Tomtebrygg

Thorbjørn skrev:
Da er det på flasker og satt i kjelleren. Foreløpig smaker det litt "vassent" synes jeg. Liksom ingen skikkelig smak. Noen mulighet for at det vil bli bedre av å stå på flaser med litt sukker?

Løsningen blir nok å lage øl. ;) Det er det aldri for sent å begynne med.
 
Thorbjørn skrev:
Da er det på flasker og satt i kjelleren. Foreløpig smaker det litt "vassent" synes jeg. Liksom ingen skikkelig smak. Noen mulighet for at det vil bli bedre av å stå på flaser med litt sukker?

Nei, det tviler jeg sterkt på. Flaska med tomtebrygg inneholder stort sett farge og litt bitterstoffer. Selv om du i tillegg har hatt i bittelitt maltekstrakt i, så vil det ikke være nok til å gi noe særlig smak. Etterhvert vil nok gjæren bunnfelle på flaskene og gi et klarere produkt, men noe bedre og fyldigere blir det neppe. Bakegjær kan også inneholde bakterier som ødelegger smaken i løpet av noen uker.

Som Eduard sier, det er ikke for sent å brygge øl til jul.
 
Heisann! Eg tenkte eg skulle ta eit gjennomsnitt av oppskriftene her, og lage ein variant med litt ekstra humle og ingefær... Lurer på om Citra-humle kan passe til det, og lurer på kor mykje fersk ingefær eg må bruke pr.liter...?
Tenkte å koke opp 750 g spraymalt (lys eller mørk...?) med 2-3 liter vatn, tilsette 1/2 flaske tomtebrygg (dette er jo berre ein test...), koke i 30-45 minutt med 10-15 g Citra, tilsette ingefær siste 5 minutt saman med 15 knuste einerbær. Kjøle ned med vatn til 20 grader, tilsette rehydrert US05, gjære ut, karbonere med sukker og flaske...

Er dette ein brukbar plan...? :)
 
Hei.
Vekker liv i denne tråden igjen :cool: Jeg tenkte å lage dette i ettermiddag, etter denne "oppskriften"
20l vann
1 flaske tomtebrygg konsentrat
450g maltekstrakt (moss)
500g mørk sirup
US-05

Setter det til gjæring på 18grader, til det er gjæret ut.
Coldcrash med gelatin
smaker til med laktose for å få restsødme
fyller på corneliusfat og tvangskarbonerer.

Noen innspill??
 
prøver å oppnå et renere og bedre resultat enn originaloppskriften som er 1,2kg sukker, 20l vann og en pakke tørrgjær, og gjerne plassert på varmekablene på badet....
I utgangspunktet er jo tomtebrygg sukkerlake med litt humleekstrakt og sukkerkullør, som er gjæret så vidt det er. Søtt og med preg av gjærbakst. Sånn sett ligner det kanskje med på kvass enn vanlig øl. Gjør du det renere, så får du rett og slett et helt annet produkt, og jeg tror du heller ender opp med et dårlig øl enn godt tomtebrygg, hvis noe slikt skulle eksistere.
 
I utgangspunktet er jo tomtebrygg sukkerlake med litt humleekstrakt og sukkerkullør, som er gjæret så vidt det er. Søtt og med preg av gjærbakst. Sånn sett ligner det kanskje med på kvass enn vanlig øl. Gjør du det renere, så får du rett og slett et helt annet produkt, og jeg tror du heller ender opp med et dårlig øl enn godt tomtebrygg, hvis noe slikt skulle eksistere.
Så du ville lagd det etter oppskriften på flaska? kan jeg med fordel bytte ut gjæren til us-05 og gjære på 18-20 grader istedet for på varmekablene da? vil det utgjøre noe?

et annet spørsmål... om jeg tar to stk konsentratflasker, som er beregnet til ca 40liter, dobler sukkermengden, men bruker bare 20liter vann. Hva skjer da? vil jeg få et sterkere og fyldigere tomtebrygg?
 
Så du ville lagd det etter oppskriften på flaska? kan jeg med fordel bytte ut gjæren til us-05 og gjære på 18-20 grader istedet for på varmekablene da? vil det utgjøre noe?

Vi kan sikkert diskutere om jeg ville lagd tomtebrygg i det hele tatt :)

Den løsningen du foreslår der vil jo, sannsynligvis, redusere gjærpreget en del. Det tenker jeg kan være en god ide. Å bytte ut med sukker som smaker mer, slik du foreslo, vil jo også endre smaken.

et annet spørsmål... om jeg tar to stk konsentratflasker, som er beregnet til ca 40liter, dobler sukkermengden, men bruker bare 20liter vann. Hva skjer da? vil jeg få et sterkere og fyldigere tomtebrygg?

Konsentratflaskene inneholder sukkerkulør og humleekstrakt. Bruker du mer sukkerkulør blir resultatet mørkere, men endrer ikke smak. Humleekstraktet vil jo gi litt mer bitterhet om du dobler mengden.

Ellers er dette egentlig et spørsmål om hvordan man lager sats som smaker godt :rolleyes:
 
Om man vil beholde den klassiske smaken så er det ganske langt unna normal ølbrygging. Hele poenget med tomtebrygg er at det er restsukker igjen og at det derfor smaker ganske søtt. Altså lager man praktisk talt flaskebomber som må oppbevares kaldt for å stoppe gjæringen og at ikke hele flaska skal gå over til skum når man åpner dem. Det nærmeste man kommer den klassiske smaken uten å lage flaskebomber er vel å la det gjære ut, tilsette kunstig søtning og karbonere på ølbryggervis med den kjent mengde sukker. Om man lar det gjære ut så blir det også tynnere siden det ikke er sukker igjen, så da er det fornuftig å bruke maltekstrakt for å gi det litt body.
 
Så du ville lagd det etter oppskriften på flaska? kan jeg med fordel bytte ut gjæren til us-05 og gjære på 18-20 grader istedet for på varmekablene da? vil det utgjøre noe?

et annet spørsmål... om jeg tar to stk konsentratflasker, som er beregnet til ca 40liter, dobler sukkermengden, men bruker bare 20liter vann. Hva skjer da? vil jeg få et sterkere og fyldigere tomtebrygg?
En annen fordel med å bytte gjær er at vanlig bakegjær sedimenterer dårlig, slik at man ofte får gjær i løsning og over i glasset. Jeg ville faktisk heller brukt S-04 enn US-05, utgjæringen blir nok den samme siden alt er sukrose, men S-04 sedimenterer bedre.
 
Om man vil beholde den klassiske smaken så er det ganske langt unna normal ølbrygging. Hele poenget med tomtebrygg er at det er restsukker igjen og at det derfor smaker ganske søtt. Altså lager man praktisk talt flaskebomber som må oppbevares kaldt for å stoppe gjæringen og at ikke hele flaska skal gå over til skum når man åpner dem. Det nærmeste man kommer den klassiske smaken uten å lage flaskebomber er vel å la det gjære ut, tilsette kunstig søtning og karbonere på ølbryggervis med den kjent mengde sukker. Om man lar det gjære ut så blir det også tynnere siden det ikke er sukker igjen, så da er det fornuftig å bruke maltekstrakt for å gi det litt body.
Hva om man bruker gjærstopp ved ønsket gravity? Så karbonerer man på fat med co2?
 
Hva om man bruker gjærstopp ved ønsket gravity? Så karbonerer man på fat med co2?
Det høres ut som den beste måten å få den "originale" smaken på. Litt uvisst hvor man skal stoppe det, antakeligvis etter så mange dager det står på flaska+antall dager den skal karbonere(siden karboneringssukkeret er det samme som primærgjæringen opprinnelig), og prøvesmake underveis.
 
60liter vann
3 flasker tomtebrygg
4 kg sukker
50 gram tørket søte appelsinskall
5o gram mandarins bavaria
Kokes 15 minutter
Kjøles ned
Tappes på fermentasaurus
80 gram brødgjær. .
60 gram citra humle (tørrhumle)
1 bar trykk fra kullsyretank
Står i til gjæring i 4 dager
Kjøles ned til 3 grader med kullsyre på 1,8 bar i tre til fire dager.
Tappes på flasker.
Deretter drikkes det.
 
Et forsøk fra min side på et tomtebrygg helt i nærheten av "orginalt"

- Kokte opp 3L vann m/1,5kg sukker
- Kjølte ned til 25-30 °C, før 25g vanlig blågjær ble rørt ut.
- Kokte opp 18L vann med ca. 1,5L lettkokte havregryn som ble tilsatt i et humlefilter m/5 einebær (smålig med 5 stk., innser det)
- Under nedkjøling tilsatt jeg ca. 5 SS med maltekstrakt
- Avkjølte ned til 25°C
- I et desinfisert gjøringskar tilsatte jeg:
- 1L Fever Tree ingefærøl
- 4 Bokser vørterøl
- Ei flaske tomtebrygg
- Blanda alt og rista voldsomt

OG 1.040, og 20L til gjæring

Reduserte sukkermengde med 0,5kg pga. sukkerinnholdet i både vørterøl og ingefærøl. Helt uten vitenskapelig bakgrunn, bare en tommelfinger

Tenkte i utgangspunktet å flaske det etter et døgn, for så å sette flasker kaldt.
Noen meninger?
 
Tilbake
Topp