasjon bare høyere trykk..? :)

Noe av tåken i øl er kjøletåke. Denne sees bare og felles lettest ut når ølet er nedkjølt.
Malstrøm med pumpe foregår som oftest slik du beskriver det ja. For hånd kan du bare stå å røre med en lang sleiv som er kokt eller desinfisert på annen måte, det er ingen grunn til at effekten blir bedre med pumpe, bare mindre arbeid.
Resirkulering kan også gjøres for hånd, men krever mer tålmodighet i BIAB en i en meskebeholder med lite dødrom.

Du har altså oppsumert riktig i forhold til mitt inspill: Pumpe er kjekt men på ingen måte nødvendig for disse prosessene. Jeg var arbeidsom før og gjorde dette manuelt, nå er jeg lat og bruker pumpe.

Stort sett utmerket klarhet med bare rutinemessig bruk av en halv tablett whirlfloc. Har egentlig ikke prøvd uten på lenge, men mistenker at det blir helt OK også uten når ting ruller og går som det skal ellers. Det jeg derimot noterte meg, var en tydelig bedre koagulering av proteiner etter at jeg begynte å justere bryggevannet. Har en mistanke om at økt kalsiumnivå har litt å si.
EDIT: Må ellers legge til at det kom march-pumpe i hus også her i dag, men det har ikke med en forhåpning om klarere vørter. Mer for å kunne ta i bruk RIMS-røret som jeg har hatt en stund og fordi jeg har lyst til å kunne resirkulere vørter under kjøling og lage whirlpool. Og fordi jeg hadde lyst.

Kan jo undersøke vannet litt i henhold til dette da, men skal se brygg nr 2 først i kveld.

Hvordan undersøker mann vannet? Ph strips?

Her er en IPA uten noe for for klarningsmiddler etter kok, den er også tappet fra fat, kun protafloc siste kvarteret i kok, så det går an å få klart øl uten å putte oppi masse rusk og rask, litt uklart øl gjør da ikke noe, smaker fantastisk læll.

Dette var på det gammel vvb bryggeriet som hadde kjele med maltkorg i, sirkulerer med pumpe og PID styring av varmeelement.
Ble ofte mye trub etter kjøling, og en god del ble med i gjærkaret, men det pakker seg jo sammen gjæra.
Nå er det speidel som gjelder, men klarheten på ølet er det samme som på det hjemmesnekkra bryggeriet.

Pedersen skrev:
Dette var på det gammel vvb bryggeriet som hadde kjele med maltkorg i, sirkulerer med pumpe og PID styring av varmeelement.
Ble ofte mye trub etter kjøling, og en god del ble med i gjærkaret, men det pakker seg jo sammen gjæra.
Nå er det speidel som gjelder, men klarheten på ølet er det samme som på det hjemmesnekkra bryggeriet.
Får man ikke også en del trub med i koking når man skyller maltrøret på en speidel, eller er det feil?

Tollefsen skrev:
Pedersen skrev:
Får man ikke også en del trub med i koking når man skyller maltrøret på en speidel, eller er det feil?

Nei. Men man kan få med maltbiter.

Tilbake
Topp