Topphøsting - metode ok?

Hei,

etter å ha bunnhøstet noen ganger, skal jeg forsøke meg på topphøsting for første gang. Jeg skal topphøste US-05 fra en APA (to poser på 25 liter), som skal gjenbrukes i nytt brygg med samme oppskrift. Jeg ser for meg følgende metode. Ser dette ok ut? Forslag til justeringer? Jeg sørger for at alt som berører gjæren er sterilt.

1) 24 timer etter pitching: Fjerne topplaget/skummet (proteiner, humlerester etc), og kaste dette
2) 48 timer etter pitching: Overføre topplaget/skummet til et sterilt Norgesglass
3) Fylle resten av glasset med kokt og avkjølt vann, riste og la stå i kjøleskapet til neste brygg
4) Dekantere og lage starter på gjæren (på samme måte som ved bunnhøsting)

Hvor stor starter ville dere laget for en ny 25 liters batch APA?

Mvh Haakon
 
Det ser jo greit ut. Men hvor stor starter du trenger, vil avhenge av hvor mye gjær du får ut av dette i første omgang.
 
Dersom jeg skal bruke den topphøstede gjæren i et nytt brygg 1-2 dager etter høstingen, er det nødvendig å lage en starter med det da (gitt at jeg får ut 70-90 gram som ser ut til å være den anbefalte mengden for en OG på 1050)? Eller kan det bare settes i kjøleskapet 1-2 dager? Kan gjæren bare legges rett i Norgesglasset? Er det nødvendig å etterfylle med kokt vann?
 
Nei. Klart til bruk etter 1-2 dager i kjøleskap. Bare ta med litt vørter/øl oppi glasset så det dekker gjæren.
 
Glimrende! Takker. Blir spennende å teste dette. Litt skummelt å måtte åpne gjæringskaret tre ganger (skumme vekk protein, høste gjær, tørrhumle), men får satse på at ingen luftbårne bakterier finner veien oppi.
 
Nei. Klart til bruk etter 1-2 dager i kjøleskap. Bare ta med litt vørter/øl oppi glasset så det dekker gjæren.
Berre pass på at glasset ikkje er heilt luft tett. Eg fekk eit glas som toppen blåste av etter ein dag i kjøleskapet.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Blir ikke det dumt når jeg skal gjenbruke gjæren 1-2 dager etterpå? Ser poenget hvis gjæren skal stå lenger før gjenbruk
 
Jeg pleier å både bunn- og topphøste, alt ettersom. Men hvis du vet at du skal brygge igjen etter 1-2 dager så ser jeg ingen grunn til å gå omveien om å høste gjæret og starte med et nytt kar. Etter at du har tappet ut det første brygget lar du bare gjær/trub-kaka i bunn ligge i fred og så overfører den nye vørteren i samme kar. Ikke noe behov for ny gjærstarter da.
 
Blir jo en massiv overpitch da. Det gjærer jo men det er ikke sikkert at smaksprofilen er den man vil ha og hvis man fortsetter å gjøre dette så ender man opp med masse gammel gjær siden overpitch gjør at det ikke trengs å lage like mange nye ferske celler som ved en korrekt pitch.
 
Jeg fulgte tipset til @Miguel over, og lot den topphøstede gjæren + øl/vørter stå 2 dager i kjøleskap. Jeg høstet i overkant av 100 gram til en batch på 26 liter. Den har nå stått en uke, og har gått fra 1.047 til 1.009 (mål: 1.008-1.010). Så langt ser det altså bra ut, så håper jeg at jeg slipper usmaker.
 
Skyter inn et spørsmål om topphøsting her. Jeg har to ganger nå brygget med WLP013, med intensjon om å topphøste. Begge gangene forsvinner krausen helt etter første avskumming, for å aldri komme tilbake. Har en tykk og fin krausen på ca 10 l volum i karet, skummer av toppen etter ca 1-2 døgn. I løpet av de neste 2 dagene legger skummet seg helt. Ølet gjærer fint ut. Dette har skjedd to ganger nå. Noen forslag til hva som er galt/hva jeg gjør galt? Følger metoder beskrevet her inne (tror jeg).
 
Skummer du etter 24 timer og høster etter 48? Det var ikke mye skum på min når jeg skulle høste heller, men det skal heller ikke mye til for å oppnå 70-90 gram som skal være nok til en ny 25 liters batch.

Jeg har også lest at bruk av defoamer under kok reduserer krausen. Litt usikker på om bruk av defoamer i starter (altså starteren til batchen man høster fra) også vil være negativt?

Merk også at noen gjærtyper egner seg dårlig til topphøsting. Jeg kjenner ikke til hvor godt egnet den du brukte er.
 
Sist redigert:
Skummer du etter 24 timer og høster etter 48? Det var ikke mye skum på min når jeg skulle høste heller, men det skal heller ikke mye til for å oppnå 70-90 gram som skal være nok til en ny 25 liters batch.

Jeg har også lest at bruk av defoamer under kok reduserer krausen. Litt usikker på om bruk av defoamer i starter (altså starteren til batchen man høster fra) også vil være negativt?
Bruker ikke defoamer. Kommer aldri til høstingen. Skummer av etter ca 24 timer ja, men krausen kommer aldri tilbake for fult, den bare faller sakte sammen. Kommer ikke noe gjær opp i denne prosessen, så det er ingenting å topphøste.
 
Tilbake
Topp