Trenger elektrikerhjelp....

Driver å skal sette sammen et elektrisk bryggeri med varmeelementer i kokekjele og HLT.
Følgende utfordring.. i hvert fall i mitt hode :)
Får foreløpig kun koblet til 11kw til bryggeriet.
Har 3fas i sikringsboksen.  For å få full effekt av dette bør jeg vel koble ett element pr fase? dvs jeg kan koble 3 element på 3,5 kw.
Problemet er bare at jeg ikke finner på (ebay, amazon o.l) elementer på 3,5kw med det spec jeg ønsker (ultra low watt density, incoloy og foldback for mest mulig kontaktflate) Men jeg finner på 4,5 og 5,5kw. Kan jeg koble 2 elementer på 3fas? dvs kan jeg splitte og koble 1,5 fas pr element???
Eventuelt om jeg kunne koblet opp 3 x 4,5kw elementer og koblet disse via en "dimmer" slik at de ikke trekker mer en 11kw.. Er dette mulig?
Setter pris på tilbakemelding.. :)

PS: skal leier inn elektriker til å utføre jobben..

http://www.amazon.com/Camco-02913-Screw-In-Foldback-Element/dp/B001Q4CW4G/ref=sr_1_fkmr1_2?ie=UTF8&qid=1369831628&sr=8-2-fkmr1&keywords=camco+heating+element+3500+230v

Hvor mye skal du brygge i slengen, greier selv overkant 100 liter med 3/16 A kurs men ekstrakurser til kokekjel.

Rettelse:
Jeg bruker ekstrakurser til koking men det er ikke behov for det.

ok, det er såpass reduksjon ja..

det vil kokes i overkant av 200 liter pr batch. og er jo interesert i å få ut maksimalt av de 11-12 kw jeg har til rådighet..

Oddvar Demmo skrev:
Burco elementene får et lite belegg etter koking men dette er ikke noe pes å fjerne etterpå.
skuresvamp tar fint det belegget :)
Hos meg blir det et tynt lag med noe hvitt/grått, men jeg vasker kjelen med vann og skuresvamp, og da tar den dette laget også.
Burco-elementene er etter prisen geniale saker, og de er vel low watt density nok...
3 slike er muligens nok, ihvertfall med godt isolert kjele...
jeg koker greit 30-35 liter på ett. passe "rull" på kokingen da :)

P=U*I
Watt=Volt*Ampere

2500 Watt /240 Volt = x Ampere
x Ampere * 225 Volt = ...

altså (2500/240)*225= ca. 2344 Watt = ca. 2.3 kW

skolefysikken fra mange år siden i bakhode, noen må bare si fra hvis den er helt feil...

Ett 2500 W 240 volts element har en motstand på 23,04 ohm denne motastanden er konstant + litt økning med temperaturen som ikke betyr noe her.
Regner vi ut effekten med denne motstand og de bare 225 volt, P = U^2/23 ohm blir det ca. 2200 Watt.
Slik er det uansett hva vi bruker med strøm, selv om noen tror en motor har inteligens og vil trekke mer strøm ved lavere spenning for å opprettholde effekten er det bare viss vass.

Maarten skrev:
P=U*I
Watt=Volt*Ampere

skolefysikken fra mange år siden i bakhode, noen må bare si fra hvis den er helt feil...

Sorry, ikke helt rett, du må nok regne via motstanden, se ovenfor her.

se der ja, takk for oppfriskningen!

Oddvar Demmo skrev:
Maarten skrev:
P=U*I
Watt=Volt*Ampere

Sorry, ikke helt rett, du må nok regne via motstanden, se ovenfor her.

Som du ser, elektroteknikk er bare en lek med tall, men en god del folk jeg jar jobbet med mener at 230^2x 23 er mye mere enn 22000^2 x23 :)

Spenningen det er meket med ^2 dividert på effekten det er merket med.

Noe avvik vil forekomme, det er jo ikke raketter :)

Alt for lenge siden jeg drev regnet på trefas :)
Faseforskyvingen gir vel formelen P=U*I*1,73 slik ca?
På tide fiske frem lærebøkene igjen :)

Tilbake
Topp