To eksperimentbrygg og hvor lenge skal pilsneren min karbonere på flaske?

For et par måneder siden satte vi to eksperimentbrygg der vi gjorde mye nytt. Begge lager og begge SMaSH, basert på pilsnermalt. Den ene kokte vi med Saaz og den andre med Hallertauer. Målet var ganske enkelt å lære forskjellen på de to.

Om ikke det var nok, så kjølte jeg ikke ned bryggene, men tappet på to store plastdunker etter No-Chill metoden.

Etter noen uker, etter at boblene hadde gitt seg på gjæringsdunken og litt til, tappet jeg på på flaske. En kjapp prøvesmaking viser at det smaker ok. Ingen infeksjon og en spennende smaksforskjell. Bittelitt tynn kanskje. Det skriver jeg på mangel på spesialmalt. Kanskje kunne vi prøvd en annen malttype til å begynne med.

Men spørsmålet var egentlig, siden jeg ikke har brygget pilsner før, hvor lenge bør jeg regne å karbonere flaskene før de er klare? Brygget er laget på Saflager S-23 og lagres ved ca 12 grader. Jeg har tilsatt 6g sukker per liter.
 
Sukker gjærer raskt, så 2 uker burde ikke være noe problem. Prøvde å bruke honning istedenfor sukker en gang (som gjærer langt tregere en sukker) og to uker var vist ikke nok der. Drepte gjæren ved å kjøle ned flaskene etter 2 uker, og satt igjen med øl med kraftig sødme og smak av honning

Har også prøvd meg på honning i ettertid, og lot da flaskene stå i 4 uker. Da fikk jeg ikke samme problem  :skitbra:
Hvis du karbonerer med sukker, og har litt Tålmodighet, lar du flaskene stå i 3-4 uker
 
Tilbake
Topp