Trenger jeg starter?

TorRH

Ved bestilling fra en nettbutikk fikk jeg flytende gjær istedenfor tørrgjær (mulig de vil presse meg til å gå videre i faget). Har aldri brukt flytende gjær før .... Trenger man starter eller er det bare å pitche to rør oppi vørteren? Eller er det bare å lese seg opp på "hvordan lage gjærstarter" fortest mulig? =)

Bruk mr.malty og sjekk om 2 rør faktisk holder til den størrelse batchen din er på. Starter er uansett bedre enn det meste annet. Anbefaler og lese igjennom gjærstarter posten som er skrevet av Gahr. The man knows he's stuff

Ps.  Om du ikke trenger eller vil bruke starter, så ja, pitch rett i. Pass på temperaturer :)

Ser jeg trenger 2.9 rør om jeg vil pitche uten starter... er vel minimum ... gjæra holder til desember, fikk ikke endra dato  i kalkulatoren (låser seg, mac/firefox). Har 4 rør WLP001 California Ale til to batcher. Tenkte å brygge i morgen formiddag eller fredag, men ser det kan bli litt stress å sette seg inn i en del ting før den tid. Så første batch blir nok tre rør, og at jeg prøver meg på en starter på den siste i neste uke. Har safale us-05 hvis det skulle skjære deg .. Pitcher ved 20'C og rommet er konstant samme temperatur (-1/+2). Går fint med ale (IPA).

Tilbake
Topp