Tok steget fra BIAB til kjølebagoppsett, har noen spørsmål

Hei. I går prøvde jeg for første gang kjølebagen jeg kom over på kjøp og salg sidene her. Jeg satset høyt, og gikk for dobbel batch av 25 liters settene fra Olbrygging.no i Grimstad. Meskinga gikk veldig greit, gryta har stått fra i går kveld, tenkte å koke i kveld.
Jeg mesket med 32 liter vann, og fikk vel da ca 20-22 liter i gryta. Da måtte jeg skylle med relativt mye vann for å komme opp i 50 liter vørter. Jeg varmet opp 9 liter vann til 74 grader og helte forsiktig over mesken. Jeg lot stå i 15 min før jeg tappet av. Dette gjentok jeg tre ganger, så jeg fikk totalt 48 liter før koking. I mitt hode må vel utbyttet bli lavt når man skyller med så mye vann? Preboli OG på siste skyllevannet ble 1.035.

Videre har jeg hørt at det er lurt å ha litt mer gjær i ølsettene enn den ene tørrgjærpakka butikken sender med ( saflager S 23). Vi en dæsj German Ale/Kølsh WLP 029 (ferskgjær som har lagt kaldt noen måneder) gjøre susen sammen med tørrgjæren?

Eg har aldri brygga med ølsetta, kun med eigne oppskrifter, men det burde vel vere det same.
Eg bruker sjølv å skylle med partiskylling. Da varmer eg vatn til ca 91 grader og fyller kjølebaggen. Resultatet blir ein temp på ca 78 grader oppe i baggen. Lar dette stå i 15 minutt til maltsenga har roa seg. Deretter tapper eg ut vørteren (resirkulerer dei to fyrste literane. Heller dei over aluminiumsfolie for å ikkje forstyrre maltsenga for mykje).

Denne måten gjev meg bra nok utbytte. Faktisk så bra at eg har hatt mistanke til at pH-en har vorte for høg ved tapping av dei siste literane. Eg bruker difor ei skei med pH-stabilisator no, for å vere på den sikre sida.

Fordelen med denne metoden er at du er rimeleg sikker på at all malt kjem i kontakt med vatnet i og med at du rører ut malten to gonger og at du endrar eventuelle spor i maltsenga som vatnet har laga (om du har tappa ut for fort).
Lykke til

OK, så du fyller på skyllevannet FØR du tapper ut noe i det hele tatt? Jeg tapper vørteren fra kjølebagen til gryta før jeg fyller på igjen med 9 liter varmt vann. Denne tapper jeg av i gryta, før jeg heller på nye 9 liter osv. Det høres jo mye lettere ut å fylle på med varmt vann til kjølebagen er full, så tappe alt i en omgang. På den andre siden er kanskje ikke en OG på 1.035 på siste skylling så dårlig likevel?

Har du noen formening om det er lurt å spe på tørrgjæren med et halvt rør fersk gjær?

Metoden eg bruker (partiskylling) kan du sikkert google (Heiter "batch" på engelsk) og få utfyllande info. Eg har metoden frå boka "moderne hjemmebrygging". Grei bok. Anbefalast nybyrjarar.

Blanding av gjær har eg ingen formeining om. Eg bruker ein type gjær kvar gong og da bruker eg rett mengde etter det som står på mr.malty-heimesida.

Jeg googlet partiskylling, og den var beskrevet slik jeg gjorde det, men din metode hørtes lettere/ kjappere ut ( om jeg forstod den rett...)

Inge E skrev:
OK, så du fyller på skyllevannet FØR du tapper ut noe i det hele tatt? Jeg tapper vørteren fra kjølebagen til gryta før jeg fyller på igjen med 9 liter varmt vann. Denne tapper jeg av i gryta, før jeg heller på nye 9 liter osv. Det høres jo mye lettere ut å fylle på med varmt vann til kjølebagen er full, så tappe alt i en omgang. På den andre siden er kanskje ikke en OG på 1.035 på siste skylling så dårlig likevel?

Har du noen formening om det er lurt å spe på tørrgjæren med et halvt rør fersk gjær?

Hvis du har 35 poeng igjen på siste skylling så har du en del mer å hente fra malten din.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Tilbake
Topp