To typer gjær i samme brygg?

Aasnes

Norbrygg-medlem
om man nå har for lite av en type gjær, hvordan blir det da om man mixer to typer ?
F.eks mauribrew lager 497 og w-34/70, som et eksempel, tenker både i forhold til lager og ale, men ikke lager og ale gjær i lag.
 
Sist redigert:
Om jeg har for lite gjær kjører jeg starter, så en ny omgang med større starter etc. Ville ikke blanda om du vil ha ørlite kontroll over resultatet.
 
Om jeg har for lite gjær kjører jeg starter, så en ny omgang med større starter etc. Ville ikke blanda om du vil ha ørlite kontroll over resultatet.

burde vel presisert at jeg bruker tørr gjær, og det er for å ha "ørlite kontroll" på prosessen jeg lurer på hvordan to typer reagerer med hverandre, når man bor på en plass der det som har med brygging å gjøre må bestilles pr. post, så må det av og til gjøres sånn om man ikke har lyst å vente en uke ekstra
 
Sist redigert:
Om du vil ha kontroll og prøva fleire blandingar kan du i staden for å ha alt i eit gjæringskar dela det på fleire og så prøva ut forskjellige %-kombinasjonar - eller ha ein gjærtype i eit kar og ein annan i eit anna kar.
 
burde vel presisert at jeg bruker tørr gjær, og det er for å ha "ørlite kontroll" på prosessen jeg lurer på hvordan to typer reagerer med hverandre, når man bor på en plass der det som har med brygging å gjøre må bestilles pr. post, så må det av og til gjøres sånn om man ikke har lyst å vente en uke ekstra
Resultatet, ikke prosessen..
Tror Katla har det beste svaret så langt
 
Litt meir tilbakemelding sidan eg no har fått smaka på siste brygget eg laga:

Før jul brygga eg ein mørk stout (liknande stout iallefall) - og då hadde eg tenkt å bruka S-04 men eg hadde berre ein pakke igjen - så eg brukte like godt ein pakke med Nottingham (Danstar) i tillegg og blanda dei 50-50. Ølet verkar så langt rett så godt - vil tru det er den beste stouten eg har laga (ikkje at det nødvendigvis seier noko - eg er ikkje objektiv).

Som Yerko seier kan ein godt blanda gjær men det er sikkert lurt å ha litt ide om kva smak og resultat ein får frå dei forskjellige typane gjær. Om du tenkjer å laga noko som skal smaka litt av nellik/banan så hjelper det vel lite å blanda US05 og S-04 - då må du kanskje ha med ein gjær som lagar nellik/banansmak.
 
Det går helt fint å blande to typer gjær. F eks om du vil ha en tørr saison med tydelig gjærkarakter kan du pitche saison-gjær først og så, etter 3-4 dager når 75% av smak/aroma er utviklet, kan du pitche en nøytral gjær med høy attenuation. Jeg har laget en slik øl, men jeg pitchet saison-gjær og safale 05 samtidig.
 
Tilbake
Topp