Lallemand Köln

Riktig, det er en grei løsning, er det noe estimert tid på når O2 burde tilsettes? Bare så det er sagt så er det jo alltid en 3. løsning og det er å pitche Brewly og heller kjøpe flere pakker köln, er jo ikke en veldig spesiell oppskrift som sådan :)
Nei, det er vrient å si. Det vil variere både med gjærtype, gjærens tilstand og gjæringstemperaturen. Du må vel bare se etter tegn til at gjæringa er kommet i gang. Når det gjelder øl med høy OG bruker en vel å si 12-14 timer?

14 grader er visst vanlig i Køln. Jeg har brukt det, og det funker. 15 er sikkert like bra:).
 
Nei, det er vrient å si. Det vil variere både med gjærtype, gjærens tilstand og gjæringstemperaturen. Du må vel bare se etter tegn til at gjæringa er kommet i gang. Når det gjelder øl med høy OG bruker en vel å si 12-14 timer?

14 grader er visst vanlig i Køln. Jeg har brukt det, og det funker. 15 er sikkert like bra:).
Mange takk, kjører 15 grader siden det er nederste anbefalte temperatur for denne gjæra. Jeg får følge litt med, etter innlegget til @Kold Brygg så gambler jeg på at der går bra uten O2 også får jeg heller vurdere det når jeg står opp i morra.

Ingen fare for noe høy OG her i dag, havner jeg ut som planlagt snakker vi om 1.046 :D Pre boil var spot on, men er kanskje kaldere ute enn jeg antok for syns ikke avkok ser ut til å stemme helt, meeeen det går vel greit det også, takk folkens :)
 
Neste Kölsch så sier jeg bare *ssshhh! - ikke si det til noen!" og så slenger jeg nedi ei pakke med Nottingham som får kjøre løpet ved 14°C.
Det ser ut som tilgangen på Köln vil stanse, og du har kanskje ikke noe valg.

Lallemand Brewing will no longer be producing LalBrew Köln™ in the foreseeable future. We invite you to contact your local supplier(s) to know if they have stocks left or to reach out for replacement options within the LalBrew range.

 
Ja, både Imperial og Wyeast har i tillegg våte alternativer. Dette handlet om at tørrgjæralternativet Lallemand Köln forsvinner.
Ah, trodde man var i beit for Kølsh gjær. Ja, har hørt flere steder at noen typer ikke er så greie å ha med og gjøre når det kommer til tørrgjær
 
Dermed er det ikke lenger noe tørrgjæralternativ fro kølschbryggere.

Jeg veit ikke hvorfor Lallemand dropper Køln, men jeg syntes ikke den ga godt øl. Den eneste gjæren jeg har opplevd har gitt noe i nærheten av et greit resultat, er wlp 029.
 
Tilbake
Topp