Gjærstarter-dilemma

Hei,

Skal brygge et juleøl i morgen og var nok litt sen med å sette gjærstarter(i går kveld). Spørsmålet er da, bør jeg ha den stående på magnetrøreren ett døgn til og droppe kjøleskapet, eller bør jeg sette den i kjøleskapet i kveld? Det er en starter på 2l med 2 rør wlp001. Hadde defoamer i da jeg kokte det i erlenmeyerkolben, så jeg ser ingen skumdannelse i kolben nå. Er usikker på aktiviteten, så jeg heller mest mot å beholde den på starteren og pitche hele sulamitten i vørteren i morgen. Noen som har lignende erfaringer evt anbefalinger?
20170904_185142.jpg

H.
 
Ta den tid som trengs. Du bør dekantere ellers får du mye ekle smaker med deg. Om det virkelig brenner på do kan du bruke torrgjær, us05 skal etter sigende være den samme gjæren.
 
Her er jeg litt uenig med @RETBergen, du får med litt fusel ja, men 2 liter i ett brygg på 25 liter er ikke noe problem, har gjort det mange ganger helt uten fusel i sluttresultatet... ville definetivt heller hatt i hele starteren enn å bruke US05, den spiser alt og gir etter min mening ett tørt og kjedelig øl.
 
Jeg smaker på det meste av det som kan smakes på i bryggeriet, også på starterølet. Godt er det ikke, men jeg har faktisk aldri klart å kjenne fuselsmak. Og den er jeg ganske følsom for. Så akkurat det ville jeg ikke være så bekymret for.

Jeg har aldri hivd starteren opp i brygget, men har jo lest (gamle Palmer?) at så lenge det er mindre enn 10% av det totale volumet på brygget, skal det gå greit. Ikke dermed sagt at jeg er sikker på at det er helt uten betydning.
 
Leser juleøl - oftest mørkøl som har en del OG ofte. Vanskelig å si da om 2L starter holder, men ja som de andre sier er tørrgjær en god backup. Mørkt øl er også vanskeligere å smake usmaker i, avhengig av typen, så hvis du hiver alt i vil jeg ikke se for meg at det har krise konsekvenser. Pluss du får sikkert kanskje en ekstra halv prosent ABV. Går sikkert bra uansett.
 
Dersom du skal helle i hele starteren, ville jeg ha tatt den av røreren umiddelbart. La den kose seg i romtemperatur til du trenger den.

En bonus: Dette er også i tråd med rådet fra Palmer i siste utgave av How to Brew: "... the stir plate should only be used for the first part of the propagation, ... " (s.122) Grunnen er at gjæren trenger en aktiv fase med lite oksygenfor å bygge opp glykogen- og trehalosereservene.
 
Det hadde vært SÅ kjekt om han hadde skrevet noen hint om hvor lenge det er....

Vel, han gjør jo det, på en måte. Det han sier er at du deler halvparten av forventet total "propagation time" (= "formeringstid") i to:p. Jeg tenker at det må være greit å ta den av i det den har rast fra seg det verste, altså i det oppbyggingen av gjærskummet akkurat begynner å gå tilbake. Virker det fornuftig?
 
Vel, han gjør jo det, på en måte. Det han sier er at du deler halvparten av forventet total "propagation time" (= "formeringstid") i to:p. Jeg tenker at det må være greit å ta den av i det den har rast fra seg det verste, altså i det oppbyggingen av gjærskummet akkurat begynner å gå tilbake. Virker det fornuftig?
Jo, det virker fornuftig.
Men jeg har sjelden anledning til å sitte å se på gjærstarterne mine "ofte nok" til å observere dette. Så da var det å finne dette tidspunktet da.
Ofte pitcher jeg gjær i starteren på kvelden og så reiser jeg på jobb 10-11 timer senere dagen etter. Spørsmålet er da om dette er et greit tidspunkt å slå av magnetrøreren, eller er det for tidlig?
Selvsagt vil det variere, men er dette i området for OK tid? Hvor mange timer er "in the ballpark" som de sier på utenlandsk.
 
Skal den pitches rett oppi ser jeg pr nå ingen grunn til å la gjæren hvile da den får nødvendighetene fra vørteren.
 
Min erfaring er at de fleste startere antakelig er ferdig utgjæret på under 24 timer, så jeg ville tatt den av etter 11. Det kan vel uansett ikke bli galt. Å bomme den andre veien - altså å ta den av for seint - ville vel være verre.

Nå veit jeg ikke hvor mye bedre gjæren blir av å gjøre det på denne måten. Det har jo fungert bra før, også - eller kanskje det ikke har det? Kanskje det er nå ølet mitt skal bli fantastisk godt:p:confused:?

Neppe!
 
Vil det ikke uansett være en fordel med en gjær i optimal form? Og det koster jo ikke så mye å ta den av røreren;).
Å pitche den i vørteren blir vel omtrent bsre som å fortsette starteren? Den vil få det den trenger i vørteren. Det med å la den bygge opp reserver har jeg alltid tenkt på som.reserver for hibernering før den skal jobbe.
 
Å pitche den i vørteren blir vel omtrent bsre som å fortsette starteren? Den vil få det den trenger i vørteren. Det med å la den bygge opp reserver har jeg alltid tenkt på som.reserver for hibernering før den skal jobbe.

Sant nok - det ser ut som om det er forutsetningen hos Palmer der han skriver dette, at den skal kjøles ned. Men han sier nå at det uansett er en fordel med gjær med opparbeidete reserver: " ... , the yeast starts out with a ready fuel supply and a clean slate to better adapt to the new wort." (s.123)

Om gjæren har ligget i dvale og tømt reservene sine, må de fornyes før gjæren brukes.
 
Tilbake
Topp