Traff ikke OG. Innvirker risskall?

Ved Batchsparge er det alltid raskest om du har skyllevann i en sidekjele og løfter malten (kurv eller BIABpose) over og skyller. Du sparer tid siden du varmer skyllevann mens du mesker, og setter eksempelvis GF på kok mens du skyller i sidekjelen.
Ved bruk av bryggemaskin har de fleste en ekstra kjele for å varme skyllevann...
 
Ved Batchsparge er det alltid raskest om du har skyllevann i en sidekjele og løfter malten (kurv eller BIABpose) over og skyller. Du sparer tid siden du varmer skyllevann mens du mesker, og setter eksempelvis GF på kok mens du skyller i sidekjelen.
Ved bruk av bryggemaskin har de fleste en ekstra kjele for å varme skyllevann...
Hm, ja man varmer selvsagt skyllevannet under meskingen. Bruker min gamle 36 liters bryggekjele til det. Den er mao. halvfull av skyllevann, og ikke egnet til å sette maltrøret oppi. Eller var det tanken? Sliter uansett med å se fordelen av å skylle et annet sted enn rett over vørteren (som er i ferd med å koke opp).
 
Ikke så krevende – men tungvint og tidkrevende siden man ikke kan starte oppvarmingen i bøtta. Man må heise opp maltrøret og la det renne av seg, pumpe 1. avrenning over i en bøtte, fylle opp med nytt vann og la det stå. I mellomtiden har du tapt mye varme i bøtta. Disse maskinene er ikke akkurat overdimensjonert mtp. effekt – så det tar veldig lang tid å komme opp i kok ved batch sparge. Konstruksjonen er laget for kontinuerlig skylling – og på GF fungerer det eventyrlig godt om man gjør det riktig. Man starter oppvarmingen mot kok samtidig med skyllingen – og det sparer man mye tid på.

Takk skal du ha. Man skal nok helst være pensjonist for å gå velge batch sparge med en sånn sak, ja:p.
 
Ved Batchsparge er det alltid raskest om du har skyllevann i en sidekjele og løfter malten (kurv eller BIABpose) over og skyller. Du sparer tid siden du varmer skyllevann mens du mesker, og setter eksempelvis GF på kok mens du skyller i sidekjelen.
Ved bruk av bryggemaskin har de fleste en ekstra kjele for å varme skyllevann...

...så kanskje allikevel ...
 
Mer tungvint + dårligere effektivitet er en tap/tap-situasjon, etter min mening.

Men som sagt, batch sparging er topp for flerkjeler og BIAB-oppsett med meskepose. Har brygget mye på den måten, jeg :)

Ville du ikke faktisk spare tid med den framgangsmåten Morten skisserer? Ser riktignok for meg at det er et potensiale for en del søl der, men det kan man sikkert finne en enkel løsning på.

Nåja - jeg har bare noen ganger tenkt at batch sparge måtte være et enkelt alternativ for dem som sliter med alt for lav effektivitet på bryggemaskinene sine. Det er vesentlig vanskeligere å få til en dårlig batch sparge enn en dårlig kontinuerlig skylling. Ellers har jeg det ikke på agendaen å overbevise folk om at de bør gå over til batch sparge. De grunnene jeg har til å foretrekke det, er ikke nødvendigvis gode grunner for andre:).
 
Ville du ikke faktisk spare tid med den framgangsmåten Morten skisserer? Ser riktignok for meg at det er et potensiale for en del søl der, men det kan man sikkert finne en enkel løsning på.
Om man gjør skyllingen over en separat kjele i stedet for over kokekjelen vil man neppe spare noe særlig tid, tror jeg? Da må den i tilfelle stå på en varm plate, og da kan vel skyllevannet fort bli for varmt... Mulig jeg misforsto oppsettet. Husker BIAB-skylling som en nokså sølete affære, ja. Frister ikke å gå tilbake.

Ser ofte at fly sparge beskrives som er langsommere metode enn batch sparge. Det er nok riktig i store bryggerier med store menger malt som skal skylles, men på hjemmebrygg-nivå går det ganske fort. På en GF er man som regel ferdig med å skylle like før vørteren koker.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp