Trøbbel med Gjæring

Gahr skrev:
cyberklad skrev:
Her må man jo også se litt på hvorfor de anbefaler 14 dager. Det er en god forenkling på primærgjæringen. Om det og la det stå i 14 dager var absolutt korrekt så er det jo rart at ikke brygge bransjen bruker den metoden.  Nå har ikke vi hjemebryggere tilgang på de samme resursene når det kommer til og monitorere og analysere produktet igjenom gjæringen.  Men Igjenom SG målinger så kan vi finne ut når gjæringen har stoppet.  For ales som står på 20 grader så er det enklere og bare la det stå i 14 dager og i 99.9% av tilfellene så vil gjæringen ha stoppet god tid før 14 dager og ha fått ryddet opp.

Nå er det vel mange kommersielle bryggerier som faktisk lar ølet stå til gjæring/på tank så lenge...

Vet du av noen ?  Jeg vet ikke av noen som primærgjærer i 14 dager på samme tank på hvert brygg.  Ringnes klarer og få de standard lagerøllene sine gjæret og på flaske i løpet av 12 dager.  Ikke at jeg helt klarer og skjønne hvordan de får det til.  Nøgne Ø måler vel kontinuerlig og flasker etter at gjæringen har stanset opp i et par dager.  
Det er veldig mange som lar de stå på tank en stund ja, men i alle fall i de jeg kjenner til så er ikke det snakk om primørgjæring, men heller at de tapper det over i tank og lagrer etter primærgjæringen.
 
Hva tror du om gjæringsforløpet i dette tilfellet, Gahr?

Brygget en Anchor klone med WLP810, OG 1.05sg. Begynte meskinga på 64 grader som steg til 67 på 30 minutter, hvor jeg holdt tempen 20 min før jeg lot den stige videre til 70 grader for et 10 minutters opphold før utmesk og skylling.
Startet gjæringa på 15 grader og lot det stige 0.5 grader i døgnet frem til 17.5 grader.
Stått på 17.5 grader siden.
Etter dag 6 var sg på 1.022.
Vært offshore siden så jeg har ikke fått sjekka, men bekymrer meg litt om det gjærer noe særlig lenger ned.
 
Tja, Det kommer selvsagt an på øl og omstendigheter (og det er som sagt en tommelfingerregel, ikke en absolutt regel, jeg vil jo tørre å påstå av 12 dager også ligger innenfor dette...). Det er ikke uvanlig å ha en turnover-tid på tre uker på en gjæringstank. Jeg kan jo ta 7 Fjell Vinter (brygger hos Lervig) som et eksempel. Det sto til sammen ca. tre uker på gjæringstanken. Nå er det ikke slik at ølet nødvendigvis tappes over på lageingstanker heller. Ølet kjøles og får gjerne noen dager klarning på primærtankene før det pumpes til BBTs for kullsyresetting og påfølgende tapping.
 
ThomasSF skrev:
Hva tror du om gjæringsforløpet i dette tilfellet, Gahr?

Brygget en Anchor klone med WLP810, OG 1.05sg. Begynte meskinga på 64 grader som steg til 67 på 30 minutter, hvor jeg holdt tempen 20 min før jeg lot den stige videre til 70 grader for et 10 minutters opphold før utmesk og skylling.
Startet gjæringa på 15 grader og lot det stige 0.5 grader i døgnet frem til 17.5 grader.
Stått på 17.5 grader siden.
Etter dag 6 var sg på 1.022.
Vært offshore siden så jeg har ikke fått sjekka, men bekymrer meg litt om det gjærer noe særlig lenger ned.

Vanskelig å si noe, siden du ikke egentlig har mål FG. Meskingen ser grei ut, men spørsmålet er hvor mye gjær du brukte og hvor godt du oksygenerte vørteren før gjæring.
 
Gahr skrev:
Tja, Det kommer selvsagt an på øl og omstendigheter (og det er som sagt en tommelfingerregel, ikke en absolutt regel, jeg vil jo tørre å påstå av 12 dager også ligger innenfor dette...). Det er ikke uvanlig å ha en turnover-tid på tre uker på en gjæringstank. Jeg kan jo ta 7 Fjell Vinter (brygger hos Lervig) som et eksempel. Det sto til sammen ca. tre uker på gjæringstanken. Nå er det ikke slik at ølet nødvendigvis tappes over på lageingstanker heller. Ølet kjøles og får gjerne noen dager klarning på primærtankene før det pumpes til BBTs for kullsyresetting og påfølgende tapping.

De 12 dagene er inkludert lagring før de kjører det ut på markedet. Noe som er litt forkjellig i fra hjmebrygging av lagere som helst bør stå i en del måneder før de blir like drikkeklare.

Jeg synes det er ganske interesangt med de bryggeriene som bruker primærgjæringen til og ta seg av karboniseringen av øllet.
 
Eg satte ein citra/Cascade IPA på fredag, med to pk rehydrert Safale 04 (og 1050). I dag viser hydrometeret 1010 (kanskje 1009). Smakte på det no og trass ein del grums (mest frå tørrhumla), er den god som gull på smak. Er det nokon gode grunnar til at den skal stå lenger? Hadde vore stas å få karbonert herlegheita til jul. Eg har tidlegare laga ein stout (og 1045), med same gjær. Den tappa eg på flaske etter 3 dagar, og ølet er blant dei beste eg har på kjøla. Eg brukar kjøleskap og gjærer med termostat festa på dunken med isopor i 17 grader celsius. Eg har høyrt rykter om at bryggepub-bransjen har liknande praksis når dei har dårleg tid. Er det egentleg nokon grunn til å vente, om smaken er god?
 
Rogerlight skrev:
Eg satte ein citra/Cascade IPA på fredag, med to pk rehydrert Safale 04 (og 1050). I dag viser hydrometeret 1010 (kanskje 1009). Smakte på det no og trass ein del grums (mest frå tørrhumla), er den god som gull på smak. Er det nokon gode grunnar til at den skal stå lenger? Hadde vore stas å få karbonert herlegheita til jul. Eg har tidlegare laga ein stout (og 1045), med same gjær. Den tappa eg på flaske etter 3 dagar, og ølet er blant dei beste eg har på kjøla. Eg brukar kjøleskap og gjærer med termostat festa på dunken med isopor i 17 grader celsius. Eg har høyrt rykter om at bryggepub-bransjen har liknande praksis når dei har dårleg tid. Er det egentleg nokon grunn til å vente, om smaken er god?

Skal du fate eller flaske dette ?   Om du skal fate det så er det ikke noen grunner til at du ikke kan fate det.  Om du skal flaske dette så ville jeg ha venta en dag og sjekka at den ikke går lengre ned i SG til i morgen.  Litt dumt om den ikke er ferdig med og gjære og man legger på ekstra med karbonering og ender opp med overkarbonert øl.  Eller i det ekstreme, får flaskebomber.
 
cyberklad skrev:
Gahr skrev:
Tja, Det kommer selvsagt an på øl og omstendigheter (og det er som sagt en tommelfingerregel, ikke en absolutt regel, jeg vil jo tørre å påstå av 12 dager også ligger innenfor dette...). Det er ikke uvanlig å ha en turnover-tid på tre uker på en gjæringstank. Jeg kan jo ta 7 Fjell Vinter (brygger hos Lervig) som et eksempel. Det sto til sammen ca. tre uker på gjæringstanken. Nå er det ikke slik at ølet nødvendigvis tappes over på lageingstanker heller. Ølet kjøles og får gjerne noen dager klarning på primærtankene før det pumpes til BBTs for kullsyresetting og påfølgende tapping.

De 12 dagene er inkludert lagring før de kjører det ut på markedet. Noe som er litt forkjellig i fra hjmebrygging av lagere som helst bør stå i en del måneder før de blir like drikkeklare.

Jeg synes det er ganske interesangt med de bryggeriene som bruker primærgjæringen til og ta seg av karboniseringen av øllet.

De 12 dagene inkluderer ikke noen egentlig lagring, lagring av ølet er strengt tatt en annen prosess som ikke er videre knyttet til gjæren. De 12 dagene inkluderer gjæring, klaring og kullsyresetting. Grunnen til at de greier dette er at de har kontroll på gjæringsprosessen. De bruker nok og frisk gjær, oksygenerer ølet rett og har god temperaturkontroll. Hjemmebryggere kan i prinsippet klare akkurat det samme med rett gjæringspraksis. Øl som er gjæret godt trenger ofte ikke noen særlig lagring for å runde av usmaker, rett og slett fordi det er lite uhumskheter å bli kvitt. Kullsyresettingen går raskere hvis man stenger gjæringskarene mot slutten. Det er en prosess som krever god kontroll, men den er svært utbredt i bransjen.

Edit: I tillegg går ofte gjæringen i store bryggerier raskt når det gjelder lagerøl fordi de gjærer på relativt høye temperaturer.
 
Oksygeneringa var så god det lar seg gjøre uten O2-flaske, men ser på Beesmith at jeg har underpitcha gjæren.
Hadde dårlig tid før utreise på jobb, og måtte droppe starter.
Brukte 2 rør gjær, pakket 2 uker i forveien. Tenkte det skulle holde til en batch på 19 L.
Beersmith sier jeg trenger 350 mrd og jeg har vel pitcha 165.

350 mrd, er ikke det overraskende mye på 19 L 1.050sg?
Ser på en Lucky Jack klone jeg brygga, samme OG, og der trenger jeg bare 230 mrd gjærceller.
Hva kommer den forskjellen av?
 
Det er en forskjell på ale og lager gjær, ja... 750.000 celler per ml i ale, det DOBBELTE i lager.
Så da er vel heller spørsmålet; hva kommer det av? :)
 
Du har kanskje plottet inn "ale" for LJ-en, men "hybrid" eller "lager" for det andre ølet? Lagerøl som gjærer kaldt trenger mye mer gjær enn en typisk ale.

Laget du ikke starter? Hvis du potchet for lite gjær og ikke laget starter, er nok det en viktig faktor. Eventuell manglende oksygenering vil også spille inn.
 
Gahr skrev:
De 12 dagene inkluderer ikke noen egentlig lagring, lagring av ølet er strengt tatt en annen prosess som ikke er videre knyttet til gjæren. De 12 dagene inkluderer gjæring, klaring og kullsyresetting. Grunnen til at de greier dette er at de har kontroll på gjæringsprosessen. De bruker nok og frisk gjær, oksygenerer ølet rett og har god temperaturkontroll. Hjemmebryggere kan i prinsippet klare akkurat det samme med rett gjæringspraksis. Øl som er gjæret godt trenger ofte ikke noen særlig lagring for å runde av usmaker, rett og slett fordi det er lite uhumskheter å bli kvitt. Kullsyresettingen går raskere hvis man stenger gjæringskarene mot slutten. Det er en prosess som krever god kontroll, men den er svært utbredt i bransjen.

Edit: I tillegg går ofte gjæringen i store bryggerier raskt når det gjelder lagerøl fordi de gjærer på relativt høye temperaturer.

I forhold til lagring av øl så er det jo ikke bare snakk om og runde av usmaker. Det skjer jo en utvikling i øllet over litt tid i lagringen når man smaker på hvordan de forskjellige smakene blander seg og forandrer seg i løpet av aldringen av øllet.  Ut i fra det jeg har smakt på mine egne øl i løpet av utviklingstiden så tar det ofte litt tid før alle maltsmakene faller på plass.
Det at de klarer og gjære ferdig øllen på 12 dager det skjønner jeg godt.  Det jeg ikke helt klarer og finne ut av er hvordan de faktisk i løpet av den tiden også klarer og få til et øl som ikke bare smaker grønt og uferdig.  På øl som er humletunge med mye aroma og smakshumle så er jodette en god del lettere ettersom at humlen i starten overskygger det uryddige i malt smaken. Men på foreksempel et litt mere malt tungt øl som frydenlund bayer så er det mere uforståelig at de får til at det har roet seg og balansert seg såpass på så kort tid. Men det at de klarer det er jo veldig tydlig.
 
Det ølkte antallet gjærceller kommer av at den kalde gjæringen gir behov for flere celler å gjøre jobben med.
 
Ja, jeg vet jeg syndet, gahr :) Brygginga kom bare litt brått på.

Får håpe det at jeg lå oppunder 18 grader gjør at gjæren jobber litt bedre enn om jeg hadde lagt meg på 14.
Får bare trøste meg med at smaken var relativt rein etter 6 dager, og håpe gjæren ikke har stressa alt for mye.

Oslo Mikrobryggeri sin Steamer har vel endel estere, jeg får håpe jeg ligger innafor :)
 
cyberklad skrev:
Gahr skrev:
De 12 dagene inkluderer ikke noen egentlig lagring, lagring av ølet er strengt tatt en annen prosess som ikke er videre knyttet til gjæren. De 12 dagene inkluderer gjæring, klaring og kullsyresetting. Grunnen til at de greier dette er at de har kontroll på gjæringsprosessen. De bruker nok og frisk gjær, oksygenerer ølet rett og har god temperaturkontroll. Hjemmebryggere kan i prinsippet klare akkurat det samme med rett gjæringspraksis. Øl som er gjæret godt trenger ofte ikke noen særlig lagring for å runde av usmaker, rett og slett fordi det er lite uhumskheter å bli kvitt. Kullsyresettingen går raskere hvis man stenger gjæringskarene mot slutten. Det er en prosess som krever god kontroll, men den er svært utbredt i bransjen.

Edit: I tillegg går ofte gjæringen i store bryggerier raskt når det gjelder lagerøl fordi de gjærer på relativt høye temperaturer.

I forhold til lagring av øl så er det jo ikke bare snakk om og runde av usmaker. Det skjer jo en utvikling i øllet over litt tid i lagringen når man smaker på hvordan de forskjellige smakene blander seg og forandrer seg i løpet av aldringen av øllet.  Ut i fra det jeg har smakt på mine egne øl i løpet av utviklingstiden så tar det ofte litt tid før alle maltsmakene faller på plass.
Det at de klarer og gjære ferdig øllen på 12 dager det skjønner jeg godt.  Det jeg ikke helt klarer og finne ut av er hvordan de faktisk i løpet av den tiden også klarer og få til et øl som ikke bare smaker grønt og uferdig.  På øl som er humletunge med mye aroma og smakshumle så er jodette en god del lettere ettersom at humlen i starten overskygger det uryddige i malt smaken. Men på foreksempel et litt mere malt tungt øl som frydenlund bayer så er det mere uforståelig at de får til at det har roet seg og balansert seg såpass på så kort tid. Men det at de klarer det er jo veldig tydlig.

Mange av smakene som rundes av er et resultat av gjæringen, derfor trenger de lite lagring. Noe av det du opplever som modning er oksidasjon. I lette øl trengs det mindre slikt for å fremheve maltet.

I tillegg filtrerer de ølet, det fremskynder også modningsprosessen da det fjerner en del polyfenoler som også er opphavet til noe av den "grønne" smaken.
 
Dette med gjæring er vel et helt eget fag. Hvertfall mye å lære for en nybegynner som meg.
Virker vel som det ikke bør være noen grunn til bekymring for ølet vårt mtp gjæringsprosessen hvertfall.
 
Tilbake
Topp