Trenger hjelp til humling av første ekstraktbrygg...

Hei!

Nå er det best dere hjelper meg litt, for det er deres skyld, alt sammen  :laugh: Ble så inspirert av bl. a informasjonen og tipsene på denne siden, at jeg har gått til innkjøp av maltekstrakt, spraymalt, humle og gjær for å sette mitt første øl utenom ølsett...

Jeg tenkte å bruke følgende: 3 kg medium maltekstrakt + 500 gram mørk spraymalt til 20 liter vørter. Dette skulle da gi en OG på 53,5. Ved gjæring til FG 13 (1/4 av OG) skulle vel dette gi en alkoholstyrke på ca. 5,3.

Gjærtype er Wyeast 1028 London Ale XL.

Tilgjengelig humle er:
125 g Saaz blomst
125 g East Kent Goldings blomst
125 g Hallertau Hersbrucker blomst

Hvilken humle til bitterhumle?
Hvilken humle til aroma, og hvilken til smak, og hvorfor?
Her er jeg helt blank (eller tilnærmet...) på mengder og tid... 60 minutter bitterhumle, 15 minutter smakshumle og 2 minutter aromahumle, er det så?
Ønsket IBU er vel maks 25, og vørteren kommer til å holde SG 100 under koking...

Så... Anyone?

Og et spørsmål til... Hva slags øl er det egentlig jeg driver og lager? Altså det blir jo en Ale, for den skal gjæres i romtemperatur og med overgjær, men...
 
Saaz og Hallertau Hersbrucker er oftest brukt til lagerøl, mens EKG er en typisk engelsk ale-humle. Alle sammen er mest brukt som smaks- og aromahumle, men kan også til en viss grad brukes som bitterhumle. Om du skal lage en engelsk ale, er det ingenting i veien med å bruke bare East Kent Goldings (det kan gjerne bli veldig godt, og du får dessuten kjennskap til hvordan den fungerer og smaker), men et tips er å se på forskjellige oppskrifter som er tilgjengelig på nettet før du setter i gang. Du trenger ikke å følge noen av dem, men får iallfall en viss pekepinn på hvordan humlen blir brukt i de ulike øltypene. Du finner et hav av oppskrifter her: http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipes. Og en del andre på Norbryggs sider.
 
Jeg regner nok med at de tre humletypene du har der har en alpha-% på under 5, men det er greit å få vite nøyaktige verdier. Bitterhumling blir gjort i begynnelsen av kokingen og her kommer det temmelig nøye hvor mye du bruker av en viss mengde humle på en viss alpha-%. Ved aromahumling, på slutten av kokingen, så bryr man seg som regel ikke om alpha-% til humlen siden den ikke skal bitre ølet uansett.
 
Jeg takker for svar!

Eksakt alfasyreinnhold i humlene har jeg ikke oversikt over, jeg regner med dette står på pakka når de ankommer.
Fant et Ale her på forumet som benyttet seg av 100 gram EKG, alfasyre 4,6%. Tror jeg skal ta utgangspunkt i denne.
Da blir humlen tilsatt slik:

60 gram (eller tilsvarende, utregnet etter min ønskede IBU på maks 25) EKG 60 min.
40 gram EKG 10 min.

Mulig dette må justeres opp, det kommer an på SG i vørteren, eller med andre ord, hvor stor gryte jeg klarer å skaffe.
Hvor mye er en engelsk oz omregnet i gram, forresten?
EDIT: My bad... 1 oz = 28 gram. Verre var det ikke.
 
Da har sakene ankommet min ringe bolig, og brygging starter i morra.

Følgende oppskrift skal brukes til mitt "Virgin Brew Ale":

Malt: 3 kg amber maltekstrakt (medium) + 0,5 kg mørk spraymalt (Munton's Dark)
Gjær: Wyeast London Ale XL
Humle: East Kent Goldings, blomst, 4,23% Alpha.  55 gram i 60 minutter, 35 gram i 10 minutter.

Total mengde 20 liter, mengde under koking 15 liter.

Beregnet SG i vørter under koking: 1.070
Beregnet OG ferdig vørter: 1.053
Antatt FG: 13
Alk: 5,3 volumprosent
Bitterhet: IBU 25 (beregnet ved hjelp av strangebrew, takk harrybelly)

Noen som syns dette høres udrikkelig ut, eller kan jeg se fram til en hyggelig jul dersom jeg ikke fomler til brygget mitt?

Navnet "Virgin Brew Ale" er kanskje misvisende, men kan hende det passer, alikevel.

Edit: rettet opp beregnet IBU...
Edit: korrigert humlemengde etter utregning med strangebrew.
 
Hei, jeg har ikke beregnet oppskriften din igjennom, men er ikke 65 gram EKG på 4,2%-a på et brygg på 15-20 liter litt i øvre skiktet? Man skulle tro at man havner en god del over 20 IBU. Er ikke hjemme så har ikke ting for hånden for å sjekke dette, men kanskje noen annen som har mulighet til det?

Uansett, det ville kanskje være bra å havne på noe over IBU 20. Brygget har sikkert ikke skade av å havne bortimot 35-40 IBU :).
 
Eduard skrev:
Hei, jeg har ikke beregnet oppskriften din igjennom, men er ikke 65 gram EKG på 4,2%-a på et brygg på 15-20 liter litt i øvre skiktet? Man skulle tro at man havner en god del over 20 IBU. Er ikke hjemme så har ikke ting for hånden for å sjekke dette, men kanskje noen annen som har mulighet til det?

Uansett, det ville kanskje være bra å havne på noe over IBU 20. Brygget har sikkert ikke skade av å havne bortimot 35-40 IBU :).

Utregningsformelen tilsier IBU på 20, ved utnyttelsesgrad på 17,5% og totalt brygg på 20 liter, men dersom den havner høyere, så har jeg ikke de største motforestillingene mot det. Men 35 er nok i overkant av min smak. Mellom 25 og 30 hadde ikke vært utenkelig.
 
Eduard skrev:
Hvilken utregningsformel bruker du da?

Humlevekt=(Antall liter*Ønsket IBU*10)/(Alphasyreprosent*utnyttelsesgradprosent)

Men jeg ser jeg har regna med IBU 24 og ikke 20... og det er jo ikke så dumt!

Altså får jeg (20*24*10) / (4,23*17,5) = (4800/74) = 65 gram humle (avrundede tall)
 
seså...

lasta ned strangebrew, og dette ser ikke så halvgæærn't ut...

justert ned til 55 gram EKG 4,23% 60 minutter, og justert for mengde før koking og etter utvanning til 20 liter, blir IBU på ca. 25.

Ligger flott innafor American Brown Ale-stilen. Så da blir vel dette en Brown Ale, da... Kult!
 
Hmm, da var min anelse riktignok ikke fullt så feilslått :). Bra da at du slipper å ende opp med et altfor bittert øl. Det finnes ellers mange forskjellige formler og tommelfingerregler innenfor hjemmebrygging så det er alltid greit å være litt på vakt når litt ekstremere verdier dukker opp. Fortell gjerne hvordan brygget ditt går ivei! :brygging:
 
Da er ølet satt til gjæring!

OG ble faktisk på 1.060, så dette blir noe sterke enn jeg hadde regnet med. Er det maltekstrakten som har hatt lavere vanninnhold enn antatt, tro? Uansett klager jeg ikke på øl som holder 6%, det er bare fint! Og så godt som det lukter når man koker humle! Dette var en udelt positiv erfaring!

Fikk faktisk kjølt ned vørteren på godt under 20 minutter, så jeg har gode forhåpninger om at dette går an å drikke! Men "the proof of the pudding is in the eating," så jeg avventer å klappe meg selv på skuldrene til jeg har smakt opp noen flasker.

Satte forøvrig et eksperimentbrygg til, da vi er to stykker som skulle prøve dette her i lag, så måtte vi jo sette to forskjellige øl.

Oppskrift på testbrygg 2:

Malt: 4 kg MUnton's amber maltekstrakt

Gjær: Wyeast Belgium Strong Ale XL

Humle:
30 gram EKG, 4,2% alpha 60 minutter
50 gram Saaz, 2,2 % alpha 60 minutter
20 gram Saaz, 2,2% alpha 15 minutter
20 gram Saaz, 2,2% alpha 2 minutter

Vørter under koking: 15 liter, totalt volum ferdig brygg 20 liter.
IBU: ca. 28
 
svar til Spiralis.
Test brygg 2 skal ha en IBU på 35,4 etter min kalkulator. Ditt brygg nr. 1 skal ha en IBU på 34,9.
Kalkulatoren jeg bruker er den samme som TBM bruker. Det er godt mulig at forskjellige kalulatorer kan gi forskjellig svar ang. IBU.
 
Jalle skrev:
svar til Spiralis.
Test brygg 2 skal ha en IBU på 35,4 etter min kalkulator. Ditt brygg nr. 1 skal ha en IBU på 34,9.
Kalkulatoren jeg bruker er den samme som TBM bruker. Det er godt mulig at forskjellige kalulatorer kan gi forskjellig svar ang. IBU.

Beregning av IBU virker på meg som noe bortimot den komplette galskap. Nå har jeg sett tre forskjellige svar ved bruk av tre forskjellige metoder, selv smartbrew gir forskjellige svar, ettersom hvordan jeg legger inn oppskrifta. Men dersom det havner på 35, så skulle visst ikke det være utypisk for denne øltypen, så da gjenstår det bare å se om det går an å tvinge ølet ned, eller om man må gi det bort i julegaver.
 
Tilbake
Topp