Kalibrering av Hydrometer og refraktometer

Kold Brygg

Moderator
Var dum nok til å kjøre ta en kalibrering av hydrometer.


Brukte 10 gram sukker og 90 gram vann, som gav 1dl sukkerlake. Dette skal gi en Plato på 10 eller SG 1.040.

Resizer_16218439054180.jpg

Måling viser 1.050 , dersom dette stemmer har jeg jo enda dårligere utbytte enn jeg trodde.

Er det noe jeg misforstår her?

Tror jeg må skaffe og teste med ett annet hydrometer.
 
Var dum nok til å kjøre ta en kalibrering av hydrometer.


Brukte 10 gram sukker og 90 gram vann, som gav 1dl sukkerlake. Dette skal gi en Plato på 10 eller SG 1.040.

Vis vedlegget 51843

Måling viser 1.050 , dersom dette stemmer har jeg jo enda dårligere utbytte enn jeg trodde.

Er det noe jeg misforstår her?

Tror jeg må skaffe og teste med ett annet hydrometer.
Hvis du kokte/varmet opp 90g vann for å løse opp sukkeret har det helt sikkert vært noe fordamping av vann. Hva var temperaturen i sukkerlaken? Hva viser hydrometeret i rent romtemperert vann?
 
Kokte ikke vannet :(

Rett fra springen alt i et syltetøy glass, lit det stå til det var blandet.

Viser korrekt i rent vann.
 
Var dum nok til å kjøre ta en kalibrering av hydrometer.


Brukte 10 gram sukker og 90 gram vann, som gav 1dl sukkerlake. Dette skal gi en Plato på 10 eller SG 1.040.

Vis vedlegget 51843

Måling viser 1.050 , dersom dette stemmer har jeg jo enda dårligere utbytte enn jeg trodde.

Er det noe jeg misforstår her?

Tror jeg må skaffe og teste med ett annet hydrometer.
Jeg ofret 10 gram sukker og gjorde den samme øvelsen. Kom inn klokkerent på 1.040.
 
Sist redigert:
Vet ikke hvilken vekt du har brukt og hvor nøyaktig den er, men hvis du øker totaltvekten vil måleusikkerheten bli mindre.
Har greiene stående hos min far. Har brukt en standard kjøkkenvekt. Prøvde på ny nå, fant også ett annet hydrometer. 1.044

Resizer_16218626728520.jpg

Resizer_16218626728521.jpg


Lån deg et refraktometer og sammenligne målingene.
Har faktisk ett digitalt refraktometer, men har aldri fått målingene helt til å stemme. Kalibrert noen ganger uten at jeg føler at det stemmer helt.

Ukalibrert fikk jeg disse tallene.

Screenshot_20210524-133922.jpg

Skal se om jeg kan få lånt ett analogt refraktometer.

Har tatt hjem knarkervekta fra min far, sjekker nøyaktighet med mynter. Før jeg tar helt nøyaktige mål og tester på ny med helt riktig temperatur.
 
Har greiene stående hos min far. Har brukt en standard kjøkkenvekt. Prøvde på ny nå, fant også ett annet hydrometer. 1.044

Vis vedlegget 51847

Vis vedlegget 51848



Har faktisk ett digitalt refraktometer, men har aldri fått målingene helt til å stemme. Kalibrert noen ganger uten at jeg føler at det stemmer helt.

Ukalibrert fikk jeg disse tallene.

Vis vedlegget 51849

Skal se om jeg kan få lånt ett analogt refraktometer.

Har tatt hjem knarkervekta fra min far, sjekker nøyaktighet med mynter. Før jeg tar helt nøyaktige mål og tester på ny med helt riktig temperatur.
Greit å gå analytisk til verks hvis man først skal gjøre det

et par poengs avvik er å forvente. Vil anbefale deg en trepunkts kalibrering. Da kan du med sikkerhet korrigere alle målinger, det være seg fg eller og
 
Sist redigert:
Sjekket dette selv nå. Jeg visste at hydrometeret viser 1.002 i springvann. Laget sukkerlake til 1.048 og hydrometeret viste 1.050. Så da er det lineært nok for meg.

Kuriositet, er det noen som har sjekket om det er forskjell i målingene i springvann kontra RO vann?
 
Får ingenting lineært her.

Kontrollsjekket
0/100 som er SG 1.000.
Hydrometer viser 1.000
Refraktometer viser 0.0%

10/90 som er SG 1.040.
Hydrometer viser 1.044.
Refraktometer viser 10.3%

14.7/85.3 som er SG 1.060.
Hydrometer viser 1.062.
Refraktometer viser 14.5%

Sunniva Eple og mango Juice
Refraktometer viser 12.4%
Kartongen viser 10.4% (skal jeg klage til forbrukerombudet :p)

Edit
Ser nå at dersom jeg kjører refraktometer ukalibrert så er det ikke så ille.

10.3% = 1.041
14.5% = 1.059

Hydrometer er jo mer unøyaktig på begge målinger.
1.044
1.062

Kanskje like greit å bruke refraktometer?
 
Sist redigert:
Får ingenting lineært her.

Kontrollsjekket
0/100 som er SG 1.000.
Hydrometer viser 1.000
Refraktometer viser 0.0%

10/90 som er SG 1.040.
Hydrometer viser 1.044.
Refraktometer viser 10.3%

14.7/85.3 som er SG 1.060.
Hydrometer viser 1.062.
Refraktometer viser 14.5%

Sunniva Eple og mango Juice
Refraktometer viser 12.4%
Kartongen viser 10.4% (skal jeg klage til forbrukerombudet :p)

Edit
Ser nå at dersom jeg kjører refraktometer ukalibrert så er det ikke så ille.

10.3% = 1.041
14.5% = 1.059

Hydrometer er jo mer unøyaktig på begge målinger.
1.044
1.062

Kanskje like greit å bruke refraktometer?
Har ingen erfaring med refraktometer, så jeg tenker at det du er mest komfortabel med er det du bør gå for :)

jeg har kun hydrometer (et par ulike) og har ved hjelp av 3 punkter ordnet med et excel-ark som korrigerer. Funker greit for meg. Hvis du har et refraktometer som er mer nøyaktig og er komf med å bruke det så sier jeg kjør på det :)
 
Sjekket dette selv nå. Jeg visste at hydrometeret viser 1.002 i springvann. Laget sukkerlake til 1.048 og hydrometeret viste 1.050. Så da er det lineært nok for meg.

Kuriositet, er det noen som har sjekket om det er forskjell i målingene i springvann kontra RO vann?
Tettheta på vannet vårt avhenger vel av hvor mineralholdig det er (TDS, Total Dissolved Solids)? Og siden norsk vann som regel er svært mineralfattig, vil det vel normalt være liten forskjell mellom det vi tapper på kjøkkenet og destillert vann?

En liten kommentar til BYO-artikkelen: Den sier at du skal lese av det laveste nivået til meniskusen (dvs. bunnen av U-en). Det er så vidt jeg skjønner det vanlige for nyere hydrometere, men noen (eldre?) krever at du leser av på det punktet der meniskusarmen treffer hydrometeret. Jeg har ett som nok ikke er helt nytt, og det er av den siste typen. (Det er av merket AllaFrance.)

Noen hydrometere er også kalbrert ved andre temperaturer enn 20 grader (se denne artikkelen: https://www.morebeer.com/articles/Hydrometer_Calibration), men det bør være trykt på skalaen hvilken kaibreringstemperatur du skal bruke.
Var dum nok til å kjøre ta en kalibrering av hydrometer.


Brukte 10 gram sukker og 90 gram vann, som gav 1dl sukkerlake. Dette skal gi en Plato på 10 eller SG 1.040.

Vis vedlegget 51843

Måling viser 1.050 , dersom dette stemmer har jeg jo enda dårligere utbytte enn jeg trodde.

Er det noe jeg misforstår her?

Tror jeg må skaffe og teste med ett annet hydrometer.
Hvilket merke er hydrometeret ditt? Jeg kjøpte et på Europris (for å ha et i reserve), og det var helt off.
 
Tettheta på vannet vårt avhenger vel av hvor mineralholdig det er (TDS, Total Dissolved Solids)? Og siden norsk vann som regel er svært mineralfattig, vil det vel normalt være liten forskjell mellom det vi tapper på kjøkkenet og destillert vann?

En liten kommentar til BYO-artikkelen: Den sier at du skal lese av det laveste nivået til meniskusen (dvs. bunnen av U-en). Det er så vidt jeg skjønner det vanlige for nyere hydrometere, men noen (eldre?) krever at du leser av på det punktet der meniskusarmen treffer hydrometeret. Jeg har ett som nok ikke er helt nytt, og det er av den siste typen. (Det er av merket AllaFrance.)

Noen hydrometere er også kalbrert ved andre temperaturer enn 20 grader (se denne artikkelen: https://www.morebeer.com/articles/Hydrometer_Calibration), men det bør være trykt på skalaen hvilken kaibreringstemperatur du skal bruke.

Hvilket merke er hydrometeret ditt? Jeg kjøpte et på Europris (for å ha et i reserve), og det var helt off.
Jeg er ikke 100% sikker. Det er min far som har kjøpt akkurat dette. Men pakningen var skrekkelig lik Europris hydrometerne. Det kan vel forklare unøyaktighetene.


Min neste bestilling blir fra Petit. Ser de har hydrometer som faktisk er rimeligere enn Europris. Men sikkert like greit å flotte seg med Ferrari eller Alla France.

 
Får hydrometere som ikke knuser også:



De i metall er vel relativt store (og kanskje ikke med rett skala)
 
Jeg er ikke 100% sikker. Det er min far som har kjøpt akkurat dette. Men pakningen var skrekkelig lik Europris hydrometerne. Det kan vel forklare unøyaktighetene.


Min neste bestilling blir fra Petit. Ser de har hydrometer som faktisk er rimeligere enn Europris. Men sikkert like greit å flotte seg med Ferrari eller Alla France.

AllaFrance'et ser ut som mitt, omtrent. Men jeg kjøpte mitt hos Landbruk og Verktøy på Gran til 35 kroner. Prisen forteller meg at det hadde ligget i hylla veldig lenge.
 
I dag brygga jeg min SvartePær. Måling av SG før skyll var 1064, Før kok 1045. Når jeg målte etter 3 liter var dampa ut ved kok viste refraktometer fortsatt 1045. Gjorde en test med Hydrometer og den viste enda lavere nivå (ja jeg er nærsynt)
Jeg sjekka med rent vann om det var ujustert men det var det ikke
Er det flere som har opplevd en slik "kolaps" av sitt refraktometer ?

Kan jo ha vært att brygget fortalte meg att mitt kjære Vålenga kommer til å rykke ned :eek:
 

Vedlegg

  • WEB_Image_Refraktometer_for_vin_09_refraktometervin_011994512583_plid_27371.png
    WEB_Image_Refraktometer_for_vin_09_refraktometervin_011994512583_plid_27371.png
    243 KB · Sett: 6
Kan være ujustert/feiljustert selv om nullpunktet stemmer. Det betyr ikke at den følger skalaen korrekt oppover. På et billig refraktometer er det vel heller større sannsynlighet at det spriker mer og mer med hydrometermålingen.
 
Det er snodig for jeg har kalibrert refraktometert mot hydrometeret både i vann og eplejuice og da er de korrekt

Har det fra Kegland
 
Så David Heath på sin kanal testet Kegland sitt refraktometer og et annet opp mot et svindyrt Anton Paar måler. Kegland sin kom ganske greit ut i forhold til det andre, men begynte å sprike mer og mer etter som OG blei høyere den og. Mulig han fremsnakker Kegland-produkter, men ser ut til at de har lagt inn justering på sine for å passe bedre til ølbrygging. Jeg er ingen ekspert, men har forstått det slik at forskjellige sukkerarter kan gi forskjellig brytning og dermed avlesning
 
Tilbake
Topp