Tørrgjær - hele pakka?

Har god erfaring med å bruke tørrgjær(særlig s-05). I Brewing Classic Styles ser jeg at Jamil i sine oppskrifter varierer stort med mengde gjær. Jeg pleier å rehydrere hele pakka og tilsette, men hva er konsekvensene når oppskriften tilsier f.eks. 8 gr tørr gjær? Spiser gjæren opp mye av maltsmaken? Vil tillsetting av 3 -4 gram gjær for mye utgjøre stor forskjell på sluttproduktet? Og det er vel bare gamle knarkere som har utstyr for å veie enheter som 8 gram?  ;D   

All handtering av gjæren inneber ein viss kontaminasjonsrisiko. Eg ville heller brukt heile pakken, du risikerer berre raskare oppstart og kanskje litt hardare stormgjæring. Viss du absolutt vil ha akkurat åtte gram og ikkje har vekt. Då snakkar du med ein jeger eller skyttar som er litt meir enn middels interessert. Dei ladar patronene sine sjølve og har kruttvekter, og i den samanhengen er åtte gram eit gedigent lass. Eller du kan meiska litt meir vørter slik at ein pakke blir akkurat passeleg?

Jan F. skrev:
Har god erfaring med å bruke tørrgjær(særlig s-05). I Brewing Classic Styles ser jeg at Jamil i sine oppskrifter varierer stort med mengde gjær. Jeg pleier å rehydrere hele pakka og tilsette, men hva er konsekvensene når oppskriften tilsier f.eks. 8 gr tørrgjær? Spiser gjæren opp mye av maltsmaken? Vil tillsetting av 3 -4 gram gjær for mye utgjøre stor forskjell på sluttproduktet? Og det er vel bare gamle knarkere som har utstyr for å veie enheter som 8 gram?  ;D   

Ikke så veldig viktig skulle jeg tro.  Hydrer hele pakken først i en  1 liters kolbe, start med ca 17-18 grader med vannet, la den hydrere i 4-5 timer, og hell den i vørteren som har blitt kjølt ned til ca 18 grader. La temperateuren i vørteren stige pent og pyntelig til ca 20 grader C.  under gjæringen. (I løpet av 24 +  timer)

Det utgjør liten forskjell i smaken om du bruker hele pakken istedenfor 8 gram av den. Det er verre om du har i for lite gjær.
Rehydrering gjøres ved å blande en pakke tørrgjær med 1 dl vann som holder 32-34 Grader celsius. La gjæra synke til bunn og rist til du har en gjevn blanding. Pitches etter 20 min

nordtvedt skrev:
Det utgjør liten forskjell i smaken om du bruker hele pakken istedenfor 8 gram av den. Det er verre om du har i for lite gjær.
Rehydrering gjøres ved å blande en pakke tørrgjær med 1 dl vann som holder 32-34 Grader celsius. La gjæra synke til bunn og rist til du har en gjevn blanding. Pitches etter 20 min
Er det tørgjærens svar på starter?

Kan vel ikke kalles en starter. Man rehydrerer for at gjæren skal få bygget opp celleveggene igjen. Hiver du den rett oppi vørteren så må gjæren bygge opp celleveggene med sukkervann istedenfor. dette resulterer i at omkring halvparten av all gjæren dør.

Tilbake
Topp