Treg start på WLP 001?

Brygget en pale ale med WLP 001 på fredag, traff godt på mesketemp (rundt 66), OG på 1,059, 12 liter i karet, men det ser ikke ut til å være mye aktivitet i gjærlåsen. Har brukt mest safale-05 til nå, den har som regel startet relativt kjapt, så jeg lurer på om noen har erfaringer med treg start på WLP 001?

For det første bør du ikke baserere deg på gjærlåsen. Hvis det ligger et skum-/gjærlag på toppen, er gjæringen i dag.

Lagde du starter, eller tilsatte du rett fra røret?

Rett fra røret, ettersom det kun er 12 liter det er snakk om. (Vet at Mr. Malty rynker brynene til dette, men på fellesbryggeriet holder det som regel mer enn nok med to rør til 25 liter...)

Jeg brygget en Single Malt Thomahawk IPA, det beste brygget mitt så langt i høst med OG 1.075, 12 liter med et rør WLP001 uten starter
Og det gikk bra

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Selv om det stort sett går bra, er det ikke ideelt å bruke flytende gjær uten startere, særlig dersom rørene ikke er helt ferske. Sjansen er stor for at du har brukt mindre gjær enn du pleier, dersom du til vanlig bruker tørrgjær men denne gangen har brukt flytende rett fra røret.

OK, da er det nok tilbake til safale-05 heretter, får svært gode resultater på pale ales med den.

Er det noe poeng i å "re-pitche" denne batchen? Eller skal jeg bare vente litt og se om den nkommer?

Gahr skrev:
Er det skum på brygget?

Ummm, her skummet det godt, gitt. Kan se ut til å handle om noe så banalt som et lekk gjæringskar....  :roedme2:

Ok, da venter vi 14 dager og så ser vi da.

Takk for raske svar!

Tilbake
Topp