To kjappe. Jeg skal brygge nuh, men har kløna litt med forberedelsene...

1: Måtte bytte kjele. Kjøpte identisk med den forrige, men o det jeg skulle til å brygge så oppdaga jeg at den nye ikke har innvendige litermerker (Fårikålkjele på 18L) ! Hva er enkleste måte å merke innvendig? Sprittusj? Det er jo bare et pittelite merke, og det skal jo uansett koke oppi der...

2: I full fart sjekka jeg på nettet, og fant ut at siden jeg bare brygger 12L i slengen, så trenger jeg ikke bry meg med gjærstarter. Har kjøpt et rør med English Ale Yeast som ble produsert 15.12.14. Om den hadde 100 mill celler når denvar ny så har den vel omtrent 80. En litt slurvete research gjorde at jeg bestemte meg for at det var mer enn nok, skulle vel ikke trenge mer enn 50? Skal sette en bitter med OG på 1.056.

1. Sett kjelen tom på ei vekt. Noter ned. Sett kjelen med veske i på vekt. 1kg = 1 liter.

2. Eg hadde ikkje brydd meg med starter. Mine smaksløker er ikkje så finslipt at eg merkar underpitching på smaken.

Takk, kjører på! Etter mitt grove overslag så skal det være nok celler oppi der til det lille oppkoket jeg lager :)

Men altså, den merkinga, saken er ikke å finne fram til 12L, men snarere om det å lage et merke med sprittusj på innsiden er en dårlig idé...?

Lag en peilepinne av ett eller annet slag, linjal, tommestokk. les centimeter og gang ut.

De første bryggene blir gode nok uten starter. Ta det litt etterhvert.

Bruk et metermål. Mål høyde fra toppen av kjelen. Fyll på en og en liter og skriv ned høyden. Senere kan du måle høyden ned til vørteren og regne ut antall liter.
Sent from my RM-821_eu_finland_207 using Tapatalk

Regnestykke for måling av innhold i kjele er som følger: r*r*pi*h/1000. Det vil si bredden på kjelen delt på to, ganget med bredden på kjelen delt på to, ganget med 3,14, ganget med høyden fra bunnen av kjelen til toppen av vørtermengde delt på 1000. Da får du helt nøyaktig innhold :)

Som sagt så var ikke utfordringa å komme fram til liter, men hvordan jeg skal merke det :) for denne gang ble det en peilepinne. Men vørteren virka bra den!

Vet du, det er faktisk svaret! Det skal jeg gjøre! Over helga får målepinnen/sleiva gjøre jobben, men jeg skal få etsa inn merkinger asap :)

Tilbake
Topp