Trenger man sukker i ølet når man bruker Co2 tank?

Det må vel nevnes igjen at volumer CO2 er ikke amerikansk måleenhet men en enhetsløs måleenhet som brukes i hele verden, også her (da liter CO2 per liter øl)

g/l CO2 er veldig lite brukt så anbefaler ikke å lytte til Miguel sitt tips :p

Ha! Hehe. Der tok jeg feil, men i usa så er det det eneste som brukes hos hjemmebryggere. Men forørig så er det litt mer mikkmakk enn bare "co2 pr liter øl". Det er det som er kjekt med g/l. Der er det en vektmengde co2 pr liter øl uavhengig av trykk og temperatur, noe volumes driver med.

Kan nesten begynne med tommer og slikt og da , da psi er pund per kvadrat-tomme:D
 
Hvorfor er det mer mikkmakk når så og si alt av oppskrifter, litteratur og kallulatorer tilgjengelig bruker CO2 i vol? Finner lett kalkulator som bruker bar for trykk og C for temp sånn at en holder seg til kjente prametre
 
Hvorfor er det mer mikkmakk når så og si alt av oppskrifter, litteratur og kallulatorer tilgjengelig bruker CO2 i vol? Finner lett kalkulator som bruker bar for trykk og C for temp sånn at en holder seg til kjente prametre

Det er mikkmakk i form av definisjonen på "volumes".

Sakset og limt inn:

The amount of CO2 is given in “volumes.” A volume is the space that the CO2 would take up at a pressure of one atmosphere (about 15 pounds per square inch) and at a temperature of 0° C (32° F)

Hvem regner med temperatur når de skal karbonere til en spesifisert mengde co2 løst i ølet? Dette er mer på det teoretiske plan, men dog.

Med g/l så er det nettopp det. antall gram co2 per liter væske, ikke noe mer.

Hvis du skal karbonere et fat på 19 liter til 2.5 vols (4,9 g/l), hvor mange gram (eller hvilken enhet du vil bruke som mengde co2 i tanken) går det med hvis du regner i volum?

Hvis jeg regner i g/l så tar jeg 4,9*19 = 49 gram. Veldig enkelt synes jeg.

Det er så og si alt som bruker co2 som volum som du sier ja fordi det meste av populærlitteratur for hjemmebryggere har amerikansk opphav, men se til tyskland, der er det lettere å finne SI (g/l). Jeg synes iallefall at g/l er enklest for å forstå mengden co2 her og der. Det at volumes er så utbredt er bare litt synd synes jeg, men sånn er nå det.
 
Jeg har jo vært vanskelig med PetterL før. Men det har aldri vært meningen. Kunnskapsrik sparringpartner man lærer mye av :)
 
Jeg har jo vært vanskelig med PetterL før. Men det har aldri vært meningen. Kunnskapsrik sparringpartner man lærer mye av :)

Jeg jobber med trykk, temperatur osv til daglig i oljebransjen og der må en ihvertfall være åpen for enheter i alle varianter :p (Celsius, Fahrenheit, bar, psi, meter, fot, tommer osv).

CO2 i g/l er forsåvidt veldigt lettvindt når jeg skal riste inn CO2 for å hurtigkarbonere øl med vekt :)
 
Jeg jobber med trykk, temperatur osv til daglig i oljebransjen og der må en ihvertfall være åpen for enheter i alle varianter :p (Celsius, Fahrenheit, bar, psi, meter, fot, tommer osv).

CO2 i g/l er forsåvidt veldigt lettvindt når jeg skal riste inn CO2 for å hurtigkarbonere øl med vekt :)
Absolutt, ellers kan det gå slik

Men jeg iallefall synes det er lettest meg g/l. Prøver bare å smitte andre :)
 
Beklager - ett spørsmål til - fat er noe nytt for meg: skall CO2 kobles fra etter ølet er ferdig karbonert iht retningslinjene (så mye bar i så mange dager etc)?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Beklager - ett spørsmål til - fat er noe nytt for meg: skall CO2 kobles fra etter ølet er ferdig karbonert iht retningslinjene (så mye bar i så mange dager etc)?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Når du har fått inn den CO2 du skal ha kan du koble fra CO2 for å lagere fatet. Men må koble til igjen når du skal servere frå fatet


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Beklager - ett spørsmål til - fat er noe nytt for meg: skall CO2 kobles fra etter ølet er ferdig karbonert iht retningslinjene (så mye bar i så mange dager etc)?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvis du har anledning så er det enkleste å la den stå på serveringstrykk hele tiden etter ferdig karbonering.
Et fullt fat kan du sette bort, men du kan ikke tappe fra denne uten å sørge for rett trykk da co2 vil frigjøres fra ølet for å utligne trykkforskjellen mellom øl/headspace.
 
Tilbake
Topp