tørrgjær og flytende gjær

Hei folkens

Har satt 2 stamper med øl, en med flytende gjær fra E.C Dahls og en med tørrgjær  Saflager S-23 11.5g

Går det an å ettergjære disse to på samme stamp ?  :jaha:
 
Som Neslekkim sier HVORFOR.

Ville anta at om alt øvrig var likt ville det være av interesse å se på forskjellen som gjæren gir.
 
neslekkim skrev:
først lage to batcher med forskjellig gjær, også vil du blande de?, hm...
+1
Marius Hegglund skrev:
Går det an å ettergjære disse to på samme stamp ?  :jaha:
Hva mener du med å ettergjære på stamp? Er det slik å forstå at du ikke skal ha dette her på fat eller flaske?
 
Det jeg lurer på er rett å slett om de 2 gjærtypene går an å kombinere om jeg ønsker å ettergjære disse sammen,

Grunnen er at brygg nr 2 ble det litt krøll med slik at ca 11 liter øl er sluttresultatet,men brygget egentlig til 25, mye bunnfall og mye som dampet bort osv  :(  skal likevel ettergjærer begge bryggene og lurte på om disse kan blandes ? skal så klart smake på begge bryggene og smake meg fram til om disse er ok, men om ene er litt svakt og det andre er litt sterkt så kan det bli greit å få en mellomting  :skitbra:

Er nybegynner og kan hende jeg er helt bak mål men må no bare spørre,  ::)
 
Ettergjære?, la alt stå på karene til det er gjæret ferdig, så tapper du på fat eller flaske..  Også rapporterer du hvilken gjær som ga best smak :)
 
Trur jeg gjør det jeg, kansje alt blir ødelagt om jeg blanner, må si jeg er litt spent på brygg nr 2 da men  :)
Man lærer så lenge man lever og godt øl skal det bli uansett om jeg lykkes på 2 eller 100 forsøk

Takk for svar Neslekim, skal komme tilbake med oppdatering på gjærtyper og smak
 
Og du har jo uansett muligheten til å blande øl av hvert sitt slag 50-50 i glasset om det skulle være ønskelig ;) Men hadde også vært litt skeptisk til smaken på det andre brygget dersom vørteren er så kokt inn som du sier, ville tru alkoholsmaken blei ganske så markant.
 
De fleste på forumet her synes å drite i omstikking iallefall, pga større infeksjonsfare ogsåvidere... Mens andre gjør det med stort hell.
Selv har jeg ikke omstukket mine brygg, så jeg vet ikke om de hadde blitt bedre om jeg gjorde så, mulig jeg må omstikke et halvt brygg senere for å sjekke.
 
Var oppe med lokket på Dahls brygget i dag, det har gått 5 dager og gjærlåsen blupper ikke lengre, men han skal få ei uke eller to til før jeg tapper han på flaske, tok en ørliten smaksprøve på han med det samma og det smakte faktisk ØL !!!! og godt var det også............. :yes:
 
Tilbake
Topp