Tips til "oppskrift" (ala. "Vestkyst")

Hei! Planlegger å brygge litt til helgen. Jeg er ikke så erfaren, og lurer på om noen har noen tips til ingredienser.

Det jeg ønsker å brygge, er en slags PA/IPA med "situssmak", liksom Kinn's Vestkyst. Meningen er ikke å lage noen kopi, jeg er bare ute etter noe som kan smake godt - og tilfeldig liker jeg denne stilen veldig godt.

Jeg har pale malt, crystal malt og biscuit malt. Hvordan anbefaler dere blandingsforholdet mellom disse (hvis dere anbefaler å bruke alle tre)?

Jeg har også tørrgjør, alegjær fra Fermentis.

Men må handle inn humle. Hva vil dere anbefale?

Jeg ser at Kinn bruker gjæring i sekundærkar i sin oppskrift. Det er ikke aktuelt her. Det blir én gjæring på bøtta, og naturlig karbonering etter den er tappet på flaske.

Hvor sterk anbefaler dere at jeg lager den? Vet jo at det er vanskelig å lage godt, sterkt øl, men på en annen side ønsker jeg noe med mer smak enn butikkølet. Kanskje en 6-7%? Jeg kan isåfall selv regne ut hvor mye malt jeg trenger, ut i fra tidligere erfaringer med bryggeoppsettet mitt (effektivitet).

Det kan godt være forskjellige typer humle (selv om jeg er fan av single-hop-konseptet og). Men gidder ikke tørrhumle, vil ikke det si større risk for forurensning, i og med at man ikke får kokt den humla?

Takker for ev. hjelp! :)
 
Nei, forresten, stryk dette. Jeg lager bare Nøgne Ø Single Hop Citra.  ;)

Men! Det er ikke noen som vet blandingsforholdet mellom pale malt og crystal malt i denne?

Beklager surringen.
 
For å gjøre det enkelt: 80% pale 10% crystal og 10% havregryn.

Sekundærgjæring betyr ikke at de gjærer to ganger, men at de tørrhumler etter at stormgjæringen er over.

Humle: For sitrus finnes så mangt: Centennial, Citra, Chinook, Warrior. Nesten alle humler har sitruspreg.

Kjøp den som er tilgjengelig for deg. En med høy alfasyre på 60 min og 15 min, og en med lav på 3 min og til tørrhumling.

Generell regel: Det er tilnærmet umulig å tilsette for mye humle i en IPA, spesielt på 3 min og tørrhumling.

Og pass på at du har nok gjær da, for en IPA skal gjære heeelt ut etter min smak. Tørrest mulig, lite søtt.

Lykke til.
 
Takk for svar andersreve!

Jeg beklager at jeg surret i forhold til intensjonen, men tror jeg bare går for Nøgne Ø sin Single Hop Citra, som det ligger oppskrift til på sidene deres. Syns det er greiest egentlig.

Jeg vet imidlertid ikke hvordan de blander pale malt med crystal. Noen som vet? Det er kanskje noe ala det andersreve skriver? Hva med 85% pale og 15% crystal?

:)
 
Tilbake
Topp