Treg gjæring og dårlig tid

I anledning et slags jubileum, brygget vi en ekstra stor batch for vårt vedkommende, rundt 70 liter (og kjørte like gjerne i gang et eksperiment når vi først hadde muligheten til det: Ett kar med citra ved 0 minutt og til tørrhumle, og ett med Cascade; og et tredje med en liten blandings). Vi hadde egentlig ikke planlagt å få så mye (meskeeffektiviteten vår var plutselig veldig god), så plutselig sto vi der med breddfulle gjæringskar. Jaja, at det bobler litt over kunne vi tåle, og som sagt så gjort: En del av ølet kom ut gjennom gjærlåsene, men det var som forventet, så situasjonen var under kontroll.

Etter rundt en uke, slengte jeg i humle til tørrhumling, og bortsett fra at gjærlåsen på det ene karet var potte tett, så alt flott ut: Et friskt og kraftig skum av gjær lå og gjorde jobben sin. Etter nesten to uker var jeg igjen ute og sjekket i karene, og gjærtoppen var like stor. Temperaturen i boden var plutselig 15 grader (heller enn 17-18, som vanligvis gir oss rund 18-19 i karene). Til å begynne med tenkte jeg at det kanskje ville ordne seg, og jeg flyttet karene inn i gangen, til rundt 20 grader for en diacetylrast. Tappedagen kom og gikk, vi fikk vasket flasker, men det var såpass mye aktivitet at vi ikke fikk tappet. Nå er det tre uker siden, og gjæren har riktignok roet seg, men det ligger fremdeles et lag med aktiv gjær oppå brygget, og det putrer videre ofte nok til at jeg ikke tror gjæringen er ferdig.

Saken er bare den at vi jo helst skal ha dette brygget klart til det ovennevnte jubileet, og det er tre uker til i dag. Vi pleier å bruke rundt tre uker på karbonering og modning. Vi vet jo at kortere tid skal være mulig, men (1) vi har satt av dagen i dag til tapping, og (2) flaskene må nesten stå og modne på 15 grader i den tidligere nevnte boden (og da tenker jeg at siden gjæren allerede har vist seg litt treg ved den temperaturen, er det kanskje ikke så sannsynlig med kortere modningstid). Spørsmålet er om dere tror det har noe å si at det fremdeles synes å være litt aktivitet. Jeg har tenkt å måle graviteten nå for å unngå flaskebomber (ved to uker pluss litt var den mellom 1.020 og 1.015), men vil helst slippe å styre med starsan og greier hvis den aktive gjæren er indikator god nok på at dette prosjektet bør utsettes.

(Og til slutt: Brygget lukter helt nydelig, så vi mistenker ikke infeksjon)
 
Jeg ville definitivt vente til gjæringen er over, for å ha noenlunde kontroll på karboneringen. Tilsett heller noe rehydrert US-05 ved flasking.

Hva var OG, og hvilken gjær brukte dere?
 
Jaja, det enkle er ofte det beste. SG: 1.020, så vi venter... men spørsmålet da er om tiden på 15 grader (rundt 11 dager av nå totalt 21) er tilstrekkelig som forklaring for utviklingen. Vi har jo tidligere gjæret ned til 1.010 på kortere tid enn som så, og nå har den jo stått over to uker på vanlig gjæringstemperatur.

Gjærtype: wlp001. Jeg har ikke bryggeloggen her, men såvidt jeg husker var OG 1.056.
 
Wlp001 burde ikke ha problemer med å gjære så kaldt.. Og hvis du målte samme SG etter to uker så kan det tyde på at den er ferdig.
Husk at co2 frigjøres når du flytter rundt på karet, så ikke la plopping i gjærlåsen avgjør om ølet er ferdig gjæret.. Mål ALLTID.
 
Tilbake
Topp