Tørrhumle med eller uten humlepose

Hei

Jeg har satt et par brygg og på det ene skal jeg tilsette humle i gjæringskaret etter en uke. Dvs. at jeg må ta av lokket og tilsette dette. Er det beste å bruke humlepose eller skal jeg bare strø humlen i vørteren?

Antar jeg i begge tilfeller må røre, eller bør jeg unngå det?

Jeg slenger bare pellets rett oppi, gidder ikke røre (og ville vel i grunn frarådet det). Hvis det er blomster stiller det seg annerledes, da må dem i pose og vektes ned. Noen foretrekker pose på pellets også for å minske humlerester i karet, men det er en viss fare for at du får mindre effekt av det, så YMMV.

Har bare erfaring med pellets. Min erfaring er at det gir bedre aroma uten pose men det kan bli forbasket å flaske etter hvert da kran/tapperør blir fullstendig tett! Opplevde dette med 100g tørrhumle på 20L. Tror likevel jeg kjører uten pose også fremover.

Et alternativ kan vel være å bruke poser men å bruke mer humle...

Forrige uke skulle jeg flaske en liten (4l) batch tørrhumla berliner weisse. Det endte med to oksiderte flasker med øl, banning og sverting, og i sinne pælma jeg 4l humlegrøtdritt i dass. Ikke faen om jeg tørrhumler med pellets uten humlepose en gang til. Så får jeg heller bruke litt mer.

Har aldri brukt pose ved tørrhumling med pellets og med normale mengder kan jeg ikke forstå at jeg kommer til å begynne med det heller. Vet ikke om det er annerledes når volumet kun er rundt 5l.
-Bruker pumpehevert og det får ofte stå en dag eller tre i kjøleskaptemperatur før overføring.

Kan ikke se at bruk av humleposer skal ha noe å si for smaksintensiteten. Det dreier seg jo om enkel diffusjon og så lenge det står i mer en ett par dager så kan jeg ikke forstå annet enn at denne prosessen fint vil kunne trekke ut like mye smak som uten humlepose.

Forrige uke skulle jeg flaske en liten (4l) batch tørrhumla berliner weisse. Det endte med to oksiderte flasker med øl, banning og sverting, og i sinne pælma jeg 4l humlegrøtdritt i dass. Ikke faen om jeg tørrhumler med pellets uten humlepose en gang til. Så får jeg heller bruke litt mer.
Skjønner ikke det, har aldri opplevd noe sånt selv...

Sist brygg samlet mye humle seg oppe rundt kanten under kok,pellets..måtte skrape det nedi flere ganger...

Kanskje utstyret har betydning. Jeg har hvertfall opplevd dette med gjæringsdunk med kran + tappefyller/tappestang.

Kan ikke se at bruk av humleposer skal ha noe å si for smaksintensiteten. Det dreier seg jo om enkel diffusjon og så lenge det står i mer en ett par dager så kan jeg ikke forstå annet enn at denne prosessen fint vil kunne trekke ut like mye smak som uten humlepose.
Tja. Googla kjapt men fant ikke noe eksplisitt eksperiment rundt smaksintensitet. Nærmeste var under "To bag or not to bag" i en artikkel hos BYO:
"Another issue with bagging is that it tends to reduce the hops exposure to the beer. To account for this, you may want to use 10–15% more when bagging." src: https://byo.com/hops/item/569-dry-hopping-techniques
Kanskje er dette like mye synsing som det vi holder på med.

Ikke jeg heller, men har nok litt med utstyr og metode å gjøre også. Jeg coldcrasher det meste, og da ligger humla rimelig pent på bunn, i tillegg stikker jeg om på flaskedag når jeg blander i sukkerlake, og gjæringskaret blir da forsiktig løftet ut av kjøleskapet og opp på et bord 1 meter unna, så det er minimalt med bevegelse. Resultatet er at jeg omtrent ikke får med grums i det hele tatt i karet som jeg flasker fra. Hevert har jeg sluttet med for lengst, var noe herk imho.

Har bare erfaring med pellets. Min erfaring er at det gir bedre aroma uten pose men det kan bli forbasket å flaske etter hvert da kran/tapperør blir fullstendig tett! Opplevde dette med 100g tørrhumle på 20L. Tror likevel jeg kjører uten pose også fremover.

Et alternativ kan vel være å bruke poser men å bruke mer humle...

EDIT: Hadde flasking på lørdag, og aldri mer tørrhumling uten humlepose på meg!!!

Tørrhumlet to ganger uten pose. Pellets rett i karet. Store problemer med tett tappestav begge ganger.

Hei

Jeg har satt et par brygg og på det ene skal jeg tilsette humle i gjæringskaret etter en uke. Dvs. at jeg må ta av lokket og tilsette dette. Er det beste å bruke humlepose eller skal jeg bare strø humlen i vørteren?

Antar jeg i begge tilfeller må røre, eller bør jeg unngå det?
Pose! Noe jævla herk å få i heverten når du skal stikke om.

Pellets rett i karet. Coldcrash, og deretter hevert over i nytt kar før flasking. Hvis det er mye humle-grøt filtrerer jeg via en nylonsokk. De får man i 5-pakning til 29.90 eller no' på H&M, og de stopper mye drit.

EDIT: Kjøp "egne" nylonsokker i stedet for å plyndre fruens skuff. Gjør underverker for husfreden..

Tilbake
Topp