Tørrhumle og filtrering

ADale

Norbrygg-medlem
hei,

Jeg tilsatte for første gang tørrhumle under gjæringsprosessen (7. dag). Men senere, etter 2 uker,tappet jeg ølet over i 2 kar før jeg tappet på flasker

Burde jeg filtrert også? (mener da en trakt med et filter i)

I det hele tatt, når bør jeg filtrere? Jeg filtrerer etter mesking, men ser at jeg kanskje bør filtrere etter koking også?

Har aldri filtrert noe som helst. Kan ikke se noen grunn til det. Alt legger seg på bunnen av flaskene/fatet etter en stund. Filtrering vil dessuten ta vekk noe av den gode smaken.
Tappet du ølet over i to kar?

ja, fordi gjæringstanken er på 50 liter og for tung og stor til å løfte opp på et bord for tapping. Bruker tappestang fra tappekran og trenger litt plass under for å sette flaskene under. Derfor overførte jeg alt innholdet til 2 25 liters tanker og tappet derfra. Det overrasker meg at du ikke filtrer mesken. Den er jo veldig uklar og grumsete. Blir ikkke også hydrometer måling litt feil når vørteren er så grov? Eller er det ubetydlig?

Du resirkulerer ("Vorlauf") til mesken blir klar før du tapper den. Da fungerer jo maltsenga som filter, så det trengs ikke noe ytterligere filtrering der. Så kan du filtrere (jeg bruker en nylonsokk) når du tapper over i gjæringskaret etter kok, men det er strengt tatt ikke nødvendig, det heller.
Jeg synes nylonsokken er mest påkrevet når du tapper over i "primingfat", i alle fall hvis du har tørrhumlet. Det er greit å ikke få partikler i tappestaven.

Sist redigert:
ja, fordi gjæringstanken er på 50 liter og for tung og stor til å løfte opp på et bord for tapping. Bruker tappestang fra tappekran og trenger litt plass under for å sette flaskene under. Derfor overførte jeg alt innholdet til 2 25 liters tanker og tappet derfra. Det overrasker meg at du ikke filtrer mesken. Den er jo veldig uklar og grumsete. Blir ikkke også hydrometer måling litt feil når vørteren er så grov? Eller er det ubetydlig?
Aldri filtrert mesken. Heller, som mange andre, mye av truben oppi karet også. Alt legger seg på bunnen før tapping. Ingen problem. Klart øl hver gang.

men er min observasjon at hydrometer avlesninger av mesken, fort kan bli for høye? Jeg målte nå sist for høye OG verdier, og begynte å tilsette mer vann. Korrigerte avlesningen fra 65 Celsius grader til 20 Celsius grade rmed temperatur kalkulator for hydrometer. OG ble her regnet ut til 1,066. Da jeg målte igjen etter at jeg hadde hellt væsken gjennom et filter og ventet til den avkjølte seg , var plutselig OG 1,044. Så hvordan kan jeg holde kontroll på riktig OG før koking, hvis jeg ikke kan stole på målingene mine underveis i meskingen?

Jeg sirkulerer bare med en røre pnne. Kanskje jeg burde starte med bedre sirkulering eller i det minste tappe ut og kaste oppi regelmessig?

Måling av SG under mesk kan være vanskelig pga ujevnt sukkerinnhold, så disse målingene må du ta med en klype salt. Tar du SG måling rett etter at du har fått oppkok får du en bedre måling. Juster så med lengre kok (vent med 60min humlen til du har tatt målingen) event tilsetting av vann eller ekstra DME...Etter noen brygg så får du bedre kontroll på hvordan oppsettet ditt fungerer, og da blir det straks mindre stress og bekymringer :)

Hvorfor måler du gravity i mesken? En jodtest kan være nyttig men du humler (normalt ikke) mesken.
Sjekk noen minutt etter oppkok og juster humle/koketid/ekstra vann etter det.
Med et metall liter/desilitermål kjøler du raskt ned gravityprøven. Da slipper du den kalkulatoren.
Forstår ikke hva du mener med "sirkulere med en rørepinne".
Noe forenklet, du sirkulerer for å få klar vørter og skyller for å få ut sukkeret.
Og grums i vørteren er lite å bry seg om. Setter du det kalt et par tre dager før flasking synker oftest partiklene til bunns.

Det er mye å bekymre seg over når man brygger. Av en eller annen grunn glemte jeg å bekymre meg over klarheten i ølet når jeg begynte å brygge. Erfaringen tilsa at det heller ikke var noe å tenke på - det blir klart øl av seg selv. Og jeg har altså aldri filtrert noe som helst, og jeg heller 2-4 liter med trub i karet.

Mitt tips: fokuser bekymringen på noe annet, det er nok å ta av :(.

Hvorfor måler du gravity i mesken? En jodtest kan være nyttig men du humler (normalt ikke) mesken.
Med et metall liter/desilitermål kjøler du raskt ned gravityprøven. Da slipper du den kalkulatoren.
Noe forenklet, du sirkulerer for å få klar vørter og skyller for å få ut sukkeret.
Og grums i vørteren er lite å bry seg om. Setter du det kalt et par tre dager før flasking synker oftest partiklene til bunns.
Jeg rører med en metall sleiv, sirkulerer altså ikke skikkelig. Bruker Beer Brew 60 kjele. Kanskje jeg burde begynne med manuell sirkulering?

Grunnen til at jeg målte sg under merking, er at jeg har lest i en bok at hvis jeg ikke gjør det, og har litt kontroll før koking, kan jeg risikere å få for høy OG, fordi den blir som kjent bare høyere i koketrinnet etterpå.

Men hvis jeg også kan justere med å tilsette mer vann i dette trinnet, så er det jo ikke noe problem.

Det er vel flere gode grunner til å måle gravity i mesken?
I mange systemer så sirkulerer man jo under meskingen for å få ut sukker, en måling kan hjelpe deg med å finne ut når vørteren er klar.
Måling kan også si noe om når det er på tide å stoppe skyllingen, ettersom du da ikke ønsker å vanne ut vørteren med vørter som har for lite sukker.

Jeg partiskyller og måler alltid gravity på hvert skylletrinn, da vet jeg ganske nøyaktig hva preboil-sg er før jeg måler den etter første oppkok.

Aldri filtrert mesken. Heller, som mange andre, mye av truben oppi karet også. Alt legger seg på bunnen før tapping. Ingen problem. Klart øl hver gang.

Mener du at vorlauf og sirkulering for å få klar vørter er bortkastet?

Om du måler gravity i mesken, sier det deg vel ikke noe eksakt om hvorvidt du har nådd full konvertering - med mindre du har regnet ut hva den vil bli med den malten og vannmengden du har, da? En iodine-test er vel vesentlig enklere?

Å måle gravity på det vi får ut mot slutten når vi skyller, er nødvendig for å unngå å få med tanniner. Men det er vel ikke å måle gravity i mesken?

Jeg har lurt på det der med vorlauf. Hvis jeg dropper det, er det ikke mye grovt materiale som blir med over i kok, og antakelig spiller det helt minimal rolle. Men jeg høster gjerne gjær etter at hovedgjæringen er ferdig, og synes det er hyggelig å få minst mulig trub der, så jeg gjør det jeg kan for å unngå trub.Men jeg tror ikke at det spiller noen rolle for ølkvaliteten; mao. så tror jeg Stig har rett.

En god grunn til å fjerne trub er det likevel: trube'et tar opp plass i gjæringskaret som jeg har bruk for til øl:)!

Mener du at vorlauf og sirkulering for å få klar vørter er bortkastet?
Jeg svarte på spørsmålet om filtrering. Vorlauf har jeg aldri hørt om, og jeg sirkulerer heller ikke. Godt mulig dette hjelper på for hurtigere å få klarere vørter, det kjenner jeg ikke til. Bruker som regel også en halv tabelett protafloc, men tror at det i praksis bare betyr at den ser noe klarere ut i begynnelsen. Brygget en imperial ipa med svært mye humle, glemte protafloc, men etter noen uker på flaske er den klar og fin. Jeg er ikke professor i klart øl, men har erfart at det i bunn og grunn ikke er noe problem.

Brygger forøvrig med BIAB, og det kan være at dette med klart øl er anderledes med andre typer oppsett (?).

Bekymrer meg lite over uklar vørter. Hadde kommet høyt på lista hvis det var mesterskap i det.
Har laget pils hvor den ene bøtta fikk klar vørter (etter nedkjøling) og slumpen ble dumpet i den andre.
Tipper det var vel 1/3 grums og resten vørter. Ingen som fikk smake disse to kunne se eller kjenne forskjell.
Har også laget en rug IPA med 40% rug. Det gikk flere timer før mengde vørter var like stor som mengde grums.
Men etter gjæring og cc var det kanskje ikke mer enn 4-5l grums av i allt vel 20l. Denne ble forresten sendt til testing og dommeren skriver bla a "pent øl, klart og bronseaktig". Den hadde litt for mye kropp, ellers ikke noe negativt.

Mål gjerne gravity i mesken. Men husk at man bli lurt så evt justeringer kan med fordel gjøres når du er trygg på målingen. Jeg og mange med meg gjør derfor dette en stund etter det har kokt opp.
- Selv etterfyller jeg med kokende vann hvis jeg vil holde gravity nede. Går greit det.

Tilbake
Topp