Treg gjæring

For 40 timer siden satt jeg min første batch :). En Coopers Lager. Den ligger i kjelleren med god gjæringstemperatur for lagerøl, 11 grader. Er det da normalt at det ikke stormgjærer i løpet av to dager? Åpnet lokket nå nettopp og det skummer bare litt på overflaten. Og hvor lenge vil det ta i slik temperatur før det kan tappes på flasker? :help:
 
Tror ikke gjøra som følger med Coopers-kitene er ordentlig lager gjær, men heller en alegjær. I så fall trives den på mye høyere temperaturer. Sto det noe info på gjærpakka? Hvor mange gram var den på? Regner med at batchen din er på rundt 20 liter.
 
Bjarttor skrev:
Da er det vel ikke annet å gjøre enn å sette en varmeovn i kjelleren.  :jaha:

Eller sette ølet opp på kjøkkenet  ;) ta av gjærlåsen i såfall, ellers sluker den med seg innholdet i den med et sabla brøl om du løfter dunken.
 
Litt googling fortalte at hvis det er Coopers European Lager, så er det lager gjær. Ellers ser det ut som det er ale gjær.
Tipper du bør sette den varmere, men en gradvis stigning i temperatur er best, så gjæra ikke får hetesjokk.
 
En lagergjær skal ikke stormgjære etter min erfaring. Har lager på kjølen(10 grader) og den putrer fremdeles og har gjort det i 14 dager til nå. Er fersk i gamet, men stormgjæring er vel mere et fenomen på overgjær...
 
Ser nå slik ut etter 6 dager i et rom med 11 grader. Er det normalt at det ser slik ut. Plopper forresten jevnlig i Gjærlåsen, omtrent annethvert sekund
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    984,4 KB · Sett: 244
Ølet ble tappet på flasker for en uke siden. De ligger i et rom som holder 21 grader. Ferdig til neste helg? Neste ølsett blir fra Brewmart. Har kjøpt tre bokser (1500 g) lys sirup. Med tanke på den lyse sirupen blir det vel best med en Mexican Cerveza? 
 
Jeg bruker denne og merkinga på gjærpakka når jeg bruker Coopers. Var bare datomerking på min så følger 18-20c, er nettop ferdig med første uke. Den ploppa veldig agressivt de første dagene, måtte fylle på gjærlåsen flere ganger daglig. Ploppa ca 1 gang i sekundet i går og treigere i dag
http://www.nationalhomebrewclub.com/forum/index.php?topic=660.0
Hvordan var FG når du gjæra den på 11c? Sto det ikke 21-27c på lokket?. Alle Coopers settene jeg har kjøpt har vært på 7 gram. Er visst noe gjærnæring der og, veit ikke om det er 7g+næring eller 7g gjær/næring
 
FG ble 1.016, i den siste uken hadde temperaturen i kjelleren kjempet seg opp til 13 grader. Er spent på hva topptemperaturen blir i sommer.
 
Tilbake
Topp