Tips til utstyr for nybegynner!

Heisann :)
Nå har jeg bestemt meg for å prøve meg på brygging. Planen er å gå til innkjøp av bryggeutstyr så raskt som mulig. Jeg har lest meg litt opp på forumet her og det virker å være en viss konsensus om at det lureste er å begynne med ekstraktbrygging. Tenker derfor at det kan være lurt å investere i en god kjele som for ekstraktbrygging, men som også vil fungere bra etterhvert som jeg får mer dreisen og vil utvide. Har dere noen tips til kjeler som har god kvalitet? Hva bør jeg være på utkikk etter?

Takker på forhånd for alle svar :)

Kjøp en god kjele i rustfritt stål med tappekran. Eksempel. Hvis du i tillegg kjøper et nett kan du ganske smertefritt gå over til all grain-brygging.

Det er lurt med en kjele på 30L eller mer om du vil over på all grain(for 20-25L batcher). Kjøp rustfritt med god kran. Selv hoppet jeg over ekstrakt og gikk rett på BIAB. Ikke noe serlig mer stress slik jeg ser det. Ihvertfall ikke når du kan kjøpe ferdige all grain sett, eller bare få hjelp til å plukke ut ingredienser i butikken de første gangene slik jeg gjorde. Ekstra utstyr du trenger for BIAB er vel bare meskepose til 200 kr? Synes selv det er mer stas å brygge med ekte malt og ikke bare sirup fra boks ;)

Gjer det enkelt og billeg. Kjøp ein krabbekokar (kjele 36L) på coop bygg til 399 kr, og ein meskepose (BIAB) til 79-199 kr alt etter som. Denne hobbyen kan du gjera så dyr som du vil, men det viktigaste av alt er nok temperaturkontroll under gjæringa.

Takk for gode svar! Skal brygge på kjøkkenet i en byleilighet i Bergen og har dermed begrenset med plass. Ser for meg at det kan være mer rot med BIAB? Noen tips for temperaturkontroll?

Med BIAB må du ha en bærepose klar til å tømme maten i etter mesking, men ellers er det ikke mer rot. Brygger selv på en liten studenthybel i Trondheim med BIAB uten problem. Kjøper du en stor nok kjele er det uansett ikke noe problem å gå over på all grain når du føler "kallet".

Når det gjelder temperaturstyring er det et dedikert kjøleskap med stc-1000 eller ut-200 som er best, men det har ihvertfall ikke jeg plass til. Har du et rom som kan holde lav temperatur (15 grader ca.) kan du bruke stc eller ut sammen med varmekabel. Siste alternativ er peltierkjøling, men da er nerdefaktoren blitt ganske høy...

Jeg er overtalt! Går rett for BIAB, virker litt mer "ekte" enn ekstrakt. Det som blir problemet for meg er nok temperaturkontrollen... Har verken plass eller penger til dedikert kjøleskap. Hvor høy kan temperaturen være før det virkelig blir et problem? Har en semikald fellesbod som muligens kunne blitt bruk. Lukter det mye under gjæringen? Må bare takke for svar, settes pris på ;)

Lukter litt, spesielt de første dagene. Selv har jeg dunken stående rett ved siden av sengen og biter tennene sammen med 16C i hele rommet (skrur av ovnen og bruker forskjellig åpning av vinduet som termostat). Noen øltyper er mer påvirket av temperatur enn andre. En pale ale vil overdøve en del usmaker med bitterhet, mens en weissbier får det meste av sin smak fra gjæren. Holder du deg under 20C er du på god vei. Noen typer belgisk øl har jeg hørt kan gjæres ved veldig høy temperatur. Du kan lese om temperaturområde for hver enkelt gjær på produsentens hjemmeside.

Angåande tempkontroll. Dette kan også gjerast enkelt og avslappa. Utstyrsfrikar og perfeksjonistar tilrådast å stenge ned nettlesaren. Sjølv bryggar eg stort sett utanfor sumarperioda (unnatak saison). Ta utgongspunkt i naturleg tempkontroll og brygg etter forholda. Dvs om vinteren bryggar du undergjæra øl (lager), medan om hausten og våren bryggar du overgjæra (ale). I fjor haust hadde eg ein bock som gjæra ute sidan både nattetemp og dagtemp var stabilt mellom 8-10. Di semikalde bod er fin for ale stort sett i tre årstider skulle eg tru, og om vinteren sikkert perfekt for lager. Det viktigaste, heilt generelt, for oss amatørbryggarar, er at temperaturen ikkje kjem over 21-22 grader for overgjæra øl. For undergjæra bør du for dei fleste gjærtypar halde deg under 11-12. Kølsch kan du late svinge midt i mellom frå 14-18. Optimalt sett høgare temp mot slutten, men det er ikkje så nøye. Skulle ei hetebølge treffe landet er det berre å freiste ein saison, evt noko eksperimentelt med gjæren frå stryn.

Om lukt: I ein felleskjellar vil ein neppe merke stor lukt, til det er nok kjellarlukta for dominerande, men heller høyre noko plupping. Slapp av, og nyt ein øl.

Har du heis å er det en ypperlig måte i lage linie-øl. Hvis du krysser midtetasjen to ganger så er det gull :D

Neida, Selv om stålkontroll på gjæringen er det man vil ha, for å ha stålkontroll på resultatet, så lager man ypperlig øl ved å følge amatøren sin prosedyre over her. Bruk gjærtyper som er egnede for slik du har mulighet for å gjære det. Å gå på tvers av dine forhold, "fordi du vil brygge det", er veldig ofte bortkastet malt i de fleste tilfeller.

Amatøren -- stengte ihvertfall ikke av nettleseren min :) Enkelt og avslappa liker vi. Det slår meg litt at det er nokså lenge siden noen har skrevet "RDWHAHB" om noe som helst her inne, så derfor "Relax Dont Worry, Have A Home Brew"!!! Forutsetningen for å brygge øl er å forstå de grunnleggende prosessene, resten er erfaring. Øl blir det stort sett, selv om OG ble 1.049 i stedet for 1.052. Selv om det ble mesket på 67 i stedet for 66 grader. Selv om det måtte skylles med 14 i stedet for 12 liter vann for å få 25 liter i karet. Og for alle ølguders skyld, ikke bruk tid på noe som helst som har med plopping i gjærlås å gjøre... Beste kommentaren om dette så langt er: "Jeg har alltid lokket liggende løst på, gjærlås er bare for å holde fluene ute". Med dette ønsker jeg alle bryggere i kongeriket en riktig god helg!!

Om du er redd for lukt har Vestbrygg gjærlås med luktfilter, har brukt dei når jeg har hatt øl til gjæring på kjøkkenet mitt :)

Kjøp så stor bryggekjele så du har råd til.Da jeg starta å bygge meg opp kjøpte jeg 30l kjele til HLR og det angrer jeg på.Nu tenker jeg på 50l for å varme opp til meske temp og ha alt vann jeg trenger så jeg ikke trenger å fylle opp med vann.Extrakt brygging er ok mens bygger seg opp med utstyr,jeg gjore det

Tilbake
Topp