Treg flaskekarbonering

runeni

Norbrygg-medlem
Satt en tripel med WLP545 (belgian strong ale) for noen uker sider. Den hadde en OG på 1080 og gjæret helt ned til 1002. Karbonerte med 7g hvitt sukker per liter og tappet på flaske . Nå 4 uker senere smaker den søtlig og er ikke veldig kraftig karbonert. Sist gang jeg lagde et lignende brygg, riktignok med en lavere OG men med samme FG, ble den fantastisk god og syrlig, med masse futt.

Hva kan være galt? Kan det være alkoholnivået som har blitt problematisk for gjæren? Bør jeg la den få mer tid? Flaskene står i stua og der er det mer enn 20C. Kan det evt være et alternativ å helle alt på et fat og tilsette champagnegjær for etterkarbonering? Vil jo anta at det at den smaker søtlig betyr at øllet inneholder rester av det hvite sukkeret jeg tilsatte. Den hadde jo FG på 1002 og det søtlige er vel derfor neppe sukkerarter som ikke er gjærebare? Noen som har noen gode råd?

På forhånd takk.
 
Prøv å vend flaskene forsiktig på hodet. Kan hende gjæren har gått og lagt seg. Den har jo jobbet ganske iherdig.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Ble det noe futt til slutt? Har benyttet denne gjæra selv nå og fikk en utgjæring fra 1.096 til 1.010 altså 11.3% ABV. Tok en smaksprøve i går og den var syrlig og fin (endog stram) men lite futt. Skal forsøke å vende på flaskene.
 
Gjæren har jobbet hardt og er sliten pluss at miljøet er nå blitt rimelig giftig for gjæren (alcohol). Det kan lønne seg i disse ølene å tilsette litt frisk og rask gjær på flasking sammen med sukkeret.
 
Tilbake
Topp