Takker for et flott NM, med gode publikumsøl, trivelige folk og fruktbare diskusjoner, og gratulerer til alle som presset seg opp på pallen gjennom mye godt øl.
Må nesten hive meg på tradisjonsbryggedebatten, da jeg både har sterke meninger, og litt erfaringer rundt det.
I forhold til dømming, vil det vel bestandig være felt som dommere ikke kan like godt (og av og til ikke i det hele tatt), når dommerstanden er relativt liten, og hjemmebryggertradisjonen her til lands tross alt ikke er så veldig gammel og stor, selv om den til min store glede er i stor vekst. Så lenge det foregår på hobbybasis, og i et relativt lite miljø, vil det nødvendigvis kunne føre til noe urettferdig behandling, hvilket jeg ikke vil ta stilling til om er gjort her. Det virker likevel som at det generelt mangler endel kompetanse rundt tradisjonsbrygg i det mer "moderne bryggemiljøet", noe som setter et slags kunstig og unødvendig skille fra begge sider.
Har selv brygget noe med stjørdalsmalt, pratet med endel tradisjonsbryggere fra Stjørdal, og smakt på ølet deres.
Det er helt klart et spennende område, særlig da det innebærer tradisjoner som etter sigende har blitt holdt i hevd i 2500 år, og da bryggerne står for en større del av prosessen enn de fleste andre av oss. Det er etter sigende rundt 35 såkalte såinnhuslag (såinnhus er der maltingen foregår) i Stjørdal Kommune (ca 21000 innbyggere), og dertil ihvertfall like mange bryggelag, som naturligvis gir mange forskjellige varianter. Her finnes det altså mange nyanser både i fremgangsmåte, oppskrifter, malteprosess, bryggeprosess og ikke minst i resultat. Hvordan forskjellene er på øl fra Stjørdal og Vestlandet (og andre steder i landet) vet jeg mindre om.
Skulle gjerne hatt enda mer kunnskap om både fremgangsmåte og hvilke utslag de gir i smak, både fra Stjørdal og andre deler av landet samtidig. Det er naturlig nok mye forskjellig her, hvor noen konsentrerer seg kun om tradisjonen uten å være så opptatt av resultatet utover mengde og alkoholprosent, mens andre søker å finne løsninger som kan være med på å bidra til at tradisjonene løftes videre og hvor resultatet har et større og bredere fokus. Blant annet gjelder det å bytte ut apotekhumle, eksperimentere med temperaturer, gjærtyper og mengde, tilsette noe mer enzymrik malt.
Det er ingen tvil om at tradisjonsbrygging både favner et stort og vanskelig område, og tidvis sårbart, da mange gjerne vil holde tradisjonen i hevd uten å skulle få masse smarte trix fra nymotens hipsterbryggere.
Ser gjerne at tradisjonsbrygg får et større fokus, da dette er noe som er med å gjøre norsk brygging spesielt. Det krever både at tradisjonsbryggerne kommer mer på banen, og at både dommere, smakere, bryggere + organisasjoner som Norøl og Norbrygg blir bedre til å trekke disse frem, som vil gi et mye rikere mangfold i landets bryggemiljø, sette Norge bedre på ølkartet + åpne for at eksempelvis malting kan bli mulig i større (og mindre) skala her til lands. :skitbra: