Treg gjærstarter / ingen flokkulering

Hei,

Satt en gjærstarter på 2.8L med to rør WPL 833 som viser tegn til aktivitet, men ingen flokkulering.

Var tom for DME, og vestbrygg var stengt, så jeg laget en lake av moss maltekstrakt. (SG 1.035).
Kjølte denne ned til 10 grader C, tilsatte to rør WLP 833 og satt kolben på magnetrøreren.
Starteren og røreren står i STC-1000 regulert øleskap som holder 10 gr.C.

Det er litt skum på toppen av starteren, og det bruser litt hvis jeg slår av røreren og lar den stå en stund.
Nå har jeg latt starteren stå over natten uten magnetrøreren på (siden jeg tenkte å brygge i dag), men det er ingen flokkulering what so ever.

Starteren har vært i gang i 48 timer nå.

Er det jeg som er litt utålmodig, eller fins det andre tiltak jeg kan gjøre?

Normalt blir starter laget ved romtemperatur.
Hvis du har laget den på 10C ville jeg målt gravity og sjekket at den var ferdig.
Vil tro det er ok å lage den ved så lav temperatur men det tar nok mer tid.

Melder du deg inn får du tilgang til en god artikkel om dette pluss mye mer.

Har hatt denne i romtemp. en stund nå, og det har begynt å danne seg et tynt lag med gjær i bunnen av kolben. :)

Hvor mye gjær bør det dannes før den er "ferdig? -Er det noen regler ang, volum på dette?

Har lest litt rundt på nettet og diverse fora, men det er veldig mange motstridende forklaringer på dette.

Uansett! Takk for svaret!

Jeg brygget med WLP833 nå i helgen men det høres ut som jeg gjorde det akkurat motsatt av deg. Jeg hadde den 2 dager i romtemperatur først og da så den ut til å være ferdig (ingen bobler langs kanten av kolben). Etterpå satt jeg den 24 timer i kjøleskap (5 grader) og da så det ut til at mesteparten av gjæren hadde flokkulert.

Volumet gjær etter en nesten 3 liter starter bør vel være ca 3 ganger så mye som du startet på i følge http://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/

Tilbake
Topp