Trøbbel med ettergjæring på corneliusfat - Hjelp!

Hallo! Har nettopp bygget meg tre tappekraner i veggen med kjøl bak og alt slikt, og i den forbindelse har jeg anskaffet meg tre corneliusfat (nye).
Jeg testet en gang å 'force-karbonere', men tenkte at naturlig karbonering i det generelle ville være bedre for mitt bruk.

Jeg tilsetter da bare sukker i et omstikkingskar slik jeg alltid har gjort før når jeg tappet på flasker, men tapper på corneliusfat istedet (og resten på flasker).
Lar så fatene stå ca 20gr i ca en uke (samme som flaskene) for etterkarbonering.

Så nå når jeg skulle teste brygget etter karboneringen var ølet på flaskene blitt perfekt, men ølet på fatet var helt uten kullsyre!
Jeg la raskt merke til at sikkerhetsventilen på fatet ikke var helt igjen! Så her har jo altså da CO2-en mest sannsynlig rømt ut istedet for å kullsyre ølet.

Men før jeg gjør noe mer forhastet vil jeg rådføre meg her om hva som nå kan være den beste metoden for å få igang en naturlig gjæring igjen.
Må jeg tilsette nytt sukker i ølet for å sette igang ny ettergjæring eller er sukkeret fremdeles her 'latent' og at dette vil skje bare jeg stenger igjen fatet skikkelig?

Dette skjedde med to av fatene, mens det tredje var lukket skikkelig igjen og der er det mye trykk og CO2 er blitt dannet.
Så jeg har jo klart lært at fatene må lukkes -skikkelig- for at denne metoden skal virke for fremtidige brygg, men hva kan jeg gjøre for å redde disse jeg nå har på fat?

Håper noen kan hjelpe meg her..

Vedlagt bildet av tappekranene som trenger påfyll!
 

Vedlegg

  • tapp.jpg
    256,1 KB · Sett: 381
Bare ta ut fatene, og la de stå et par uker i romtemperatur, så årner det seg.

Jeg heller sukkerlake på fatet før jeg tapper ølet i fatet, og lar så fatet stå i stua 2-3 uker før jeg setter de i kjøleskapet.

Men ja, du må sjekke at du har strammet alt, du bør sjekke pakninger og slikt, smøre de med slik pakningsfett som de selger på vinogbar etc, og du bør helst trykksette (og helst blåse ut evt oksygen som er på fatet) før du setter de bort, det er veldig lett at lokket ikke lukker seg f.eks (tendenser til at det kommer litt skjevt på om man ikke sjekker)
 
Du må tilsette nytt sukker på fatene hvor kullsyren har rømt, ikke noe i veien for det, det blir litt akoholsterkere øl av det men du kan ikke helle det ut :)  evt. tvangskarbonere.
 
Hmm nå ble jeg litt usikker her gitt, skal jeg tilsette sukker eller ei?

Det ene fatet stod bare et døgn med dårlig ventil, mens det andre stod 7 dager.
Tok en SG måling på fatet som hadde stått lengst og den var det samme som den var etter primærgjæringen (1012), så tenkte jo egentlig at dette måtte ha ny sukker tilsatt, men ble litt usikker da det er to forskjellige svar som blir gitt her.

Fatet som kun hadde stått et døgn med dårlig ventil har jeg ikke målt SG på nytt men tenker at det kanskje har nok karboneringssukker i siden så kort tid har gått.
 
genodis skrev:
Hmm nå ble jeg litt usikker her gitt, skal jeg tilsette sukker eller ei?

Det ene fatet stod bare et døgn med dårlig ventil, mens det andre stod 7 dager.
Tok en SG måling på fatet som hadde stått lengst og den var det samme som den var etter primærgjæringen (1012), så tenkte jo egentlig at dette måtte ha ny sukker tilsatt, men ble litt usikker da det er to forskjellige svar som blir gitt her.

Fatet som kun hadde stått et døgn med dårlig ventil har jeg ikke målt SG på nytt men tenker at det kanskje har nok karboneringssukker i siden så kort tid har gått.

Oddvar har mer erfaring enn meg:),men jeg har bare satt fatet varmt slik at gjæringa har startet på igjen, men det må gjerne stå en uke eller to, kanskje det er raskere/bedre med tilsatt sukker da, men jeg har ikke lyst til å åpne fatet og risikere noe..
 
Har primingsukkeret fått gjære ut, noe det tyder på når FG er blitt det samme som før priming, i et fat som ikke er tett må det erstattes. Co2 er en gass som løser seg opp i veske i en tett beholder, ellers siver den bort . Har fatet vert tett en stung må du estimer hvor mye som er mistet, sansynligvis lite i ditt tilfelle.

Sukker blir til Co2/alkohol i forholdet 50/50, dermed blir det litt mer akohol også i ølet ved priming.
 
neslekkim skrev:
genodis skrev:
Hmm nå ble jeg litt usikker her gitt, skal jeg tilsette sukker eller ei?

Det ene fatet stod bare et døgn med dårlig ventil, mens det andre stod 7 dager.
Tok en SG måling på fatet som hadde stått lengst og den var det samme som den var etter primærgjæringen (1012), så tenkte jo egentlig at dette måtte ha ny sukker tilsatt, men ble litt usikker da det er to forskjellige svar som blir gitt her.

Fatet som kun hadde stått et døgn med dårlig ventil har jeg ikke målt SG på nytt men tenker at det kanskje har nok karboneringssukker i siden så kort tid har gått.

Oddvar har mer erfaring enn meg:),men jeg har bare satt fatet varmt slik at gjæringa har startet på igjen, men det må gjerne stå en uke eller to, kanskje det er raskere/bedre med tilsatt sukker da, men jeg har ikke lyst til å åpne fatet og risikere noe..

Takk.
Jeg forstår det slik at det ene fatet har fått gjære ut før det ble lukket helt tett, da må sukkeret erstattes.
 
Jeg er rimelig fersk i denne fantastiske hobbyen. Jeg har opplevd det samme problemet.

1. Er det mulig å "reparere" dette problemet ved bruk av CO2-gass. Tenker da f.eks. ved å koble fatet til Co2 flaske for så å trille/vende øl-fatet...?

2. Er det vanlig å droppe hele tilsettingen av sukker etter gjæringen når du skal ha ølet på fat? Somregel bruker en jo Co2 til å tappe ølet med...
 
Lima skrev:
Jeg er rimelig fersk i denne fantastiske hobbyen. Jeg har opplevd det samme problemet.

1. Er det mulig å "reparere" dette problemet ved bruk av CO₂-gass. Tenker da f.eks. ved å koble fatet til CO₂ flaske for så å trille/vende øl-fatet...?

2. Er det vanlig å droppe hele tilsettingen av sukker etter gjæringen når du skal ha ølet på fat? Somregel bruker en jo CO₂ til å tappe ølet med...

Reparere?, har du dødt øl er det det du mener?, isåfall kan du vel blåse på ekstra co2 en stund for å piffe opp ølet, ikke la det stå for lenge da.
Les også her hvordan man kan karbondere uten sukker: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1449.0.html
 
Hei
Viktig å sette trykk på fatet etter at du har fylt det slik at lokk og ventiler tetter skikkelig. Pleier selv å dusje Starsan fra spruteflaske over hele toppen av fatet etter at det er trykksatt for å se at det ikke bobler noe sted. Lykke til!
 
Jeg bruker alltid å trykksette fatet med 3,5 bar etter fylling for å være sikker på at alle pakningene er tett. Etterpå dusjer jeg på en Starsanløsning på toppen for å sjekke. Dette gjør jeg også når jeg karbonerer ved hjelp av sukker.
Men disse fatene det gjelder, det fatet som var lekk bare en dag er det kanskje nok å bare lukke skikkelig og så la prosessen gå sin gang. Det andre fatet er nok lurest å trykksette med Co2, der du enten rister Co2 inn eller la det stå med trykk på noen dager. Let på forumet her så finner du tabeller som sier deg hvilket trykk og hvilken temperatur du skal ha.
Og slapp av, dette blir bra og ølet er nok helt i orden.
 
Morten K. Agerup Myhr skrev:
Vil bare tilføye et punkt som ikke har vært nevnt i denne tråden: Det var da et ordentlig sexy oppsett du hadde laget!  Lekkert...

MM

Hør, hør! Vi vil ha flere bilder av tappeveggen din! :D
 
Rune Alm skrev:
Jeg bruker alltid å trykksette fatet med 3,5 bar etter fylling for å være sikker på at alle pakningene er tett. Etterpå dusjer jeg på en Starsanløsning på toppen for å sjekke. Dette gjør jeg også når jeg karbonerer ved hjelp av sukker.
Men disse fatene det gjelder, det fatet som var lekk bare en dag er det kanskje nok å bare lukke skikkelig og så la prosessen gå sin gang. Det andre fatet er nok lurest å trykksette med CO₂, der du enten rister CO₂ inn eller la det stå med trykk på noen dager. Let på forumet her så finner du tabeller som sier deg hvilket trykk og hvilken temperatur du skal ha.
Og slapp av, dette blir bra og ølet er nok helt i orden.

Hva er Starsanløsning?
 
Men du kan godt bruke zalovann å spraye på med for dette bruket. Starsan er desinfiserende men til dette bruket er jeg bare ute etter skumeffekten.
 
Tilbake
Topp