Tørrhumling vs. infisering av brygg?

Så til "min forskrekkelse" at kit'et "Hoppy Joe - red ale" fra bryggselv hadde en pose nummer 5 med humle som skal brukes til tørrhumling ved at den has i brygget 7 dager etter start av gjæring. Dette har jeg aldri gjort før, så jeg er skeptisk i forhold til infeksjon.

Det lille jeg har lest om dette tyder på at alkoholen som allerede har kommet i brygget vil sørge for at det ikke blir infeksjon. Med andre ord kan jeg kjøpe en humlepose, putte humla i denne og slippe det oppi brygget. Er dette korrekt? Og må i tilfelle posen behandles (desinfiseres) før den slippes oppi?
 
Du kan enten slippe humlen rett ned i, uten pose, eller desinfisere en pose og bruke det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det går stort sett fint å tørrhumle (har ikke hørt om infeksjon pga humle før), vil tro at humlen har gode antiseptiske egenskaper samt at tørrhumlingen som du sier skjer etter at gjæren har formert seg godt og alkoholproduksjonen er i gang. Ved å bruke pose får du noe mindre utbytte. Jeg ville ha dyppet posen i starsan først, eventuelt sløyfet pose.
 
Tilbake
Topp