Toll på gjær og humle fra Sverige?

Hei!
Har bestilt gjær og humle fra Humlegården (skulle bare ha gryte, men tenkte det var greit å legge til litt ekstra i samme slengen). Jeg regner med at gryta er tollfri (men momsbelagt, selvfølgelig), men ble litt i stuss om humla og gjæren. Ser at tollvesenet skriver at næringsmidler er avgiftsbelagt. Er det noen som har erfaringer med hvordan dette behandles i praksis? Ble ikke særlig klokere av tollvesenets sider.

Ja, vi får se hva som skjer... Etter å ha forsøkt å forstå hvordan tollvesenet beregner moms på ting fra utlandet ga jeg opp og klikka 'Send' på bestillingen fra Humlegården. Gryta skal jeg ha (30 liter med ventil, bazookascreen og slangenippel), så får jeg bare la det stå til med avgiftene.Det hjelper jo uansett godt at de trekker fra svensk moms når man bestiller til Norge.  ;D

Lurer på hvordan prislista ser ut nå. Før var prisen til nordmenn den samme som til svensker, mens vi fikk norsk moms i tilegg.
Typisk svensk tenkte jeg da, ingen valutaomregning, noe som ble et dagsrevyoppslag i forbindelse med betalingssentraler i butikk, fordi det var svindel.
Koster det 100 SEK skal vi betale 80 SEK (25% svensk moms ?) X ,837 = 67 NOK x 1,25 = 83,75 NOK (litt avrundet)

Hadde vert fint å høre endelsen på kjøpet ditt.

Jeg skal gi en tilbakemelding når jeg får varene. Foreløpig er alt bra. Da jeg gikk til kassen med bestillingen, ble svensk moms trukket fra, og jeg kunne omregne prisene til norske kroner. Har fått bekreftelse på at pakken er sendt. Nå gjenstår det bare å se hva som skjer i andre enden. Burde være her i neste uke.

kjøpte regulatoren min fra humle.se. de regnet om til norske kroner. betalte :-kopi fra mail: Priser i NOK                                        Betalat      898,98
for den pris på web er 1 195:-sek. heldigvis for meg så tulla posten også, så det ble ingenting extra:)

Da er varene henta på posten, og det til en overraskende lav pris, men jeg krangler ikke. Da jeg bestilte hos humle.se, ble prisene trukket fra 25% svensk moms og så omregnet til norske kroner. Alt i alt havna jeg på 2300 norske for 30 litersgryte m. tappekran, slangenippel, bazookascreen, 1,5 kg humle, gjærnæring, gjær og irish moss eks moms, inkl porto i utsjekkinga. Når jeg nå får varene, betalte jeg 212 i tollgebyr (ikke uventa) samt 373 (ca 16%) i moms og 31 i toll/avgifter, til sammen 616,-. Da må jeg si at jeg ikke føler meg spesielt flådd etter min første erfaring med svenskehandel på nett. Hvorfor momsen ble beregnet så lav har jeg ikke peiling på.
Det som var en forventet skuffelse, var selvfølgelig gjæren... Hadde slengt med to pakker Wyeast 1068 i farten da jeg bestilte det andre, men hadde glemt å bestille kjøling samtidig. Etter en uke i overfart i antakelig varierende temperatur, tviler jeg på at de er i særlig god form.  :doh: Begge pakkene var delvis oppblåst da jeg åpnet opp eska hjemme. Pytt pytt, det er bare en gjærstarter eller to som går i sluket dersom de har tatt kvelden. Resten av forsendelsen er jeg strålende fornøyd med. Venter bare på litt malt i posten, så skal den nye gryta prøves ut.  :skaal:

Norsk matmoms på humlen tror jeg er et godt stykke under 25%. Tipper at humle og gjær går under disse. Bra du er fornøyd, så da er det bare å brygge! :)

Jørn Pedersen skrev:
Da er varene henta på posten, og det til en overraskende lav pris, men jeg krangler ikke. Da jeg bestilte hos humle.se, ble prisene trukket fra 25% svensk moms og så omregnet til norske kroner. Alt i alt havna jeg på 2300 norske for 30 litersgryte m. tappekran, slangenippel, bazookascreen, 1,5 kg humle, gjærnæring, gjær og irish moss eks moms, inkl porto i utsjekkinga. Når jeg nå får varene, betalte jeg 212 i tollgebyr (ikke uventa) samt 373 (ca 16%) i moms og 31 i toll/avgifter, til sammen 616,-. Da må jeg si at jeg ikke føler meg spesielt flådd etter min første erfaring med svenskehandel på nett. Hvorfor momsen ble beregnet så lav har jeg ikke peiling på.
Det som var en forventet skuffelse, var selvfølgelig gjæren... Hadde slengt med to pakker Wyeast 1068 i farten da jeg bestilte det andre, men hadde glemt å bestille kjøling samtidig. Etter en uke i overfart i antakelig varierende temperatur, tviler jeg på at de er i særlig god form.  :doh: Begge pakkene var delvis oppblåst da jeg åpnet opp eska hjemme. Pytt pytt, det er bare en gjærstarter eller to som går i sluket dersom de har tatt kvelden. Resten av forsendelsen er jeg strålende fornøyd med. Venter bare på litt malt i posten, så skal den nye gryta prøves ut.  :skaal:

Da vet vi at de regner riktig  :)
16% er vel snittet av mat og varemoms.
Har også fått 1000 kroners pakke gjenom tollen uten momstilegg, antar det var juletull i tollen.

Tilbake
Topp