Treg start på gjæring

Slenger meg på denne:

Satt 20 L pilsner til gjæring 26.12, foreløpig ingen reaksjon. Målt SG, som fortsatt er 1054.

6,5 grader i luften i kjelleren, for kaldt? Har ikke målt i bøtta. Følte jeg ikke tok noen snarveien på slutten av bryggingen, men det kan nok være at vørteren ikke var kommet helt ned dit den skulle før jeg tilsatte gjæren. For øvrig 2 poser M84.

Hva tror ekspertene? Gnisse tenner et par døgn til, eller ta ut i høyere temperatur?

Hei Bart, Er ølet også 6.5 grader? Dette er lavt, jeg ville prøvd å få tempen opp mot 10degC.

Ikke målt nede i bøtta, tok det for gitt at det var et par grader høyere.. Men fikk jekket opp en lufteluke på en bod nå, og måler 10C i lufta der nå siste timen, så da blir dunken flyttet inn dit fra og med nå.

Det blir opptil et par graders forskjell når gjæringsaktiviteten er på topp men tror ikke det er noen forskjell hvis du ikke ser tegn til aktivitet.
Du kan lukke lufteluken litt når du ser tegn til aktivitet. Men jeg anbefaler å investere i gjæringsskap. Jeg bruker brukt kjøleskap med brewpi. Da holder jeg kontrol med temperaturen på første desimal.

Lykke til :)

Da ble det allerede aktivitet etter flyttingen, ørliten krausen og vannlåsen snart på vei til sitt første plopp. Temperatur siste døgn på 10,1 - 10,4 C.

Gjæringsskap hadde vært topp, men det var det å beholde husfreden også - allerede fått lov til å bruke vaskerommet som bryggerom så jeg tror ikke jeg skal pushe grensene mer enn nødvendig :)

Et gjæringsskap med varmepære kan plasseres hvor som helst så lenge du har strøm. Du finner alltid plass i en bod. Trekk et utluftingsrør gjennom siden i skapet og ut en ventil, så slipper du også lukt.
Rom jeg bruker til brygging og gjæring har blitt ryddige og rene :)

Spørs om det må til ja. Kulda tar knekken på meg, temperatur i rommet er nå på 9 - 9.5 C, og endring i OG kun fra 1054 til 1048.. Men det går da i alle fall nedover.

Neste "gjæringsrom" jeg har, er et som holder 13-14 C, for varmt for pils?

Men
Spørs om det må til ja. Kulda tar knekken på meg, temperatur i rommet er nå på 9 - 9.5 C, og endring i OG kun fra 1054 til 1048.. Men det går da i alle fall nedover.

Neste "gjæringsrom" jeg har, er et som holder 13-14 C, for varmt for pils?

Nå er vel det meste av primærgjæring over og litt høyere temperatur vil ikke lage usmaker så sent i prosessen. Dette er normalt et problem i starten når gjærcellene jobber for full maskin. Kall det diacetylhvile.

Tenkte bare på at det har vært veldig "lite" gjæring i og med at den kun har kommet seg ned til 1048 på siden 26.des? Hovedperioden av gjæringen blir jo da ikke akkurat undergjæring? Eller tenker jeg helt feil?

Tenkte bare på at det har vært veldig "lite" gjæring i og med at den kun har kommet seg ned til 1048 på siden 26.des? Hovedperioden av gjæringen blir jo da ikke akkurat undergjæring? Eller tenker jeg helt feil?
Du har rett, to uker og ned bare 8 gravity points.

Jeg ville prøvd å virvle opp gjæren, uten å piske mer luft inn og gjerne ha temperaturen litt høyere frem til du ser mer tegn til liv. Har du andre metoder for å regulere temperaturen? Sette gjæringbøtten i et kar med vann?

Da gjør jeg så. Litt risting på bøtta, og så får døra stå litt på gløtt :) Blir det ikke action, blir det gjæring på 13-14 grader på denne pilsen!

Takk for gode råd! Og ja, drikkbart blir det vel og kjært barn har mange navn - jeg skal uansett ikke være med i noe NM med dette :)

Regner med det er mange som er spent på hvordan det går her! :D

SG på 1038 igår, og vørteren smaker (såklart søtt) men nydelig - og jeg kan ikke kjenne noen usmaker på tross av den trege starten. Brukt Kazbek-humle, som virker veldig god.

Om den skal hete pils eller common eller whatever bryr jeg meg ikke om, dette blir et drikkanes brygg tross alt :) Takk for innspill til dere som har lagt igjen noe her!

Tilbake
Topp