Tok med svært masse trub i gjæringskaret - dumt?

Hei.

Etter en lang bryggedag der eg brygga en IPA med tilsammen 200 gram humle på 22.5 liter så kjølte eg ned og whirlpoola.
Eg brukte whirlfloc og whirlpoola etter kjøling, men når eg skulle tappe var det kanskje 10 cm med klar vørter på toppen av enorme mengder "laus" humle (pellets) som var langt over krana.

Eg tappa og det gjekk ei grøn væske i karet før det langsomt blei litt klarare før det blei grønt igjen.
På dette tidspunktet lurer eg på om eg kortslutta litt og tenkte "det er så masse rester med at eg liksågodt kan helle resten av kjelen i gjæringskaret også" og gjorde dette.

Var dette dumt?

Ser på forøvrig på krausen at den er heilt grøn.

Burde eg foreta meg nokke? omtapping? har forøvrig planer om tørrhumling

Slapp av, det legger seg på bunnen iløpet av gjæringen. Om en måneds tid har du sikkert en fin IPA  :)

Har selv drukket hjemmebrygget Pale Ale som har gjæret med masse trub i dunken. Akkurat dette ølet var helt ok, men ikke fantastisk. (Tror nok av grunnen til dette skyltes mye mer enn truben.) Truben legger seg på bunn, så om du tapper forsiktig og ikke forstyrrer dunken før tapping tror jeg at det går bra.
I boken "How to Brew" av John Palmer står det noe om at hvis gjæren sitter for lenge på trub dannes det fusel alkoholer, og at dette er en av grunnene til at man ønsker å flytte ølet bort fra dette før gjæring.

Tilbake
Topp