Trenger hjelp med kjølespiral.

Har nå kjøpt inn alle delene jeg trenger for å lage en god dyppkjøler.
Jeg har funnet en god link som hjelp til å lage den.

Men jeg sliter litt med følgende:

Jeg vet ikke helt hvilken diameter jeg skal ha på sirkelene i forhold til karet.

Skal jeg lage den slik at jeg henger den i toppen av vannflata og at den går helt ned til midten? eller kansje helt ned til bunnen

Litt info:  Karets diameter 44 cm
              Høyde på karet  100cm

Kjølespiral  25 meter 12mm.

fint om noen kan hjelpe litt

Mvh Ramsvatn
 
Jeg ville ha laget spiralen slik at jeg kan få en rører ned i midten og ca. 5 cm fra veggen. Diameter ca. 34 cm.
Utseende har mindre betydning og det er nok bedre at bøyene ikke er perfekt - enn at de er det.
Det viktigste for å få spiralen effektiv er nok å røre - samt å kjøre det kaldeste vannet inn på toppen  :yes:
 
Mener du at spiralen skal begynne på toppen av vannet for så å gå ned til midten av kokekaret.
DVS at kjøleren ikke rekker  helt ned til bunnen?
 
Det blir litt trangt å vikle spiralen rundt et Corneliusfat som har diameter på 21,5 cm. Men kanskje du har noe annet stort og rundt spiralen kan vikles rundt?

Forresten så legger den kalde delen av vørteren seg gjerne nederst i karet mens det forblir varmt lengst øverst i karet. Det kan derfor være fordelaktig å ha mer 'konsentrerte' viklinger øverst i spiralen, altså, at spiralens rør ligger nærmere hverandre der før økt kjøleevne.
 
Jeg brukte et ti-liters malingspann å vikle rundt. Har ikke angret en dag. :laugh: Jeg brukte ca 8 m x 12 mm rør. Jeg legger ikke så stor vekt på om kaldtvannet kommer inn oppe eller nede, fordi jeg alltid rører spiralen rundt - det er god plass til det - og dypper den opp og ned (med rolige bevegelser) mens kjølingen står på, slik at vørteren blandes godt og temperaturen holdes noenlunde jevn over det hele.
 
25 meter er ganske langt, jeg vil tro at når vannet har kommet halvvegs gjennom denne så har det fått en temperatur som er ganske nær vørtertemperaturen og på sin ferd gjennom resten av spiralen gjør det ikke så mye nytte for seg.

Hvis du deler røret ditt i to og lager en T-overgang med to vanninntak og to utløp vil du få inn mer kaldt vann på samme tid og kjølingen går fortere.
 
beefeater skrev:
25 meter er ganske langt, jeg vil tro at når vannet har kommet halvvegs gjennom denne så har det fått en temperatur som er ganske nær vørtertemperaturen og på sin ferd gjennom resten av spiralen gjør det ikke så mye nytte for seg.

Hvis du deler røret ditt i to og lager en T-overgang med to vanninntak og to utløp vil du få inn mer kaldt vann på samme tid og kjølingen går fortere.

Blir det mer effektivt da?

Hvis du henter vann fra en vanlig krane som leverer kontinuerlig x ant. liter pr. min vil det vel bli den samme kjøleeffekten om du kjører alt gjennom ett inn-/utløp eller deler det i to?

Effektforskjellen må da eventuelt ligge i motstand i spiralen, slik at du får hentet ut noen liter ekstra fra vannuttaket med to inn-/utløp?
 
Bjarte H skrev:
beefeater skrev:
25 meter er ganske langt, jeg vil tro at når vannet har kommet halvvegs gjennom denne så har det fått en temperatur som er ganske nær vørtertemperaturen og på sin ferd gjennom resten av spiralen gjør det ikke så mye nytte for seg.

Hvis du deler røret ditt i to og lager en T-overgang med to vanninntak og to utløp vil du få inn mer kaldt vann på samme tid og kjølingen går fortere.

Blir det mer effektivt da?

Hvis du henter vann fra en vanlig krane som leverer kontinuerlig x ant. liter pr. min vil det vel bli den samme kjøleeffekten om du kjører alt gjennom ett inn-/utløp eller deler det i to?

Effektforskjellen må da eventuelt ligge i motstand i spiralen, slik at du får hentet ut noen liter ekstra fra vannuttaket med to inn-/utløp?
Det blir vel litt mindre motstand av å dele vannet i 2. Vil tro det fungerer bedre. Ved en kjempe lang spiral så blir temperaturen på vannet fort så høy at det ikke kjøler mere. De siste meterene vil ikke bli effektive. Det er jo mulig (i teorien) å kompensere for dette ved å øke vannmengden, men i prasis så er det vel lettere å dele spiralen i 2. Vi har en motstrømskjøler på 12-13 meter. Den er ikke så effektiv som man skulle håpe/tro, og jeg tror det kommer fra at pumpa som vi bruker til å pumpe vørteren gjennom kjøleren ikke klarer mere enn 3-4L/min (stor motstand i kjøleren). Vi har skaffet ei pumpe som leverer minst 10 ganger mere trykk, så da går vørtermengden opp og kjøleren blir mere effektiv (håper vi  ;D )

MVH
Børge
 
Hvist man ikke klarer å øke den totale vanngjennomstrømningen har det vel lite å si om man deler opp spiralen eller ikke :attevar:
Hvist man deler spiralen i to men ikke får større total gjennomstrømning vil man jo halvere vanngjennomstrømningen i hver spiral.

Men vil tro man klarer å redusere motstanden såmye att det vil gi ett resultat på kjølingen.

Edit: Hvist røring under kjøling fungerer vil det vel vise att kapasiteten til kjølespiralen ikke er nådd, å dermed kan ikke vannet i spiralen ha nådd en temperatur hvor det ikke lengre kan kjøle.
 
Lenge siden jeg drev å beregnet hydraulikk, men prøvde meg likevel på ei beregning  ;)

For å opprettholde en flow på 10L/min gjennom et 25 meter langt kobberrør, innerdiameter 10mm (som er rett og ikke bøyd i en spiral) så trengs det ca 10 bar trykk. Med andre ord så er trykkfallet ved 10L/min ca 10 bar. Dette vil si at flowen gjennom røret vil bli lavere enn 10L/min, da det ikke er så mye trykk i vannledningen. Det er også turbulent strømning, noe som jeg synes å huske gir lavere kjøleevne, da (rent teoretisk) foregår all væskeflyt i senter, mens (også teoretisk) så står væsken i ro ute mot veggene i røret.

Summen av dette tilsier da at det faktisk er mye å tjene på å bruke 2 rør a 12,5 meter, som gir et trykkfall på bare 1,2 bar (5L/min i hvert rør), men det er fortsatt turbulent strømning.

For vårt tilfelle så har vi et trykkfall ved 3L/min på 0,47 bar.

Alle tall er veldig omtrentlige og gitt ved 20°C. Dette vil forandre seg ved forskjellig temperatur, og spiralformen på kjøleren vil gi høyere trykktap.

MVH
Børge
 
Vil dette si att det kjøleefekten teoretisksett økes ved å dele spiralen i to selv om gjennomstrømningen er den samme, siden det blir mindre turbulens i rørene?
Eller vil påvirkningen grunnes i hovdsak av att det blir mindre motstand og dermed får du en større gjennomstrømning.
 
Steinarja skrev:
Vil dette si att det kjøleefekten teoretisksett økes ved å dele spiralen i to selv om gjennomstrømningen er den samme, siden det blir mindre turbulens i rørene?
Eller vil påvirkningen grunnes i hovdsak av att det blir mindre motstand og dermed får du en større gjennomstrømning.

Jeg vet ikke hvorvidt "lite" turbulent er bedre enn "mye". Fra hydraulikkens verden er det nesten bestandig bedre å ha laminær strømning. Man får mindre tap og også mindre støy. Ved bruk av rørkjølere (som består av mange kobberrør i paralell omgitt av en vannkappe i motstrøm) så brukes det å etterstrebes laminære strømninger, og jeg mener å huske at produsentene oppgir effektene ut fra laminære strømninger. Man bruker trykkfallet i kjøleren til å sette flowen, slik at når trykkfallet blir for stort går oljen i bypass over en tilbakeslagsventil (er også for sikkerheten slik at kjøleren ikke sprenges).

Jeg tror at den største effekten kommer fra at man faktisk får mere vann gjennom vørteren per tid ved bruk av flere spiraler. All motstand vil nok redusere gjennomstrømmingen, slik at bruk av mange rør i paralell vil være det beste (ved mange nok rør så kan man oppnå laminær strømning). Men så var det dette om en hjemmebrygger faktisk vil merke en effektøkning på noen få % ved å bruke mange kjølere  ;D .

Men det er noen år siden teoriene ble pugget og brukt, og minnet er ikke like stabilt.

Som en liten kuriositet så brukes turbulent strømning til å flushe/vaske hydraulikksystemer. Dette oppnåes ofte ved å kun heve temperaturen til ca 60°C (på et godt designet system). Hvis ikke temperaturheving er nok så brukes det å tilføres mere mengde for å få turbulent strømming.
 
Steinarja skrev:
Vil dette si att det kjøleefekten teoretisksett økes ved å dele spiralen i to selv om gjennomstrømningen er den samme, siden det blir mindre turbulens i rørene?
Eller vil påvirkningen grunnes i hovdsak av att det blir mindre motstand og dermed får du en større gjennomstrømning.

Vannggjenostrømningen blir ikke den samme med flere rør i paralell, den øker, mange nok rør i paralell så vil motstanden bli så lav at du får samme gjenomstrømning som det blir ut av kranen uten noe tilkoblet.
I tilegg fårdu fleremeter med kaldt vann.

Beant skrev:
Jeg vet ikke hvorvidt "lite" turbulent er bedre enn "mye". Fra hydraulikkens verden er det nesten bestandig bedre å ha laminær strømning. Man får mindre tap og også mindre støy. Ved bruk av rørkjølere (som består av mange kobberrør i paralell omgitt av en vannkappe i motstrøm) så brukes det å etterstrebes laminære strømninger, og jeg mener å huske at produsentene oppgir effektene ut fra laminære strømninger. Man bruker trykkfallet i kjøleren til å sette flowen, slik at når trykkfallet blir for stort går oljen i bypass over en tilbakeslagsventil (er også for sikkerheten slik at kjøleren ikke sprenges).

Jeg tror at den største effekten kommer fra at man faktisk får mere vann gjennom vørteren per tid ved bruk av flere spiraler. All motstand vil nok redusere gjennomstrømmingen, slik at bruk av mange rør i paralell vil være det beste (ved mange nok rør så kan man oppnå laminær strømning). Men så var det dette om en hjemmebrygger faktisk vil merke en effektøkning på noen få % ved å bruke mange kjølere  ;D .

Men det er noen år siden teoriene ble pugget og brukt, og minnet er ikke like stabilt.

Som en liten kuriositet så brukes turbulent strømning til å flushe/vaske hydraulikksystemer. Dette oppnåes ofte ved å kun heve temperaturen til ca 60°C (på et godt designet system). Hvis ikke temperaturheving er nok så brukes det å tilføres mere mengde for å få turbulent strømming.

Hukommelsen holder godt her  :)

Hadde ikke mange rør i paralell hatt en fordel ville ikke varmevekslere vert oppbyggd i en såpass komplisert måte i forhold til en rørspiral er , for ikke å snakke om platekjølere.
Jeg vil påstå, uten ennå å ha forsket på det, at 25 meter er bortkastet, både i meter og penger, også 2 x 12,5 meter, heller 4 x 5 meter, og med 4 x 5 meter dekker kanskje kjøleren så mye at du slipper omrøring, istedet litt bevegelse av kjøleren.
Jeg har nevnt det før og nevner det igjen:
jeg bruker to spiraler på 5 meter 12 mm og omrøring, kjøler ned 100 liter på 13 minutter.

Hilsen Oddvar, med fare for å ha gjentatt Beant sine meninger.
 
Ja, det var dette jeg trodde. Mer vann igjennom systemet og større andel "kalde meter". Har selv en spiral som består av 2x5m rør som er skjøtet og har lenge tenkt på å dele den til 2 parallelle 5m. Blir da også kvitt skjøten som nå ligger oppi vørteren. I flg. Murphy er den koblingen nødt til å gå opp og vanne ut ølet mitt før heller enn senere. Har delene som trengs, må bare løse opp kobberfloken og bøye det til på nytt.
 
Da har jeg endelig fått ut fingern modifisert kjølekontrapsjonen slik jeg har tenkt på en stund.

Før hadde jeg 2x5m 12mm kobberrør som var skjøtet sammen til ett 10m rør med en klemringskobling. Denne koblingen endte opp i bunnen av spiralen, m.a.o.i bunnen av gryta. Den har holdt, det skal den ha, men en dag ville den ha begynt å lekke og vannet ut ølet mitt, garantert!

Så jeg tok de to rørene fra hverandre og bøyde dem til en ny floke og sørget for at alle fire endene kom utenfor og nedenfor kanten av gryta. Eliminert muligheten for at lekkasjer kan vanne ut ølet.
Skjøtet sammen to av endene med en slik, art. 86-641, 12x15x12 T-rør:
http://www.Biltema.no/Bygg/Ror/Tilbehor/T-ror/
Hvis man skrur av "mutteren" på 15mm siden har Ten 1/2" utvendige gjenger og der skrudde jeg på en slik Gardena connector:
http://www.Biltema.no/Sok1/Alle/?quicksearchquery=14-035
Har ikke kjølt vørter med den enda, men har testkjørt med vann for å sjekke at det ble tett og observert at det kommer nesten like mye vann ut av hvert av de to rørene som det kom ut av det ene før modifikasjonen, så dette er jo bare nødt til å bli bra :skitbra:
 

Vedlegg

  • kobling.jpg
    kobling.jpg
    149,5 KB · Sett: 132
Tilbake
Topp