Top Cropping Yeast

Naxi

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gå videre fram nå.

Jeg høstet av Krausen av en Witbier med WLP400.
Masse fluffy og tjukt skum som jeg hadde i en kolbe med kokt vann som jeg har avkjølt.

Hvordan går jeg nå videre fram for å kunne bruke denne som en ny runde med gjær?

Jeg har sett litt på mrmalty sin gjærkalkulator, men er litt usikker på hvordan jeg skal klassifisere gjæret jeg har.

Skal jeg dekantere vannet etter at alt har samlet seg i bunn og helle på kald DME og kjøre denne i en runde til den har formert seg nok til at jeg får en tykk mengde med gjær?
Kjøle den ned, så kjøre den opp i en gjærstarter som jeg da har klar til bryggedag?

-
Oppsummering:
Har gjærskum, skal jeg kjøre det i en gjærstarter, dekantere, kjøle ned, så lage en ny gjærstarter til bryggedag?

La det stå til du ser hvor mye gjær du har, altså ikke skum men gjær som har lagt seg på bunm. Har du rundt 100ml og brygger rundt 20-25l med OG opp til 70ish hadde jeg bare smelt det oppi hvis det er under en uke siden den er høstet.

Derfor jeg ikke bruker mr malty til repitch, man aner ikke hva som er hva på de sliderne.

Oppskriften jeg gav deg over funker.

Med forbehold om ren gjær da, ser du klare sedimenter oppi der så bør du bumpe litt på pitchen. Lager krever jo også dobbelt ifht ale.

Bare husk at hvis du høster om og om igjen av samme stamme så vil kontinuerlig overpitching gi deg fortere svakere gjær enn korrekt pitch. Du må bsre følge med på lukt og smak underveis i gjæringsforløpene og korrigere neste deretter. Jeg vil si at det absolutt ikke er noen skam å underpitche ifht hva mr malty sier en gang i blandt.

Tilbake
Topp