Tørrhumling og uklart øl

I dag tørrhumlet jeg en IPA som ble brygget for to helger siden. Den ble tappet om på glassballong på mandag, og var egentlig rimelig klar og fin før jeg tørrhumlet med 30 gram Nelson Sauvin pellets i en humlepose.
Noen timer etterpå ser jeg ikke en kraftig lommelykt plassert på andre siden av ballongen.

Jeg har hørt at humle gjør øl mindre klart, men jeg synes effekten var overraskende stor.
Jeg regner med at det vil klarne opp en del etter hvert, og det er mulig litt klarningsmiddel vil hjelpe.
Noen andre som har observert liknende oppførsel?

Og et spørsmål til: Hvor lenge er det forsvarlig å ha humleposen liggende i ballongen før jeg tapper? Det ligger noen millimeter gjær på bunnen av ballongen.
 
Det er ikke uvanlig at ølet blir litt uklart av tørrhumling, men det blir sikkert klarere igjen etterhvert, også uten klarningsmiddel. Min siste IPA hadde 100 gram tørrhumle og er nesten helt klar, selv om den ikke har fått noe klarningsmiddel. På den annen side har jeg fått øl uvanlig klart med gelatin etter tørrhumling, men da fikk jeg svært lite aroma, og da er det vel ikke noe poeng?

Jeg vet ikke hvor lenge det er forsvarlig å tørrhumle (du kan gjøre det ganske lenge), men det er neppe noen vits i å gjøre det mer enn to uker.
 
Ja, jeg regner med at det vil bli klarere etterhvert. Og jeg lar det nok stå i hvert fall to uker før jeg tapper. Og litt uklarhet gjør ikke meg så mye, men andre jeg serverer til er litt mer skeptiske. Tidligere har jeg tilsatt litt isingglass for å klarne, men jeg vet ikke om det hjelper på uklarhet forårsaket av humle. Kanskje jeg bare skal droppe det denne gangen. Ville jo være trist om den tok med seg mye av aromaen.
 
En IPA skal helst ikke være krystallklart heller. Det vil nok klarne en god del i forhold til hvordan brygget ditt ser ut nå, spesielt etter noen uker på flaske.  :yes:
 
Tilbake
Topp