Tørrhumling - beste praksis basert på nyere forskning (Scott Janish)

Nå skal ikke jeg være vanskelig, men jeg er ganske sikker på at humlen har egenvekt selv om den er oppløst...
Fysikkens lover gjelder nok stadig, ja. Men jeg kan ikke tenke meg at det findelte humlematerialet har variasjoner i egenvekt som kan forklare at partiklene fra noen humletyper flyter, mens andre ikke gjør det. At pelletsene kunne ha ulik egenvekt, avhengig av hvor hardt komprimert de er, derimot.

Det var en litt klønete spøk, bare:).
 
Har en mistanke det har med CO2 å gjøre; Dannes CO2 fortsatt presser/løfter dette humlen opp. Tørrhumler jeg etter coldcrash synker humlen.
Jeg har lagt merke til ar om du setter på trykk, kan mam sende humlen opp og ned ved å slippe ut trykk, (CO2 frigjøres, nukleeres, og får humlen til å stige).
Min erfaring er at humlen flyter helt til jeg går ned til lavere temperaturer
 
Jeg var litt engstelig for at følgende kunne skje dersom jeg flaska et øl som jeg hadde tørrhumla på lave temperatur: Enzymene i humla blir"vaska ut", men ikke aktivert før etter at ølet er flaska og flaskene plassert i romtemperatur.

Nå trur jeg at det muligens faktisk har skjedd. En batch med NEIPA måtte helles ut fordi flasker begynte å sprekke pga. overkarbonering. Det samme kan skje pga. infeksjon, men for det første har jeg ikke vært plaga med infeksjoner på ei god stund, og for det andre har ikke infeksjoner kommet så raskt - dette var etter vel ei uke - og de har normalt ikke ført til at flasker har sprukket, heller.
 
Jeg var litt engstelig for at følgende kunne skje dersom jeg flaska et øl som jeg hadde tørrhumla på lave temperatur: Enzymene i humla blir"vaska ut", men ikke aktivert før etter at ølet er flaska og flaskene plassert i romtemperatur.

Nå trur jeg at det muligens faktisk har skjedd. En batch med NEIPA måtte helles ut fordi flasker begynte å sprekke pga. overkarbonering. Det samme kan skje pga. infeksjon, men for det første har jeg ikke vært plaga med infeksjoner på ei god stund, og for det andre har ikke infeksjoner kommet så raskt - dette var etter vel ei uke - og de har normalt ikke ført til at flasker har sprukket, heller.
Har kun tørrhumlet på lav temperatur en gang men den har stått kaldt hele tiden, veldig fornøyd med hvordan humla ble i dette ølet

Skeptisk til å gjøre det hvis jeg skal gi noe bort/ølet kommer til å stå varmt..

Aldri hatt problem med øl som er tørrhumlet varmt

Hvordan kan hjemmebryggere unngå dette mon tro? Vil en coldcrash være tilstrekkelig til å få nok gjær/humle ut av suspensjon kanskje?
Tror jeg må flaske litt fra fatet og sette den varmt av ren nysgjerrighet
 
Sist redigert:
Har kun tørrhumlet på lav temperatur en gang men den har stått kaldt hele tiden, veldig fornøyd med hvordan humla ble i dette ølet

Skeptisk til å gjøre det hvis jeg skal gi noe bort/ølet kommer til å stå varmt..

Aldri hatt problem med øl som er tørrhumlet varmt

Hvordan kan hjemmebryggere unngå dette mon tro? Vil en coldcrash være tilstrekkelig til å få nok gjær/humle ut av suspensjon kanskje?
Tror jeg må flaske litt fra fatet og sette den varmt av ren nysgjerrighet
God ide.

Når jeg har tørrhumla varmt og har opplevd hopcreep, har jeg bare latt det stå til det har roa seg. Problemet med det er at humla blir liggende i lenge, men det ar sant å si ikke blitt dårlig NEIPA av det likevel.

En løsning er å karbonere naturlig på fat, og så overføre til flaske når ting har roa seg. Jeg har et par fat stående, så det er en mulighet.
 
God ide.

Når jeg har tørrhumla varmt og har opplevd hopcreep, har jeg bare latt det stå til det har roa seg. Problemet med det er at humla blir liggende i lenge, men det ar sant å si ikke blitt dårlig NEIPA av det likevel.

En løsning er å karbonere naturlig på fat, og så overføre til flaske når ting har roa seg. Jeg har et par fat stående, så det er en mulighet.

men du bruker altså aldri fata dine til å servere?
 
Nei, de bare ligger og tar opp plass i kjelleren:). Hadde vel en ide om å teste fating, men det har aldri blitt til noe. Fat er så j.... usjarmerende. Det er noe helt annet å gå til kjøleskapet og plukke ut ei flaske, jekke og helle opp, og så lese oppskrifta på etiketten mens jeg drikker.
Nå ja. Jeg syns det er lite som er så sjarmerende som når en kompis spør meg om øl og jeg kan tappe en flott halvliter rett fra tapp fra kegeratoren min. Selve fatet er ikke vakkert nei, men det står jo skjult i kjøleskapet.

Nå skal det sies at jeg alltid kjører fat + flasker, flasker er jo uendelig enklere å hanskes med når man skal et sted som ikke er hjemme.

Godt vi er forskjellige og uenige, ellers hadde verden(og dette forumet) blitt jyskla kjedelig.
 
Nå ja. Jeg syns det er lite som er så sjarmerende som når en kompis spør meg om øl og jeg kan tappe en flott halvliter rett fra tapp fra kegeratoren min. Selve fatet er ikke vakkert nei, men det står jo skjult i kjøleskapet.

Nå skal det sies at jeg alltid kjører fat + flasker, flasker er jo uendelig enklere å hanskes med når man skal et sted som ikke er hjemme.

Godt vi er forskjellige og uenige, ellers hadde verden(og dette forumet) blitt jyskla kjedelig.
Flasker? Hva er det, var det noe som ble brukt før boksene ble oppfunnet? ;)
 
En annen ting er at man kan sitte med mange halvtomme fat og ikke ha kapasitet til ett nytt brygg, med flasker er jo dette mer fornuftig :)
 
Vurderer nå å legge inn «soft-crash» på 15 C - bla. inspirert av The New IPA pluss at jeg får bygd en ny keezer og får frigjort nåværende kegerator som gjæringsskap.

Ser at noen har eksperimentert med å senke temp når man tørrhumler, har folk gjort noen videre erfaringer med dette?

Det andre spørsmålet er om folk holder den temp helt til fating/flasking?
 
Etterhvert som folk har trykktett gjæring, må man ikke glemme at man kan koble gass ut fra gjæringskar, til øl ut på et øl-fat - og videre til en blow-off.
Du får da skyllet svært mye CO2 gjennom ølet i fatet for skrubbing av usmak
 
Etterhvert som folk har trykktett gjæring, må man ikke glemme at man kan koble gass ut fra gjæringskar, til øl ut på et øl-fat - og videre til en blow-off.
Du får da skyllet svært mye CO2 gjennom ølet i fatet for skrubbing av usmak
Jeg har kjørt CO2 gjennom for å bli kvitt H2S i vanlige gjæringsbøtter. Det er uansett ingen god løsning - og du skrubber jo også ut andre flyktige substanser. Og de kan jo være av det slaget du veldig gjerne vil beholde i ølet.

Så denne teknikken trur jeg at jeg vl si er en slags siste utvei når alt annet er prøvd.
 
Nok en runde med hop creep. Jeg skjønner i alle fall ikke hva det ellers skal være.

Denne gangen tørrhumla jeg to ganger. Første gangen med 50 gram etter at hovedgjæringa hadde passert toppen. Tanken var at når gjæringa hadde gitt seg helt, ville også et eventuelt humlekryp ha funnet sted, sånn at andre runde med tørrhumling ikke ville utløse noe mer. Men neida; det var nok naivt. Jeg tørrhumla i går, og i dag er det fin og jevn småklukking i gjærlåsen;(.

Neste gang det skal tørrhumles må jeg gjøre noe. 1 minutt på 60 grader skal være nok til å ta knekken på enzymene. Men akkurat hvordan jeg skal gjøre det for å unngå å redusere godsakene i humla, er noe jeg må tenke på.
 
Har tørrhumlet med 50g på 21grader i 25 liters batch har ikke skjedd noe med FG ifølge tilt små boblet noe i blow off glasset ved tørrhumlingen men det er nok kun CO2 tilsatt ved tørrhumling (i en allrounder) og oppløst CO2 som levner gjæringskaret.
Ja, du får en umiddelbar effekt av tørrhumlinga, det stemmer. Men den avtar vel relativt fort.

Nå har aktiviteten roa seg her, også. Nå klukker det bare hvert halve minutt. Riktignok ganske store klukk, men likevel:).
 
Tilbake
Topp