Trenger hjelp! Gjæringsskap, trenger kjøleskapet fungere?

Hei,
Tenkte å lage meg et gjæringsskap med STC1000. Ser at man kobler til et varmeelement og kjøleelement på denne. Jeg har muligheten til å få et gammelt bruskjøleskap hvor kjølefunksjonen ikke fungerer. Kjøleskapet er ment for å stå i garagen hvor jeg har betongvegger, noe som fører til at det aldri er over 20grader. Kan jeg da bruke kjøleskapet og kun bruke varmefunksjonen. Eventuelt er det noen som vet om en billig måte å montere et lite kjøleelement i kjøleskapet. Blir for dyrt å fikse opp i eksisterende kjøleskap.

Håper på svar.
 
Når det er 20 grader i rommet, vil du trenge kjøling. Det blir flere grader varmere i gjæringsdunken, og de fleste gjærtyper skal ha lavere temperatur.

Det er dessverre ingen billige kjøleelement for ettermontering.

I beste fall er det bare termostaten i skapet som er defekt. Hvis kompressoren aldri går, kan det være en indikasjon på termostatproblem. I så fall kan du prøve å koble styrestrømen direkte på kompressoren. Funker det, er det bare å koble inn STC'en.

Funker det ikke, er det billigst å kjøpe et brukt kjøleskap på finn.
 
Det vil aldri bli varmere enn 16grader i rommet. Har fulgt med selv når det er 30grader og sol ute. Veggene i garagen er av betong. Jeg ser fordelen med bruskjøleskap kontra vanlig kjøleskap, så lurer derfor på om det er godt nok med kun varmeelement når det er kaldere enn gjæringstemp som romtemp.


HS
 
Romtemperatur på 16 grader fungerer for overgjærete øl hos meg, men da står ikke gjæringskaret i noe gjæringsskap, det ville vel virke mot sin hensikt muligens angående kjøleeffekten. Dersom du trenger kun varme vil nok gjæringsskap være det beste/enkleste, men da må du sørge for at luften inne i skapet er noen grader lavere enn i gjæringsskaret under stormgjæring, avhengig av OG og gjærstamme etc.

Et korea varmebelte er det mange som benytter som varmekilde, pent dandert rundt gjæringskaret.
Om vinteren isolerer jeg karet og varmebeltet med liggeunderlag, da temperaturen i rommet kan bli ned mot 10 grader. Av og til er det kuldebølge, slik at jeg kan sette lagerøl til gjæring i rommet.

Akkurat nå har jeg imellom 17 og 18 grader i rommet, noe som er på kanten når det stormgjærer.
Kjøler typisk ned vørter til 15 grader ved tilsetning av gjær og setter gjæringskaret i en plastbeholder med litt vann som holder 16 grader i starten, der jeg har en akvarievarmer styrt av en STC.
Lar det stige naturlig til 18/19 grader de første dagene, avhengig av øltype selvfølgelig og ønsket gjærpreg.
Skulle det bli litt høy temperatur i gjæringskaret under stormgjæring, kan jeg tuppe et fryseelement fra fryseren ned i vannet. Har kun måttet gjøre dette en gang pr. dag under stormgjæring av et brygg på OG 1.092 med WLP007.

Har ikke ønske om å anskaffe flere kjøleskap, det jeg har benyttes til gjæring av lagerøl, pluss et til oppbevaring av øl.

Det finnes forøvrig gjærstammer og øltyper som krever mer enn 20 grader under gjæring, da er sikkert et lukket gjæringsskap det beste når romtemperatur er 16
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp