to stk ølsett. Ingen gjærer. Kjøpe mer gjær?

Bård

Norbrygg-medlem
Forleden hjalpo jeg et par kompiser i gang med deres første ølsett. Det var en stout og en bitter, begge fra cooper.

Alt ble gjort etter forskriftene. Gjæren ble hydrert osv. Snitt-temp første døgn var ca 12-14c, men har siste døgn stått på 20c. Ikke det alleminste tegn til liv. De 70 litrene med porter vi satte samtidig med activator gjær, plopper som bare det. Alt ølet har stått i samme lokale med identiske klimaforhold..

Skal jeg kjøpe mer gjær og pitche igjen, eller vente et døgn til? Ølet ble satt sist søndag kl 15. Altså litt for under 48 timer siden..

Sjekk at det er tett rundt gjærlåsen, og kikk gjerne nedi bøtta for å se om det er noe aktivitet.

Hvis dere pitchet gjæren fra hydreringstemperatur og over i 12-14c, så kan dette ha fått gjæren til å gå i dvale. I såfall ser du at all gjæren ligger på bunnen. Det kan hjelpe litt å forsøke å virvle opp gjær og få den i suspansjon igjen.

Begynte å ploppe litt i ett av bryggene for et par timer siden, men stouten virker helt død. Ingen aktivitet under lokket. Ristet godt ca kl 14.00. Er det fortsatt ingen aktivitet i 17 tida, kommer jeg til å hive oppi en pakke tørrgjær jeg har liggende i kjøleskapet fra et tidligere kit, skal være samme gjærtype. Kommer ikke til å hydrere denne gangen..

dumpet ny pakke tørrgjær ca kl 19.00. Spent på om det begynner å ploppe i løpet av natta..

Tilbake
Topp