Trenger litt starthjelp.

Heisann.
Ny på forumet og helt uerfaren i ølbrygging. Jeg har lest i boken fra hånd til munn og tittet litt rundt på nettet.
En ting jeg ikke helt finner ut av er mengden vann. Det står sluttproduktet vil bli 25 liter. Hvor mye vann bruker man da i mesken? Og hvor mye i skyllingen?

Kansje det er en tråd eller to her jeg burde lese? Blir litt forvirret når man er totalt nybegynner og leter rundt på forumet.

Har lurt på å prøve meg på nøgne ø sin blond. Er det noe i veien for å prøve seg på den første gangen?

Setter veldig pris på hvis noen har lyst å gi meg et svar eller to.

Mvh
Frode

Det du spør om, er faktisk noe av det vanskeligste å vite før man får prøvd seg fram litt. Har sjøl hatt to forskjellige bryggeriopplegg og rota like mye hver gang. Du må rett og slett prøve, og muligens feile litt de første gangene. Gjøre notater, og så finner du rette mengder til ditt opplegg etter et par forsøk.
Til vanlig mesk i kjele med falsk bunn gjelder stort sett 3 liter pr kilo malt. Til kompaktbryggerier som BB30, Speidel og BIAB gjelder helt andre verdier. Sistnevnte brygger med mer vann og mye mindre skylling.

Jeg tar sjangsen på å stille noen flere spørsmål.
Er mengden vann og malt proporsjonal ?
Gitt at en oppskrift sier 7 kg malt på 25 liter. Vil det da si 14 kg malt på 50 liter?

Sikkert et tåpelig spørsmål men det får våge seg.

I utgangspunktet er det jo slik ja. Men hvis du, som oss, mesker med maltrør i en kjele (samme prinsipp som beer brew 30) så har du en fast mengde vann som ligger utenfor maltrøret. I vårt oppsett er det veldig mye vann under maltrøret. Vi må derfor opp i 3-4 liter vann per kg malt.

Regnestykket er vel sånn ca slik: ønsket mengde vørter i gjæringsdunk = ønsket mengde +(ca. 1 liter per kg malt) + fordamping under koking (ca. 10% avhengig av utstyr) + trub (vørteren du ikke får tappet over til gjæringskar fordi det er fullt av humle og proteinrester.

Så hvis du har 7 kg malt og ønsker 25 liter i gjæringsdunken så kan altså regnestykket se slik ut: 25 (ønsket) + 7 (bindes opp i malten) + 2,5 (fordamper under kok) + 1 (ligger igjen i kokekjelen sammen med humle og annet rask) = 35,5 liter.

Så hvis du da trenger å meske med 3 liter per kg malt så mesker du med 21 liter. Differansen er den mengden vann du skyller med. Altså 35.5 - 21 = 14,5 liter. Da sitter du igjen med 25 liter vørter til gjæring.

Men detaljene her varierer altså alt etter hva slags utstyr en brygger på. Trenger man mye vann til mesk? Blir det liggende mye vørter igjen i kokekjelen en ikke får ut? Bruker man mye humle slik at det blir mye trub? Koker man hardt slik at det blir mye fordamping? Koker man 90 min istedetfor 60?

Som nevnt tidligere i tråden må man prøve seg litt fram :)

Frode Granli skrev:
Heisann.
Ny på forumet og helt uerfaren i ølbrygging. Jeg har lest i boken fra hånd til munn og tittet litt rundt på nettet.
En ting jeg ikke helt finner ut av er mengden vann. Det står sluttproduktet vil bli 25 liter. Hvor mye vann bruker man da i mesken? Og hvor mye i skyllingen?

kanskje det er en tråd eller to her jeg burde lese? Blir litt forvirret når man er totalt nybegynner og leter rundt på forumet.

Har lurt på å prøve meg på nøgne ø sin blond. Er det noe i veien for å prøve seg på den første gangen?

Setter veldig pris på hvis noen har lyst å gi meg et svar eller to.

Mvh
Frode

Jeg vet ikke om du har noe bryggeprogram som beersmith etc? Det fikk jeg skaffet meg og her kan du endre bryggeopsettet ditt/avdamping osv slik at du til slutt sitter igjen med den mengden du ønsker i gjærinskaret.

Nøgne ø sin blond er ypperlig å prøve seg på første gangen  ;) Lykke til

Tusen takk for det. Nei jeg har kjøpt boka fra hånd til mund sammen med en nabo og så har jeg prøvd å finne så mye info som mulig her og på nett. Det er i grunnen det jeg har og det jeg vet :laugh:

Er litt travel for tiden med intens jobbing og reising men til neste uke blir ting normalt igjen og da skal jeg prøve meg tenkte jeg.

Jeg må prøve å forstå dette med måling av vørteren og resten før jeg prøver meg.

Gleder meg.

Tilbake
Topp