Todelt gjæringsskap

Sekunderer den! Har flere av disse fra ulike leverandører på eBay (sikkert samme produsent dog), og når de står på er det en god lunk, ganske langt fra 60 grader slik jeg oppfatter det.
Det er bra, så bare på produktlinken en set temp på 50-60gr....
 
Hvordan blir overshooten I et varmebad. Varmebad vil bli et mye tregere system enn luft varme vil jeg anta.
Det største varmebadet er jo gjæringstanken :) Siden vannmengden i beholderen hvor akvarievarmeren ligger er mye mindre enn gjæringstanken og temp. proben måler på gjæringstanken, så gjør tregheten i systemet at faren for vann i vannkaret blir mye varmere enn innstilt temperatur.Vet ikke hvor mye dette har å si, dersom det på utsiden av plastdunken er f.eks. 10 grader varmere enn innsiden. Har ikke sett noe overshoot i temp på vørter på mer en hysteresen i STC1000, men har ikke noen logging så det blir bare gløttet på når jeg er innom rommet. Har uansett eliminert stor varmeforskjell i vannkar og vørter ved å still termostat på akvarievarmer på 3 grader mer enn ønsket maks gjæringstemperatur. Gjorde egentlig dette for "fail safe" i tilfelle STC1000 gikk amok, men det begrenser vel overshoot betraktelig også.
 
Det største varmebadet er jo gjæringstanken :) Siden vannmengden i beholderen hvor akvarievarmeren ligger er mye mindre enn gjæringstanken og temp. proben måler på gjæringstanken, så gjør tregheten i systemet at faren for vann i vannkaret blir mye varmere enn innstilt temperatur.Vet ikke hvor mye dette har å si, dersom det på utsiden av plastdunken er f.eks. 10 grader varmere enn innsiden. Har ikke sett noe overshoot i temp på vørter på mer en hysteresen i STC1000, men har ikke noen logging så det blir bare gløttet på når jeg er innom rommet. Har uansett eliminert stor varmeforskjell i vannkar og vørter ved å still termostat på akvarievarmer på 3 grader mer enn ønsket maks gjæringstemperatur. Gjorde egentlig dette for "fail safe" i tilfelle STC1000 gikk amok, men det begrenser vel overshoot betraktelig også.
OK, skjønner. Med temp kontroll på selve akvarievarmeren også, så vil man vel ikke kunne få mer overshoot (ytterst mot karet) enn det denne termostaten er satt på. Hvor har du plassert STC proben?
 
OK, skjønner. Med temp kontroll på selve akvarievarmeren også, så vil man vel ikke kunne få mer overshoot (ytterst mot karet) enn det denne termostaten er satt på. Hvor har du plassert STC proben?
Festet/klistret STC proben inn i isolerende materiale unntatt der den har kontakt med gjæringskaret, ganske standard måte å gjøre det på tror jeg.
 
Du som har erfaring med akvarievarmerene, hvor stor effekt ville du anbefalt til gjæringskar på ca 20L?

Redd for hotspots med for mye, og i grunnen er det ikke de store og raske endringene vi er ute etter så mindre er antageligvis bedre?
 
Du som har erfaring med akvarievarmerene, hvor stor effekt ville du anbefalt til gjæringskar på ca 20L?

Redd for hotspots med for mye, og i grunnen er det ikke de store og raske endringene vi er ute etter så mindre er antageligvis bedre?
Enig, spesielt hvis du tenker på å ha den inne i karet. Det er 20år siden jeg hadde en inne i gjæringskaret, den var på 15W, det var vinlegging dengang.
Skal du ha den på utsiden som jeg gjør nå for enkelhets skyld så bruker jeg 100W pga. større energi tap til omgivelsene samt at termostaten på varmeren kan settes til en maks temp som garanterer at vannet omkring gjæringskaret ikke blir særlig varmt uansett om STC1000 skulle mene at her må det guffes på (som kunne gitt overshoot pga forsinkelse i reguleringsloopen)

Nå er jeg nybegynner innen ølbrygging så jeg er åpen for at dette systemet kan ha feil/problemer som jeg ikke har sett. Har kun 5 batcher på dette men de ble bra synes jeg.

En bonus hvis det er bananfluer i området er å ha litt klor i karet hvor varmeren ligger + litt zalo. Mulig det duger med bare zalo dersom du er redd for klor nær øl. Bananfluene tiltrekkes av lukten av gjærlåsen, lander på vannet og drukner, Fin felle.
 
Du som har erfaring med akvarievarmerene, hvor stor effekt ville du anbefalt til gjæringskar på ca 20L?

Redd for hotspots med for mye, og i grunnen er det ikke de store og raske endringene vi er ute etter så mindre er antageligvis bedre?
Siden det virker som ikke mange her i forumet (om noen;) ) som bruker akvarievarmer i oppsettet sitt, måtte jeg søke litt ekstra på nettet, og der var det mange henvisninger til tilsvarende som jeg bruker med gode erfaringer,lettelse ... Noen setter flere bøtter i varmebadet dersom det er samme temperaturbehov, god økonomi.

For 20L uten ekstern temp. styring type STC1000 ville jeg gått for 50W /25W?) litt avhengig av temperaturen i rommet der gjæringstanken står. Med STC1000 eller tilsvarende er 100W plenty til det meste,funker fint hos meg, andre mente 10W/gallon var passe. Ser at noen bruker akvariepumpe i tillegg for å sikre helt jevn temperatur i vannbadet, andre mener at vannbadet er såpass lite at termisk likevekt etableres raskt nok uten dette. Selv er jeg happy uten ekstra sirkulasjon sålenge termostaten på akvarievarmeren er satt fornuftig, er ikke mulig å stille den høyere enn 37 grader.
Hadde vært interessant å vite maks overflatetemperatur på et varmebelte, det ble nevnt "god lunk", vil det si i høyere del på 30 tallet ?
 
Syns det blir litt for upraktisk å ha et vannbad med akvarievarmer inni et kjøleskap, tror koreabånd blir en lettere løsning.

Hvor langt bånd vil dere anbefale? holder det med ett på to meter rundt karet eller er det bedre med lengre så du får et par runder rundt det?
 
Bruker 5-metere. Da får du fine tette sløyfer som holder til 20-25 liters batcher.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Syns det blir litt for upraktisk å ha et vannbad med akvarievarmer inni et kjøleskap, tror koreabånd blir en lettere løsning.
Enig der, akvarievarmere egner seg best i rom som allerede er kalde hvor det kun trengs oppvarming. Men siden du allerede opererer i et lite lukket rom (kjøleskap) så skjønner jeg ikke hvorfor en enklere og billigere oppvarming brukes, hva som helst egentlig. Har sett flere som putter en 60W pære i en blikkboks, kanskje litt for enkelt men et eksempel.
 
Apropo STC1000+, siste versjon av programvaren har støtte for en ekstra temperaturprobe som kan måle temperaturen utenfor gjæringskaret og begrense overshoot (siden vi diskuterte overshoot med vannbad/akvarievarmer tidligere i tråden). Logikken i STC er den samme som jeg har brukt termostaten på akvarievarmeren til, dersom omgivelses temperatur har for stor deviasjon ift. gjæringskar på tross av at gjæringskar ikke har oppnådd ønsket temperatur, så reduserer du oppvarmingen.
 
Tilbake
Topp