Tomt for WLP004 - Dry Stout

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Butikken er tom for WLP004, som er et naturlig valg for en typisk dry stout. Alternativene er WLP002 eller S-04. Noen råd/forslag?

WLP013 er ikke å få tak i heller? Gahr anbefaler denne fremfor 004 i sin artikkel om dry stout. WLP002 har jo ganske lav utgjæring, så da må man vel i så fall meske veldig lavt for at den skal bli tørr nok med den gjæren?

Det er ganske irriterande med bryggebutikkar som ikkje har varene dei har i katalogen sin. Skal du har irish stout gjær - så er den ikkje inne. Skal du ha Kølsch-gjær - så er den ikkje på lager. Men steikje kor mykje anna dilldall dei har på funne plass for...

Som systemutviklar sidan 1980 eller deromkring så minner eg på at alt for 50 år sidan fantes EDB-baserte lagerstyringssystem - kanskje før det også.... Idag burde dette vera ein del enklare enn for 50 år sidan...

Så her blir det S-04 for min Guinness-klone.. jaja - et går vel bra det og.

Det er ganske irriterande med bryggebutikkar som ikkje har varene dei har i katalogen sin. Skal du har irish stout gjær - så er den ikkje inne. Skal du ha Kølsch-gjær - så er den ikkje på lager. Men steikje kor mykje anna dilldall dei har på funne plass for...

Det er nettopp derfor jeg alltid kjøper inn gjær i "god" tid, sånn at jeg eventuelt rekker å bestille på nett om ikke min lokale bryggebutikk har den aktuelle gjæren på lager akkurat da :)

EDIT: Om jeg er innom min lokale sjappe en uke, eller to i forkant av brygging, er det ytterst sjeldent jeg ikke har fått tak i den gjæren jeg skal ha.

Hm.. ser at Vestbrygg har WLP013. Skal visst gi et "eikepreg", usikker på om det er et pluss. Produsenten anbefaler den ikke til en dry stout, men visst Gahr sier det, så...

Produsenten anbefaler vel ikke 002 til dry stout heller, så :p

EDIT: Jeg hadde testet 013, har høyere utgjæring enn 002 og godkjent av Gahr ;)

Brukte wlp013 i min forrige dry stout. Syns resultatet ble bedre enn de tidligere forsøkene med 004, uten at jeg hadde et eksemplar å sammenligne med.

Hørte akkurat på Jamil show 27.02.06 om dry stout. Han var begeistret for wlp002 framfor for eksempel 004. Meskingen og temperatur var viktig her for utgjæringen. 50 informative minutter. Har en bekjent som brukte Nottingham i en dry stout. Ble og veldig bra.

Sent from my iPhone using Tapatalk

@katla
Når det kommer til gjær (skal ikke forsvare å være fri for andre ting), så bestiller man det som oftest direkte fra USA, og frakten er ikke billig. Så hvis man går fri for en gjærsort to uker før normal bestillingstid, så er man fri for det. Ellers så går man i saftig minus i fraktutgifter, hvis man skal drive å bestille små mengder av gangen :) Det finnes desverre ingen bestillingssystemer som klarer å spå kjøpevanene til ferskgjærsbryggerene, så å ta inn større mengder blir også vanskelig. Og for ikke å nevne at profittmarginen på ferskgjær er små fra før av. Blir nok bedre så snart Whitelabs får opp produksjonslokalene sine i Danmark. :)
Når det er sagt så deler jeg frustrasjonen her, er ikke artig å endre oppskriften fordi man ikke får tak i rette råvarer. :(

@katla
Når det kommer til gjær (skal ikke forsvare å være fri for andre ting), så bestiller man det som oftest direkte fra USA, og frakten er ikke billig. Så hvis man går fri for en gjærsort to uker før normal bestillingstid, så er man fri for det. Ellers så går man i saftig minus i fraktutgifter, hvis man skal drive å bestille små mengder av gangen :) Det finnes desverre ingen bestillingssystemer som klarer å spå kjøpevanene til ferskgjærsbryggerene, så å ta inn større mengder blir også vanskelig. Og for ikke å nevne at profittmarginen på ferskgjær er små fra før av. Blir nok bedre så snart Whitelabs får opp produksjonslokalene sine i Danmark. :)
Når det er sagt så deler jeg frustrasjonen her, er ikke artig å endre oppskriften fordi man ikke får tak i rette råvarer. :(
Det er helt greit å ikke ha alt på lager alltid. Problemet oppstår når man sjekker lagerstatus på nettet og skal hente i butikk. Da er det irriterende å komme å oppdage at hyllen er tom. Har opplevd dette flere ganger og ikke bare med gjær. Kan ikke skjønne annet enn at dette skyldes dårlig oppdatering av lagerstatus eller at butikken bruker et uegnet system. Har i de fleste tilfeller fått gode substitutter, men det hjelper bare litt når jeg mener dette er unødvendig.

Det finnes desverre ingen bestillingssystemer som klarer å spå kjøpevanene til ferskgjærsbryggerene, så å ta inn større mengder blir også vanskelig. Og for ikke å nevne at profittmarginen på ferskgjær er små fra før av. Blir nok bedre så snart Whitelabs får opp produksjonslokalene sine i Danmark. :)

Etter hva jeg har forstått skal White Labs sin lokasjon i Danmark kun levere til bryggerier på kontinentet. Hjemmebryggersegmentet vil fremdeles være prisgitt leveringen fra USA.

Det er helt greit å ikke ha alt på lager alltid. Problemet oppstår når man sjekker lagerstatus på nettet og skal hente i butikk. Da er det irriterende å komme å oppdage at hyllen er tom. Har opplevd dette flere ganger og ikke bare med gjær. Kan ikke skjønne annet enn at dette skyldes dårlig oppdatering av lagerstatus eller at butikken bruker et uegnet system. Har i de fleste tilfeller fått gode substitutter, men det hjelper bare litt når jeg mener dette er unødvendig.

Alternativ forklaringer: Tyveri. Det er vanskelig for et lagersystem å ha oversikt over hvor mye som ble stjelt. Av det jeg har sett av bryggebutikker fremstår det ikke som spesielt komplisert å stjele litt småting om man skulle være disponert for slikt, og noen er sikkert det også. Eller så glemmer ekspeditøren å slå inn alle varene til noen som handler mye eller så glemmer noen å legge den på disken for betaling, kanskje får noen god service og får en ny vare som erstatning for en ødelagt og de glemmer å registerer det. Finnes mange grunner til at 5 resterende i følge lagersystemet viser seg å være 0 varer i hylla...

Tilbake
Topp