Tips til wit\weiss for nybegynner

Hei igjen,

Neste bryggedag så har vi et ekstra gjæringsspann tilgjengelig, og jeg ønsker å prøve å lage en wit\hveteøl sak.

Jeg har litt begrenset med utstyr tilgjengelig, men vil gjerne lage denne fra ekstrakt, og helst fra ingredienser fra vinogbar.no (kort kjørevei)

Her er mitt eget forslag til fremgangsmåte, utifra en oppskrift jeg fant her på forumet. Har dere noen innvendinger?

2 x 1,5L maltekstrakt hvete
20 g saaz humlepellets (30 min)
20 g tettnanger humlepellets (60 min)
7 g saaz humlepellets (ved kokeslutt)
7g koriander (skal denne være fersk, eller pulver?)
7g appelsinzest (denne? http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_268&products_id=1012 )
Belgian Witbier - WYEAST XL 3944

Planen er å lage 23 liter. Jeg har begrenset med kjelekapasitet og har ingen kjølespiral. Kan jeg koke kun maltekstraktet , ha i humle/krydder, og så ha det på gjæringsspannet, også ha i kaldtvann, og så gjær tilslutt? Eller bør jeg koke så mye vann som mulig sammen med maltekstraktet? Trenger jeg noen poser til homlen av noe slag? Når skal jeg ha i krydderet?


Takk for all hjelp jeg har fått tidligere, dere har vært til stor hjelp :)

- Martin
 
Slenger meg på denne! Har akkurat de samme planene selv!

Tillater meg å sittere Gahr:

Om du skal brygge witbier på ekstrakt bør du bruke 100 % hverteekstrakt. Hveteekstrakt er framstillt av omtrent 50/50 bygg- og hvetemalt.

Kok koriander og skall i ca. 5 min. Bruk ferskt appelsinskall (bare det ytterste, gule laget av skallet) og stå over det tørkede pomeransskallet du får i butikken. Ferskt appelsinskall (vanlige appelsiner går helt fint!) er langt bedre. Bruk 30-40 g på 20-25 liter.


Jeg ser vin og bar er utsolgt for gjæren og håper de snart får den inn igjen:/ 
Uten at jeg er noen ekspert skal jeg forsøke å svare så godt jeg kan:

- Kok ekstrakten med så mye vann som mulig. En 12+ liter kjele vil gjøre at du kan koke ekstraktet sammen med ca 9 liter vann. Når du setter dette til kjøling i kummen vil en temp på ~30'C ende på ca 20'C blandet med kaldt vann i gjæringskaret. Husk at varm vørter ikke skal plaskes så  bare løft kjelen rolig og forsiktig ned i kummen for kjøling.

-Om du må vet jeg ikke, men tror humleposer er veldig greit å bruke.


Om jeg tror rett så mener du 2 dunker maktekstrakt, altså 3 kg. Dette tror jeg nok er litt lite for 23liter...?

Skal slenge ut Wit oppskriften fra moderne hjemmebrygging så snart jeg kommer hjem fra jobb:)
 
Dette er god info, og jeg venter spent på at resten av folket skal bli ferdig på jobb og logge på ;) (de som ikke er på ferie...)

Appelsinskallgreiene er også et godt tips. Det jeg også lurer på er denne korianderen. Jeg bor i Oslo-øst og får fersk koriander slengt etter meg, men lurer på om det er meningen at jeg skal bruke noe annet i bryggesammenheng?

Skal jeg ha lokk på vørteren når jeg kjøler den?

Jeg mener 2 dunker maltekstrakt, altså 3 kg, som du sier - så om dette er for lite så lurer jeg da på hva riktig mengde er :)

En ekstra ting er om dette gjærer noe annerledes enn de ølsettene jeg har brukt tidligere (er redd for at det skal gjære voldsomt og boble over)

Hilsen Martin
 
Fra moderne hjemmebrygging:

Belgisk Witbier

2,5kg pilsnermalt
2.5kg hvetemalt
10g Nugget humle 14% koketid 60min
10g Cascade humle 7%  koketid 2min
35g koriander (knust) koketid 5min
12g malt pomeransskall koketid 5min
Wyest #3944 Belgian white gjær

OG 1.045-1.050

Er litt usikker på hvor mye ekstrakt man må bruke.. Lekte meg litt med kalkulaoren i haandbrygg.dk. Ser ut til at 3kg/19 liter(etterkoking) gir OG 1.047
 
Og enda et spørsmål: hvis jeg ikke orker vente til vinogbar.no får inn den Wyest 3944 pakka, finnes det noen OK alternative gjær som finnes på lager der?
 
I går brygget vi 20 liter, fulgte oppskriften til Christer. Det lukter veldig godt, og vi gleder oss til resultatet. Det lar vente på seg med bobler i gjærlåsen, men jeg håper dette bare er pga gjærtypen (wyeast 3944).

Det var vanskelig å få knust korianderfrøene ordentlig, ellers gikk resten bra.

Til neste gang blir det innkjøp av kobberkjøler og større kokekjele.
 
Artig, Kom gjerne med så mange oppdateringer som mulig. Må pga sommerferie vente litt med denne selv, men om et pr tre uker er den satt:)
Hvor kjøpte du korrianderfrøene? Brukte appelsin? Hvor stor starter?
 
Jeg kjøpte korianderfrø på den lokale sjappa på hjørnet, kosta 10kr for en pose med 100gr.

Kjøpte knust søt appelsin hos vinogbar (mulig de har dette på hjørnet, jeg har glemt å sjekke)

Lagde ikke starter, aktiverte bare gjærpakka slik som anvist på pakka, og helte den i vørteren.

Jeg tappa ut litt av brygget i går for å se hvordan det oppførte seg, og det var mye grums i det - håper dette legger seg på bunnen til vi skal flaske det. Det var forøvrig også mye mørkere enn jeg trodde et slikt hvetemaltbasert øl skulle bli. Mulig dette også blir bedre etter en stund?
 
Espeland skrev:
I går brygget vi 20 liter, fulgte oppskriften til Christer. Det lukter veldig godt, og vi gleder oss til resultatet. Det lar vente på seg med bobler i gjærlåsen, men jeg håper dette bare er pga gjærtypen (Wyeast 3944).

Det var vanskelig å få knust korianderfrøene ordentlig, ellers gikk resten bra.

Til neste gang blir det innkjøp av kobberkjøler og større kokekjele.

Så artig. Jeg brygget den oppskriften sist lørdag. Hadde vært artig og gjort en sammenligning når begge er ferdige! :)
 
Christer skrev:
Espeland skrev:
I går brygget vi 20 liter, fulgte oppskriften til Christer. Det lukter veldig godt, og vi gleder oss til resultatet. Det lar vente på seg med bobler i gjærlåsen, men jeg håper dette bare er pga gjærtypen (Wyeast 3944).

Det var vanskelig å få knust korianderfrøene ordentlig, ellers gikk resten bra.

Til neste gang blir det innkjøp av kobberkjøler og større kokekjele.

Så artig. Jeg brygget den oppskriften sist lørdag. Hadde vært artig og gjort en sammenligning når begge er ferdige! :)

Christer: har ditt brygg noe aktivitet i gjærlåsen? Hos meg skjer det ingenting, men det ligger gjær på toppen av brygget, og når jeg setter øret inntil bryggekaret så hører jeg at det bobler inni der. Jeg er litt usikker på hvordan det er meningen at denne gjæren skal oppføre seg.

- Martin
 
Akkurat det samme skjer hos meg. Jeg er til stadighet nede å ser om det skjer noe, men ingenting. Jeg kan dog se på sidene av karet (like over vørteren) at "noe" har skjedd siden jeg satt det.

Noen andre som har brukt Wyeast Belgian Wit 3944 Activator før og vet om det skal være slik?
 
Dere har tydeligvis dunker som lekker, det skal utrolig lite lekasje til for at Co2en forsvinner ut rundt lokket etc.  forsøk med så lite vann i gjærlåsen som mulig, dvs. at det akkurat er en liten vannlås i bunnen.
 
Oddvar Demmo skrev:
Dere har tydeligvis dunker som lekker, det skal utrolig lite lekasje til for at Co2en forsvinner ut rundt lokket etc.  forsøk med så lite vann i gjærlåsen som mulig, dvs. at det akkurat er en liten vannlås i bunnen.

Den samme dunken har blitt brukt til flere andre brygg, og det har ikke vært noe problem da i alle fall...
 
Christer skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Dere har tydeligvis dunker som lekker, det skal utrolig lite lekasje til for at Co2en forsvinner ut rundt lokket etc.  forsøk med så lite vann i gjærlåsen som mulig, dvs. at det akkurat er en liten vannlås i bunnen.

Den samme dunken har blitt brukt til flere andre brygg, og det har ikke vært noe problem da i alle fall...

Men det kommer/har kommet, lokkene tetter bare mindre og mindre, tror ikke jeg selv har noen som er tette lenger, men jeg bruker dem ikke.
 
Jeg gjør et forsøk på å skru på lokket på nytt når jeg kommer hjem fra jobb idag hvis det ikke har begynt å boble i gjærlåsen. Jeg synes det virker rart at vi begge har lekk dunk... Jeg har kun brukt min dunk 3 ganger før, skal den bli slitt så fort?

Hvilken temp har du på brygget ditt Christer? Mitt ligger på ca 25.
 
Nå var jeg nede og satt en stripe med teip rundt hele lokket for å se om det skjer noe mer. Jeg luktet rundt omkring og kunne ikke lukte noe til brygget, så tror det skal være tett nå i tilfelle. Skal se om det blir noe action i låsen i løpet av dagen. :)

@Espeland: Min står på 20 grader.
 
Oddvar Demmo skrev:
Men det kommer/har kommet, lokkene tetter bare mindre og mindre, tror ikke jeg selv har noen som er tette lenger, men jeg bruker dem ikke.
Hmmm - hva bruker du, da?  Er det gode alternativer (hvis vi holder oss unna mer eller mindre proff-utstyr)?

MVH

MM
 
Det samme har skjedd noen ganger hos meg når jeg har brukt 3944. Liten aktivitet i gjærlåsen, tykt skumlag og treg utgjæring. For å få litt fart på den pleier jeg å slå litt forsiktig i sidene til dunken.  
 
Tilbake
Topp