Tørrhumling med pellets

J

Jan Morten

Tengte å forsøke med tørrhumling av en snart utgjæret IPA.

Da jeg benytter pellets i alle brygg lurte jeg på om det er ok å tilsette pellets under sekundær (glass) klarningsblåse?

Trengs det noen behandling av frossen pellets før den går i glassblåsa?

Takker for svar  :brygging:
 
Takker :biersmile:

Da kjører vi på under omstikking :ilike:
 
Jan Morten skrev:
Takker :biersmile:

Da kjører vi på under omstikking :ilike:

Denne ble brysomt god, men enda mere humledusk skader jo ikke  :biersmile:
Knuthaugens IPA i vårsol. . .
(Uff beklager et noe vinterlig tilsmusset bord, fikk en omgang med tua nå. . .)
 
Etikettproduksjon begrenser seg foresten til kopipapir og sort blekk :angel:
Limet på med lettmelk ;) Siden man er seiler sier motivene seg ofte selv....
 
Gahr skrev:
Bare vei opp mengden du vil ha, og slipp dem oppi.

Sorry at jeg kobler meg på tråden såpass seint, men satt og kosa meg med litt hjemmelaget og surfa litt, så kom jeg over denne tråden. På mitt første ølsett brukte jeg pellets (kokte pellets i humlepose i 5 min i vann sammen med sukker for karbonering på flaske). På enkelte flasker har fått litt smårusk som ligg og dupper i overflata i dag på dagen 5 uker etter flasking. Jeg lurer derfor på om dette kan ha sammenheng med at jeg brukte pellets og at noe "rusk" derifrå har sluppet gjennom posen og inn i ølet. Eller har det skjedd noe som har gjort at ølet er gåent? (Flaskene er 1.+ liters kjøpt på IKEA. De vaska jeg først i vaskemaskin, men kom på at jeg burde steriliserte flaskene. Dessverre (?) lå de bare i vannbad med steriliseringsmiddel i maks et par minutter. Tror dere at dette kan være en forklaring?) Det er mulig jeg forklarer meg litt for enkelt her...
 
Humlerester kan absolutt komme opp i flaska og dukke opp som noen små ubåter. Dette er i så fall helt harmløst. De fleste desinfiseringsmidler fungerer forøvrig bra med virketid på 2 minutter.

Det er selvfølgelig ikke mulig å utelukke at ølet er ødelagt uten å smake på det, men det du beskriver høres absolutt ut som humlerester.
 
tørrhumling er ikke det samme som å koke humle i sukkerlaken til etterkarbonering. Du skal kaste humle i dunken etter hovedgjæringen og stikke om rett før flasketapping. Da får du ikke med grumsen. Pellets i en humlepose er heller ikke så vanlig fordi det fleste vil slippe gjennom.
:brygging:
 
Mange takk for raske tilbakemeldinger. Føler meg såpass beroliget at jeg skal smake på flaskene ved en bedre anledning (i kveld blir det annen drikke, sjølsagt øl  ;)). Smakte forresten på en annen flaske av samme brygg i går. Sjøl om det er mulig at smaksløkene etter hvert ble noe ufokuserte, smakte det helt greit.

Faktisk har ølet fra ølsettet etter lagring nå i 5 uker blitt ganske bra, men det skal tillegges at jeg fortsatt bare er på ølsett. Må bare bruke opp siste ølsett før det blir uhumlet ekstrakt. Gler meg  :sikle

God helg, karer!
 
Huub skrev:
tørrhumling er ikke det samme som å koke humle i sukkerlaken til etterkarbonering. Du skal kaste humle i dunken etter hovedgjæringen og stikke om rett før flasketapping. Da får du ikke med grumsen. Pellets i en humlepose er heller ikke så vanlig fordi det fleste vil slippe gjennom.
:brygging:

Takk for presisering, Huub.
 
Tilbake
Topp