To spørsmål. (Mugglukt og coopers carbonation drops)

jeg har prøvd meg på mitt første brygg for to uker siden, så det bør etter planen være klar for flasking nå. For 3-4 dager siden åpna jeg lokket så vidt for å se, og da kjente jeg en svak mugg lukt. Jeg ser også noe som ser ut som mugg (eller bare luft) på innsiden av bøtta, men den er desverre ikke gjennomsiktig, så det er vanskelig å si hva det er. Hvordan kan jeg fastslå om dette er mugg? Vil ølen smake mugg? Da er det vel bare å kaste brygget i do?
Og om jeg finner ut at jeg skal flaske det, er det nok med ett halvt karboneringsdrops per 0,33 flaske, eller bør dette deles opp på en annen måte?
 
Vanskelig å si hva det kan være uten et bilde, og hva slags øl laget du??
Mest sannsynelig er det rester etter gjæren som henger på veggen av karet.
lukten av varmt øl kan også lukte litt forskjelllig fra nedkjølt vare.
Ang drops: disse har jeg aldri brukt, men kok opp 4-8 g sukker pr liter brygg med litt vann ha dette på en ny dunk, tapp ølet over sukkerlaken- flask. da er du mye sikrere mtp. renslighet/nøyaktighet..
 
Det legger seg som oftets skum oppover veggen på dunken uten at det er noe problem.  Muggsopp har vanligvis behov for oksygen og hvis dunken din er tett, vil det neppe vokse noe mugg i det hele tatt. 
 
Kan være infeksjon, men det vet du ikke før du har smakt på den. Dropps bruker jeg, og har i 1 per flaske (0,33) og 1,5 dropps per 0,5 flaske.
 
Tilbake
Topp