Tørrgjær vs flytende. Forskjell på samme gjærtype?

Jeg hadde planlagt å brygge i dag, men det ble med teorien, og grubling. Og en av tingene jeg har grublet litt på er dette med tørr vs flytende gjær. Så langt har jeg forholdt meg til tørrgjær, litt fordi det er enkelt, og litt fordi det er rimelig. Men spørsmålet er jo om jeg går glipp av noe.. (Bortsett fra utvalget da, det er jo mye større på flytende enn på tørr).

Men, om man bruker "samme" gjær, vil det være noen forskjell på flytende og tørr da? Eksempelvis er jo (slik jeg har forstått det) S04 den samme gjæren som 1098 eller WLP-007, så hvorfor vil man krongle det til for seg selv ved å bruke de flytende?

Nei, si det... Jeg har heller ikke skjønt det.

Når det gjelder S-04, så er imidlertid ikke den identisk med WLP007. Den er ikke veldig forskjellig, men samme gjær er det ikke.

Vel, det er folk som mener å kjenne en smak av tørrgjær i øl som er brygget med det. Jeg er ikke blant dem - i hvert fall har jeg ikke identifisert smaken. Men mange hvis smakssans jeg respekter høyt insisterer på det, men så jeg skal ikke krangle på det. For meg er det logistikk og planlegging... eller rettere sagt mangel på sådan... som gjør tørrgjær attraktivt, men jeg avstår av frykt for usmakelig.

Jeg forstår ikke at det blir billigere med tørrgjær, men enklere er det, ihvertfall litt.
Hadde tenkt å brygge IPA til uken, siden jeg ikke var sikker på postgangen og om jeg var hjemme (brygger ikke hjemme) bestilte jeg tørrgjhær for 156,- mot en pakke Wyeast til 80,- og litt malt og strøm men fremdeles godt under 100 lappen.

OK, men 4 pakker tørrgjær, tilsvarer noe slikt som 7-8 WhiteLabs-rør, så jeg kjøper ikke sammenligninga helt.

Skal ein samanlikne pris må ein sjå på kor mange gjærceller ein får per krone, ikkje kor mange pakkar ein får. Skal ein spare kan ein lage startar på tørrgjær.

gustavf skrev:
OK, men 4 pakker tørrgjær, tilsvarer noe slikt som 7-8 WhiteLabs-rør, så jeg kjøper ikke sammenligninga helt.

Jeg unngår WhiteLabs, synes de er sølete,
men jeg trenger vel ikke 8 rør med starter ? bare en kilo eller to med malt.
Jeg er redd jeg har mistet noe i denne sak med påfølgende flause med det er bedre å bli flau hvis alt blir oppklart.

Starter på tørrgjær anbefaler ikke WhiteLabs ihvertfall.

På toppen, nå vet jeg at som brev fikk jeg pakken på onsdag, evig nok tid til smack og starter.
Men det er flott at tørrgjær er tillatt og med min bryggefrekvens er ikke økonomi et tema, jeg bare lurer.

Så at du skrev Wyeast, men klarte allikevel å skrive WhiteLabs... Enig i at WhiteLabs kan være noe søl.

Selvfølgelig anbefaler ikke WhiteLabs starter på tørrgjær. Sjekk hva de tjener penger på ;)

Poenget mitt var at det ikke blir riktig å sammenligne økonomien i direkte pitching av tørrgjær med omfattende oppdyrking av flytende gjær. Desto større batcher man lager, desto mer må man tenke seg om når man driver med gjærhåndtering. For en normal hjemmebryggerbatch på 20 liter, er tørrgjær både enklest og billigst.  For 50 liter er prisen ganske lik, men tørrgjær er fortsatt enklest.

Over 50 liter, må man begynne å tenke seg litt mer om. Fungerer det, for eksempel, greit å dyrke opp gjæren i bare et steg, eller må man trappe opp i flere runder? Er det fornuftig å planlegge for omfattende gjenbruk av gjær? Bør man kjøpe større pakker tørrgjær? Og så videre... Fordelen med tørrgjær i en slik sammenheng er, foruten at den holder seg lenge og kan oppbevares, at det er lett å skalere opp til ønsket mengde.

For den som vil ha gjæren billigst mulig, er det bare to alternativer: Gjenbruk og oppdyrking fra slants.

OK, det er for det medte snakk om <50 liter mens jeg ser mest på >50 liter, det har ikke vert spesifisert før.  :)

gustavf skrev:
Når det gjelder S-04, så er imidlertid ikke den identisk med WLP007. Den er ikke veldig forskjellig, men samme gjær er det ikke.

S-04 demper vel humlepreget langt mer enn WLP007 (og er mye mer fruktig). Jeg ville ikke brukt den i en IPA om jeg hadde noe annet, for eksempel.

US-05 ville eg ha brukt. Har berre begrensa erfaring med S-04 men har planar om å gi den ein ny sjangse snart. Då med litt overpitching og låg temperatur.

Til en IPA ville jeg brukt US-05. Noenlunde identisk med WLP001/WY1056, ren og fin og takler alle mulige temperaturer.

Men når man ikke får tak i annet enn slurry fra en imp. Stout brygget for 4 uker siden med nottinham gjær eller 4 pk. s04 så er det vel ikke bare å legge seg ned og la være å brygge.
Jeg brygger ikke noe ekstrem IPA men legger med på IBU 50 med amerikanske humler, ca. slik:

11000 g (94,0%) Pale Malt - added during mash
500 g (4,3%) Cara 20 - added during mash
200 g (1,7%) Amber Malt - added during mash
35 g (24,1%) Nugget (14,2%) - added during boil
50 g (34,5%) Cascade (7,0%) - added during boi
30 g (20,7%) Centennial (10,8%) - added during boil
30 g (20,7%) Amarillo (8,6%) - added during boil

Noen advarsler eller bare å stå på med 2 batcher, en Nottingham og en med sls04 ?

Disse gjærstammene er jo ikke like nøytrale som US-05, men jeg ser ingen problemer med å bruke dem i IPA. Her finnes det ingen helt klare fasitsvar og en IPA kan også kle litt en gjær som bidrar med litt aroma.

Jeg har vel strengt tatt kapret en annen manns tråd her, beklager det men tanken min er at det bidrar noe til saken.

Safale US05, Danstar Nottingham, og Saflager W34/70 har jeg vært "heldig med" som de sier på Norge Rundt i Fyllingsdalen.

Safale S-04 derimot; Gammel råtten trestubbe møter hubba-bubba. Mulig andre får til supert øl av denne, men jeg får det ikke til..

Tilbake
Topp