Kalibrering av Hydrometer og refraktometer

Så David Heath på sin kanal testet Kegland sitt refraktometer og et annet opp mot et svindyrt Anton Paar måler. Kegland sin kom ganske greit ut i forhold til det andre, men begynte å sprike mer og mer etter som OG blei høyere den og. Mulig han fremsnakker Kegland-produkter, men ser ut til at de har lagt inn justering på sine for å passe bedre til ølbrygging. Jeg er ingen ekspert, men har forstått det slik at forskjellige sukkerarter kan gi forskjellig brytning og dermed avlesning
Spørst om jeg skal prøve ett slik ett, men kjører ett par brygg til før jeg kjøper
 
Så David Heath på sin kanal testet Kegland sitt refraktometer og et annet opp mot et svindyrt Anton Paar måler. Kegland sin kom ganske greit ut i forhold til det andre, men begynte å sprike mer og mer etter som OG blei høyere den og. Mulig han fremsnakker Kegland-produkter, men ser ut til at de har lagt inn justering på sine for å passe bedre til ølbrygging. Jeg er ingen ekspert, men har forstått det slik at forskjellige sukkerarter kan gi forskjellig brytning og dermed avlesning
Det hører med til historien at han er salgssjef hos Keglandimportøren i Norge.
 
Har hørt rykter om det, men om han ikke jukser eller juger om målingene så skal den være bedre en endel billig refraktometer. Er jo ikke automatisk slik at Kegland produkter er drit selv om DH promoterer det. Men for all del, jeg har ikke dette selv og har ikke testet det.
 
Tviler ikke på at det er et godt refraktometer, men hva bruker du for å verifisere at det stemmer?
Godt spørsmål, jeg har også den digitale Milwaukee og den er slettes ikke enig i rimeligere refractometer en ser opp i lyset med. Begge kalibrert. Bruker målingen som er nærmest planen min :p
 
Bruker også Milwaukee og liker den godt. Benyttes i prosessen frem til overføring til gjæringskar. Den er enig med tiltene mine, så jeg har sagt meg fornøyd med det.
Har hatt "ølkikkert" (refraktometer til å glane inn i), men den var som nevnt over ikke enig med hydrometerspindelen, med økende avvik med økende tetthet. Den er arkivert.
 
Har ikke kalibrert på lenge, og ikke det siste hydrometeret jeg fikk av en kjemiker...
Hydrometer, perfekt 1.040. Refraktometeret var 3 grader unna. Ble justert inn til 1.040... så nå stoler jeg på begge... enn så lenge :cool:
 
Den har ATC, men jeg stoler ikke helt på at det stemmer helt. Forsøker å ha refraktometeret i et rom med romtemp (ikke ute i +4grader).Jeg kjøler prøven litt ned. Det går jo kjempefort med 3-4 dråper. Refraktometeret retter også de dråpene jeg legger på til samme temp som refraktometeret er. Da stemmer det helt synes jeg. For å måle FG må du bruke kalkulator på samme måte som for andre refraktometre. Jeg bruker BrewKing Beer Measurements som er en app.
 
Kjøpte meg Milwaukee 885, og etter ett tips jeg fant på youtube, måler jeg FG i Brix og regner om i Brewfather.
Og da blir det identisk sammenlignet med vanlig Hydrometer
 
Det er et godt refraktometer. Jeg har makan. Velger du oec med "range" velgeren får du samme målestokk som hydrometer (unntatt 1. tallet først). Viser displayet 23 betyr det 1.023 osb.
 
Det er et godt refraktometer. Jeg har makan. Velger du oec med "range" velgeren får du samme målestokk som hydrometer (unntatt 1. tallet først). Viser displayet 23 betyr det 1.023 osb.
Fikk store avvik når jeg brukte OE, men ble korrekt når jeg brukte Brix og Brewfather
 
Tilbake
Topp