Tjekkisk pilsner

Hei,

Jeg har fremstil en opskrift på en tjekkisk pilsner.

OG: 1047
FG: 1038
BG: 1011

Pilsner malt
Munich malt
Cara pils mat

Saaz humle

Mesking
65C i 60 min

Gjær: 2124 Bohemian Lager
Temperatur 11-13 grader celsius.

Spørgsmål
* Hvor længe skal jeg gjære den?
* Bør den lagres?
* Tåler den gjærring under 10 grader celsius?

Mit kjølskab kan gå over 7-8 grader, så håber det går bra.
 
8 - 22 grader står det i spesifikasjonene.
Jeg gjærer mine lager i ca 3 uker på 9 grader. Med en liten økning i temp midt i.
Hvis gjæringdforløpet går riktig for seg trenger den ingen lagring, men de fleste øl blir bedre med litt tid.

Bare å gune på.
 
Jeg har brygget nesten utelukkende pils og lager siden slutten av november og har god erfaring med å pitche på 7/8 grader, holde den der 3-4 dager, øke til ca. 9 grader, holder den der en uke, så 10 grader 1 uke, få stabil SG (daglige målinger), øke 3-5 grader i 2 dager og deretter cold crash i 2-3 dager. Jeg har som regel også 4-5 ml Biofine Clear A3 i ølet etter 2 ukers gjæring for klarning, samt l,5 tablett whirlfloc under koking. Ved tilsetting av sukkerlake stikker jeg som regel om til ny dunk. Har også en plate gelatin i sukkerlaken for klarning. Muligens overkill på klarning, men har fått krystalklart øl i nesten alle tilfeller den senere tiden. Stikker ikke om hvis jeg tapper til fat vel og merke, men har sukkerlake og gelatin rett i fatet.

Som KjetilG sier: Om gjæringen går bra, er behovet for lagring mindre. Men spar noen flasker uansett, for det smaker alltid bedre etter 1 måned eller 2 med lagring.

PS! Pass på å bruke nok gjær.
 
Jeg kjølet vørtern til under 10 grader i går, og tilsatte gjæren rystet gjæringsspanden i 3-4 min. Stilte den i kjøleskabet og så til den en timer etter. Her var temperaturen steget 15 grader. Enten har mine to termometre vist fejl eller så har luftingen av vørteren fået temperaturen til at stige de 5 grader. Temperaturen ned på 10 grader i løbet av natten.

* Hvad kan årsagen være og hvad skal jeg gjøre neste gang for at unngå denne stigning i temperaturen?
* Hvilken betydning vil dette temperatur økt have på smaker og aromaen? Vil dette sætte bismaker?
 
Jeg tror ikke fu vil merke så mye til det. Du fikk jo ned tempen fort. Kan vel risikere at gjøren blir litt slapp av å gå fra sommer til vinter, men høyest sansynelig blir det bra.

Ha kjøleskapet på 9 grader et døgn før brygging.
Kjøl vørteren ned til 7 - 9 grader før pitching.

Tar lang tid før veske tar til seg varme så burde gå greit hvis du ligger en grad under før du lufter.
 
Gjæren er veldig lite aktiv. Det er tryk i gjæringskaret.
Dette er min første lager og jeg kender ikke aktivitets niveauet til denne gjær.
Det er kommet et tyndt fint lag med gjær i bunden av gjæringskaret. Men ingen aktivitet å se.

* hvad skal jeg holde øje med?
* hvordan ser jeg at det gjære?
* hvordan kan jeg evt. måle om det er aktivitet, er det OG jeg skal måle her. Ønsker helst ikke å åbne låget, hvis det kan undgåes.
---

LOGG
4 mars 2015
Stil: Tjekkisk pils

OG: 1050
BG: 1042
FG: (forventes å lande på 1011)

Mesking:
55C i 15 min.
66C i 45 min.
77C i 5 min.

Gjær
2x WLP830 (best before Jun-09-15)

* Kjølet ned til 9-10C på 30 min.
* Tilsætter gjæren ryster gjæringskaret i 3-4 min.
* Stiller det i kjøleskabet (temperaturen er steget til nesten 15C)

5 mars
* Temperaturen er på 10C i gjæringskaret

6 mars
* Ingen synlig aktivitet i gjærlås eller noe synlig skum. Ser ut som om at det ligger et fint tyndt lag med gjær i bunden.
* Temperaturen er på 10C.
 
Øv deg på å være tålmodig:) Det er pils du lager nå.
Tenker at til kvelden , evt i morgen så er den så meget omtalte bluppelyden på plass.
For å vite må du måle men det hadde ikke jeg gjort før om to-tre dager. Og da er det gjerne unødvendig.
Har et inntrykk av at selv om det ikke er gassutvikling så ser jeg at noe er på gang. Antar at grums uten noen aktivitet vil være jevnt fordelt i bunn av karet. Når gjæren begynner aktiviteten så kan man se at grums/gjærkanten får ujevn høyde/blir "hakkete" mot karkanten. Men har aldri studert dette så nøye, bare et inntrykk jeg har.
 
Pilsen er tørhumlet d. 26. mars og er nå parat til å blive kaboneret og flasket, deretter lagres i ca. 4 uker ved 2C.

Hvordan:
Skal jeg kabonerer? Gram pr. liter og hvornår?
Skal jeg stikke om til et annet gjæringskar?
Skal jeg coldcrashe før omstikning?

Andre ting jeg bør tage hensyn til nå?
 
Jeg ville coldcrashet i en dag eller to, desto lengre coldcrash desto lengre tid tar det å karbonere.

Du trenger ikke å stikke om.

Google beer priming/carbonation chart så får du opp tall og mengde sukker ut ifra hvilket nivå du vil legge deg. Jeg ville gått for ca 6,5g sukker pr liter.

Du kan evt tilsette gelatin for å få det enda klarere, men da tar det enda lengre tid å karbonere. Jo lengre tid du tilbringer i varm temperatur jo mindre fersk virker ølen pga oksidering skjer raskere ved høyere temperatur.
 
Jeg har tilsat clarity-ferm håber det holder.

Angående coldcrash, så starter jeg nå med det, det vil gå et par dage innen at temperaturen når 2C. Men når denne temperatur er nået, skal jeg da flaske som vanligt og tilsætte sukkerlake innen det kommet på flaske?

Jeg har en tabel med antal gram sukker som siger 3-6 gram sukker pr. liter. ved 10 grader.

Øllet skal lagres i 4 uker etter flaskning er det tids nok for kanonering?

Jeg ville coldcrashet i en dag eller to, desto lengre coldcrash desto lengre tid tar det å karbonere.

Du trenger ikke å stikke om.

Google beer priming/carbonation chart så får du opp tall og mengde sukker ut ifra hvilket nivå du vil legge deg. Jeg ville gått for ca 6,5g sukker pr liter.

Du kan evt tilsette gelatin for å få det enda klarere, men da tar det enda lengre tid å karbonere. Jo lengre tid du tilbringer i varm temperatur jo mindre fersk virker ølen pga oksidering skjer raskere ved høyere temperatur.
 
For å få bobler må du først sette den varmt (altså etter at du har tilsatt karboneringssukker og flasket), slik at gjæren begynner å jobbe igjen, og spiser opp karboneringssukkeret du tilsetter. SÅ skal den gjerne lagres noen uker, jo kaldere jo bedre.

3-6g er litt snaut. Ikke tilsett mindre enn 6g sukker, da får du ikke en sprek lager. 3g gir deg såvidt fizz.

Flask som vanlig, nå vet jeg ikke hva din "vanlige" prosedyre er.
 
Når du er ferdig utgjæret og latt det stå så lenge du vil. Coldcrash. Tapp den kalde ølen på flasker. Sett flaskene varmt for å få kullsyre i ølen. Når du har nok kullsyre, setter du det kaldt igjen for lagring (lagering).
 
Tilbake
Topp