Det er ganske irriterande med bryggebutikkar som ikkje har varene dei har i katalogen sin. Skal du har irish stout gjær - så er den ikkje inne. Skal du ha Kølsch-gjær - så er den ikkje på lager. Men steikje kor mykje anna dilldall dei har på funne plass for...
Det er helt greit å ikke ha alt på lager alltid. Problemet oppstår når man sjekker lagerstatus på nettet og skal hente i butikk. Da er det irriterende å komme å oppdage at hyllen er tom. Har opplevd dette flere ganger og ikke bare med gjær. Kan ikke skjønne annet enn at dette skyldes dårlig oppdatering av lagerstatus eller at butikken bruker et uegnet system. Har i de fleste tilfeller fått gode substitutter, men det hjelper bare litt når jeg mener dette er unødvendig.@katla
Når det kommer til gjær (skal ikke forsvare å være fri for andre ting), så bestiller man det som oftest direkte fra USA, og frakten er ikke billig. Så hvis man går fri for en gjærsort to uker før normal bestillingstid, så er man fri for det. Ellers så går man i saftig minus i fraktutgifter, hvis man skal drive å bestille små mengder av gangen Det finnes desverre ingen bestillingssystemer som klarer å spå kjøpevanene til ferskgjærsbryggerene, så å ta inn større mengder blir også vanskelig. Og for ikke å nevne at profittmarginen på ferskgjær er små fra før av. Blir nok bedre så snart Whitelabs får opp produksjonslokalene sine i Danmark.
Når det er sagt så deler jeg frustrasjonen her, er ikke artig å endre oppskriften fordi man ikke får tak i rette råvarer.
Det finnes desverre ingen bestillingssystemer som klarer å spå kjøpevanene til ferskgjærsbryggerene, så å ta inn større mengder blir også vanskelig. Og for ikke å nevne at profittmarginen på ferskgjær er små fra før av. Blir nok bedre så snart Whitelabs får opp produksjonslokalene sine i Danmark.
Det er helt greit å ikke ha alt på lager alltid. Problemet oppstår når man sjekker lagerstatus på nettet og skal hente i butikk. Da er det irriterende å komme å oppdage at hyllen er tom. Har opplevd dette flere ganger og ikke bare med gjær. Kan ikke skjønne annet enn at dette skyldes dårlig oppdatering av lagerstatus eller at butikken bruker et uegnet system. Har i de fleste tilfeller fått gode substitutter, men det hjelper bare litt når jeg mener dette er unødvendig.