Tradisjonelt øl med einerlåg, røykmalt og kveik

Jeg har fått fingrene i noe kveik fra Voss, og tenkte at da burde jeg prøve meg på noe som ligner tradisjonelt norsk øl. Har lest litt gamle tråder på forumet, og kommet frem til følgende, for en 10-liters batch:

1.40kg / 51.9% - pale malt
0.65kg / 24.1% - røykmalt (weyermanns)
0.50kg / 18.5% - caramunich
0.15kg / 5.6% - munchener malt

fuggles 22g 60 min 5.7AA = 31.52 IBU
fuggles 15g 5 min 5.7AA = 4.28 IBU
total 35.8 IBU

Gjær: Kveik fra Voss

Mesk 68 grader 60 min

OG 1.061

Meske- og skyllevann: Einerlåg

Einerlåg:
Et par gryter så fulle jeg får dem av einer, og vann. Bruker kun helt tynne greiner, for minst mulig ved. Trekkes ved opp til 80 grader i 3 timer. Fant delte meninger angående grønne vs blå bær, men satser på minst mulig grønne, og mest mulig blå (hvis jeg finner - ser ut til at alt er grønt i nærområdet...).


Spørsmål:
-Hvor mye røykmalt? Ser produsent anbefaler opp til 25%, men leser historier på forumet om folk som bruker den som basismalt opp til 75% eller enda mer, uten at det blir for mye. Skal jeg bare bytte ut pale-malten min med røykmalt? Eller bruke en røykmalt med mer futt i? Ønsker et passelig røykpreg på ølet, men det skal ikke smake gammelt bål heller.
-andre kommentarer til oppskrift eller einerlågen? Humletype?

Brygger neste uke/helg. :)
 
Ingen bær, på 100L brukes ca 5-6 kvister på 0,5m i Hornindal. Ikke koke. Husk å under pitche på 40 grader.
Humle kun til bitterhet. Minimalt med humle ble brukt og det var i hovedsak den antiseptiske egenskapen man var ute etter.
Til så liten batch hadde jeg halvert røykmalt oh lagt på en halvkilo pale. Gutta likte sterkt øl i gamle dager, lag heller et spissøl også:)
 
Sist redigert:
Hvordan ble denne? Får noe Kveik om et par uker og har tenkt å lage en batch etter gamle oppskrifter med einer og Kveik.

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp